کشف ۲۴۰۰ کیلوگرم نقره قاچاق در کشور

دهقانی نیا با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم نقره قاچاق کشف شد، افزود: در ده ماهه سال ۹۸ هم حدود ۱۹۴ کیلوگرم نقره قاچاق کشف کردیم که افزایش حجم کشفیات امسال به دلیل تشدید اقدامات مقابله‌ای ستاد در سال ۹۹ بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حمیدرضا دهقانی نیا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم نقره قاچاق کشف شد، افزود: در ده ماهه سال ۹۸ هم حدود ۱۹۴ کیلوگرم نقره قاچاق کشف کردیم که افزایش حجم کشفیات امسال به دلیل تشدید اقدامات مقابله‌ای ستاد در سال ۹۹ بوده است.


وی با بیان اینکه قاچاق؛ هشدار دهنده نادرست بودن سیاست‌های اقتصادی است اضافه کرد: تلاش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ حل اساسی مشکل قاچاق و تسهیل واردات مواد اولیه مصنوعات نقره است و انتظار داریم مسئولان در این زمینه همکاری کنند.


دهقانی نیا گفت: شناسنامه مصنوعات طلا استخراج و زیرساخت آن در وزارت صمت آماده شده است، اما بانک مرکزی به عنوان دبیر کارگروه ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای شناسنامه دار کردن مسکوکات طلا همکاری نکرده است.


وی افزود: حدود چهار سال پیش وزارت صمت طرحی را در این زمینه ارائه کرد، اما بانک مرکزی با آن مخالف بود و اعلام کرد خودش طرحی را ارائه می‌دهد که ارائه آن طرح را نیز مشروط به سراسری شدن ارائه فاکتور الکترونیک کرده و هنوز این طرح را ارائه نکرده است.


سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از حدود چهار سال پیش تا کنون به طور کامل اجرا نشده است.


دهقانی نیا افزود: افزون بر مصنوعات طلا، شناسنامه دار کردن مسکوکات طلا و نقره نیز به وسیله بانک مرکزی عملیاتی نشده است.


وی گفت: آن چه که مد نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است؛ رونق تولید مصنوعات نقره و افزایش وزن صادرات این کالا در بخش کالای مسافری است.

 

دهقانی نیا افزود: زمانی که سیاست‌ها از تولید حمایت نمی‌کند؛ تولید کننده مجبور است قانون را دور بزند و بر این اساس با پیگیری‌های این ستاد، میزان وزن صادرات مصنوعات نقره در بخش کالای مسافری از ۱۵۰ گرم به ۳۰۰ گرم رسیده است و انتظار داریم صادرات تسهیل شود، اما اکنون در پنج گمرک تخصصی در حوزه صادرات مصنوعات فلزات گرانبها کارشناس مقیم مستقر بانک مرکزی نداریم.


وی گفت: بر اساس آمار، صادرات مصنوعات نقره در هشت ماه نخست سال ۹۹ حدود یک تن بوده است.

کد خبر 1032622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha