امامزاده خلیل‌الله گروس؛ نگینی در میان دره‌ای از کوه‌های بلند

بنای امامزاده خلیل الله گروس در سر راه روستای چم سر یا چم سرخ از دهستان چم چمال در ۱۸ کیلومتری جتوب شرقی شهرستان صحنه و هشت کیلومتری جنوب جاده کرمانشاه به همدان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، امامزاده خلیل الله در روستای ‏گروس بخش دفن شده و نسب این امامزاده جلیل القدر به امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می رسد.‏ در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران جلد پنجم، ص ۳۹۷، انتشارات دائرة جغرافیایی ارتش، و مرحوم علامه دهخدا در لغتنامه ‏خود جلد ۸ ص ۲۵۵ و آقای دکتر محمد حسین پابلی در کتاب فرهنگ آبادی های کشور ص ۶۱۶، به بقعه مبارک امامزاده ‏خلیل الله در منطقه گروس شهرستان صحنه اشاره کرده اند.

 

براساس این گزارش، این بقعه مبارک در سال ۱۱۷۵ هـ ق در مساحت سی متر مربع ساخته و قریب به ۳۰۰متر عرصه آن است و در ‏سال ۱۳۳۷ هـ ش برای اولین بار تجدید بنا شده است. بقعه دارای گنبدی از نوع گرد به قطر ۳ و ارتفاع ۵ متر است و در میان ‏آن نیز ضریح چوبی ساده ای قرار دارد.

 

 

این ضریح اخیراً جای خود را به ضریح فلزی داده است. در داخل ضریح مشبک آهنی، ‏سنگ قبری وجود دارد که اغلب قسمت های آن ناخوانا است. در حیاط ۳۰۰ متری بقعه نیز تعدادی سنگ قبر قدیمی وجود دارد ‏که تاریخ برخی بیش از دویست سال است.

داریوش یاوری رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستانهای صحنه، کنگاور و هرسین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت :این امامزاده از داخل دارای  هشت ترک است که دو به دو برابرند ودر هر یک از ترکهای طاقنمایی با طاق هلالی است.

 

وی خاطر نشان کرد: بر بالای طاق نماها فرورفتگی های نظیر نورگیر است که به وسیله پوسته خارجی گنبد بقعه مسدود و سقف داخلی بقعه گنبدی عرقچینی و پوسته خارجی گنبد بدون کمربند است و ضریحی فلزی تازه ساز در ‏وسط بنا، مرقد را پوشانده است.‏

یاوری تصریح کرد: در کفش کن سنگ قبری که این عبارت بر آن خوانده می شود:‏ ‏«وفات مرحوم شاه ویس علی گروس (۱۲۳۲)»‏ قرار و در اطراف بقعه قبرستانی بزرگ که بیشتر گورها سنگ قبر دارد و پاره ای از سنگ های آن قدیمی است واقع شده است.

 

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان های صحنه، کنگاور و هرسین افزود: نمای داخلی بقعه تلفیقی از سنگ و آجر و گچ و کاشی بوده و نمای بیرونی نیز با آجر پلاک به انجام رسیده است، گنبد و ‏گلدسته ها نیز با کاشی هفت رنگ تزئین شده است.

وی در پایان گفت:  این بقعه متبرکه در بین اهالی منطقه و به ویژه مردم روستای چم سر یا چم سرخ دهستان چم چمال دارای احترام خاصی  و کرامات بی نظیری است.

 

کد خبر 1032797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha