عملکرد قابل تقدیر کمیته امداد ماسال در خدمت‌رسانی به محرومان

کمیته امداد امام خمینی(ره) ماسال حامی نیازمندان است و عملکرد آن در خدمت‌رسانی به محرومین قابل تقدیر است.

خبرگزاری شبستان_ماسال، مائده فلاحتکارضیابری: کمیته امداد یک نهاد اصیل و ضروری برای جامعه و انقلاب ما است که به فرمان امام خمینی(ره) در 14 اسفند 1357 در راستای اهداف انقلاب و رسیدگی به نیازمندان تاسیس شد.

 

کمیته امداد تا به حال خدمات ارزنده‌ای را با حمایت مردم برای نیازمندان ارائه کرده و مردم خیر کشور ما نیز بر اساس آیات و روایات و در راستای سنت‌های حسنه و وظیفه دینی خود به این مسئله به طور ویژه توجه داشته و در جریان رسیدگی به محرومان و نیازمندان هستند.

 

کمیته امداد امام خمینی(ره) ماسال در سال 1399 با زیر پوشش قرار گرفتن چهار هزار و 300 خانوار تحت حمایت این شهرستان قریب 25 درصد جامعه خانواری شهرستان ماسال را تحت حمایت خود قرار داده است.

 

کمیته امداد امام خمینی(ره) ماسال با ارائه خدماتی از قبیل پرداخت مستمری، بیمه تامین اجتماعی، بهداشت و درمان، خدمات حوزه ازدواج و جهیزیه، کمک هزینه رهن و اجاره مسکن، کمک هزینه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان، اردوهای زیارتی و آموزشی، خرید، بازسازی، تعمیر و ساخت مسکن، پرداخت انواع تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان به عنوان بزرگترین نهاد حمایتی کشور در حال فعالیت است.

 

در این راستا و برای آشنایی بیشتر با عملکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال با «اسماعیل حیدری» رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) این شهرستان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

 

 

_ از اهداف اوليه تشکيل کميته امداد امام خمینی(ره) بفرمایید.

امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس آنان، حمایت هدفمند از ایشان و ترویج فرهنگ کار میان افراد و خانواده‌های تحت پوشش، کمک به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال پایدار اقشار نیازمند، ارائه خدمات اجتماعی و حمایتی در جهت توانمندسازی نیازمندان شامل توسعه پوشش بیمه اجتماعی و فراگیر کردن بیمه درمان، ترویج فرهنگ انفاق و ایثار و نیکوکاری و نشر سنت‌های حسنه اسلامی، تلاش مستمر برای مردمی شدن فعالیت‌های مربوط به انجام حمایت‌های مادی و معنوی از محرومان با ایجاد سازوکار قانونی، به منظور هماهنگی و ساماندهی نظارت بر حسن عمل مؤسسات خیریه رسمی مرتبط با فعالیت‌های امداد امام(ره) از جمله اهداف اولیه این نهاد است.

 

_ در حوزه اشتغال و خودکفایی چند فرصت شغلی برای نیازمندان شهرستان ماسال ایجاد شده است؟

در حوزه اشتغال، کمیته امداد معتقد است که ایجاد درآمد پایدار از طریق اشتغال مولد، موثرترین اقدام برای توانمندسازی مددجویان به شمار می‌رود، در همین زمینه در 11ماه سال جاری، کمیته امداد امام خمینی(ره) ماسال با جذب اعتبار پنج میلیارد و 250 میلیون تومانی، 204 فرصت شغلی برای مددجویان ماسال و شاندرمنی ایجاد کرده است.

 

_ خدمات ارائه شده کمیته امداد ماسال در حوزه جهیزیه و ازدواج چگونه بوده است؟ چند نفر با حمایت های کمیته امداد راهی خانه بخت شدند؟

کمیته امداد امام خمینی(ره) ماسال در حوزه جهیزیه و ازدواج با اعتباری بالغ بر 312 میلیون تومان خدمات قابل توجهی ارائه داده است.

18 مورد هدیه ازدواج به فرزندان ذکور تحت حمایت و تهیه 48 مورد جهیزیه برای نوعروسان تحت حمایت به جوانان تحت حمایت این شهرستان ارائه شده است.

 

_ چند بیمار نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) ماسال هستند و چه خدماتی به انها ارائه می‌شود؟

کمیته امداد امام خمینی(ره) ماسال تعداد 113 بیمار صعب‌العلاج، 22 بیمار خاص و 80 بیمار زمین‌گیر استفاده کننده از پوشینه را در زیر چتر حمایتی خود قرار داده و در 11 ماهه اول سال جاری، 187 میلیون تومان کمک جهت پرداخت هزینه‌های درمانی این افراد  اختصاص داده است.

همچنین این نهاد در سال جاری 120 کودک مبتلا به سوءتغذیه و 32 مادر باردار را با اعتباری بالغ بر 79 میلیون تومان مورد حمایت قرار داده است.

 ضمناً این نهاد برای 93 نفر حق بیمه تامین اجتماعی و برای 466 نفر حق بیمه صندوق روستایی و عشایری را پرداخت می‌کند تا 559 نفر از نیازمندان ماسالی از خدمات بیمه‌ای رایگان برخوردار شوند.

 

_ با توجه به اینکه فرهنگ مهمترین بخش هر نهاد و ارگانی است،فعالیت‌های فرهنگی کمیته امداد ماسال در چه بخش‌هایی خلاصه می‌شود؟

رفع مشکلات دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند به عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی همواره در کانون توجهات کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار داشته است، براین اساس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال 615 دانش‌آموز و 86  دانشجو را تحت حمایت دارد که در 11 ماه سال جاری بالغ بر 43 میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و بالغ بر 50 میلیون تومان کمک هزینه شهریه به دانشجویان پرداخت شده است.

همچنین تعداد 38 نفر از دانش‌آموزان کنکوری برای استفاده رایگان از امکانات آموزشی موسسه قلمچی به این موسسه معرفی شده‌اند.

برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده و آموزش مفاهیم قرآنی برای خانواده‌های نیازمند از دیگر خدمات این نهاد مقدس بوده که در سال جاری با بکارگیری 6 مربی آموزشی در منازل مددجویان برگزار شده است.

 

_در سال جاری در زمینه مسکن چه خدماتی به مددجویان صورت گرفته است؟

این نهاد در زمینه ارائه خدمات مسکن به خانواده‌های تحت حمایت نیز تاکنون گامی مهم در مسیر خودکفایی و توانمندسازی آنان برداشته که عملکرد آن در حوزه مسکن طی 11 ماهه سال جاری از قبیل ساخت و تحویل چهار واحد مسکن، انجام 106 مورد تعمیرات با اعتبار 103 میلیون تومان بلاعوض و 625 میلیون تومان وام تعمیرات بوده است.

همچنین 175 نفر در زمینه انشعابات رایگان آب، برق و گاز از این نهاد خدمات دریافت کرده و به صورت رایگان صاحب امتیاز آب، برق و گاز شده‌اند.

 

_ کمیته امداد ماسال دارای چند فرزند یتیم و نیازمند است؟

کمیته امداد امام خمینی (ره) ماسال دارای 255 فرزند یتیم و نیازمند است که تعداد 911 نفر حامی این فرزندان را حمایت مالی می‌کنند و ماهانه به صورت متوسط برای هر فرزند 100 هزار تومان واریز می‌شود.

 

 

_ میزان جمع‌آوری صدقات در سال جاری چه میزان بوده است؟

کمیته امداد امام خمینی(ره) ماسال تعداد هفت هزار و 800 عدد صندوق صدقات بین همشهریان ماسال و شاندرمنی توزیع کرده است و در 11 ماه سال جاری 386 میلیون تومان کمک از این صندوقهای صدقات جمع‌آوری و بین نیازمندان این شهرستان توزیع شده است.

 

_ در سال ۹۹ چند فقره وام قرض‌الحسنه به نیازمندان ماسالی ارائه شده است؟

در این میان قرض‌الحسنه امداد ولایت نیز به عنوان بازوی کمیته امداد در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به مددجویان و نیازمندان طی 11 ماه سال جاری 467 فقره وام به مبلغ سه میلیارد تومان در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه کارگشایی، ودیعه و ساخت مسکن و اشتغال و خودکفایی به مددجویان ارائه کرده است.

 

_ میزان جمع‌آوری زکات در سال جاری در شهرستان ماسال چقدر بوده است؟

کمیته امداد امام(ره) به منظور احیای سنت و واجب الهی زکات، با کسب اجازه از ولی امر مسلمین و مراجع عظام تقلید نسبت به جمع‌آوری زکوات مردم مسلمان و مؤمن و توزیع آن بین اقشار محروم جامعه اقدام کرده است.

در این راستا شورای زکات ماسال که دبیرخانه آن در کمیته امداد امام خمینی(ره) ماسال واقع شده است در 11 ماه سال جاری بالغ بر 570 میلیون تومان زکات واجب و مستحبی جمع آوری و بین نیازمندان ماسال و شاندرمنی توزیع کرده است.

همچنین 405 عامل افتخاری زکات در قالب 85 شورای زکات با این نهاد همکاری می‌کنند.

 

گفتنی است، نگاهی به کارنامه این نهاد ابتکاری و برآمده از ارزش‌ها و اهداف والای انقلاب اسلامی، نشان‌دهنده میزان خدمات و اقدامات موثری است که تاکنون باعث خودکفایی هزاران خانواده نیازمند، کمک به تامین جهیزیه نوعروسان، ایجاد طرح‌های ‌اشتغال‌زایی در شهرها و روستاهای کشور، کمک و ایجاد بستر برای ادامه تحصیل کودکان و نوجوانان نیازمند در سراسر کشور، حمایت از زنان سرپرست خانوار، برگزاری طرح‌های متنوع در جلب حمایت از ایتام و کودکان بدسرپرست، تأمین هزینه درمان بیماران نیازمند و ده‌ها عنوان دیگر از طرح‌های مختلف برای کاستن از آلام مردم محروم بر پایه کمک‌های مردمی خیران و مردم نوع‌دوست کشورمان انجام شده است و در آینده نیز انجام خواهد شد.

کد خبر 1033520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha