کشت ۲۷ هکتاری گردوی «چندلر» در مرودشت

مختاری گفت: ۲۷ هکتار گردو از رقم اصلاح شده و پر بازده «چندلر» در مرودشت کشت شده و با توسعه ارقام جدید امکان برداشت مکانیزه نیز فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدرضا مختاری»، امروز (چهارشنبه 13 اسفند) از توسعه کشت ارقام پر بازده گردو در مرودشت خبر داد و به خبرنگاران گفت: 27 هکتار گردو از رقم اصلاح شده و پر بازده «چندلر» در مرودشت کشت شده و با توسعه ارقام جدید و جایگزینی با ارقام محلی، علاوه بر عملکرد بسیار بالا، امکان  برداشت مکانیزه نیز فراهم می شود.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی مرودشت افزود: با توجه به مزایای رقم جدید «چندلر» و تقاضای باغداران توسعه این رقم گردو در مرودشت  در دستور کار قرار گرفته و  علاوه بر کشت 12 هکتاری سال های قبل، 15 هکتار نیز  در سال جاری کشت جدید انجام شده است.

وی اضافه کرد: اندازه بیش از حد بزرگ درختان در ارقام محلی و قدیمی و برداشت سنتی مشکلات زیادی را به همراه دارد که بهره برداران را به جایگزینی ارقام جدید هدایت کرده است.

مختاری تاکید کرد: ترویج و توسعه کشت این رقم  در سال های بعدی نیز ادامه دارد و امکان افزایش عملکرد از هشت تا 10 تن در هکتار، ثمر دهی زود هنگام به دلیل پیوندی بودن و کیفیت بالای مغز این رقم از مزایای مهم رقم «چندلر» است.

وی ادامه داد: این رقم فاقد خصوصیات نامناسب ارقام بذری و محلی است و تشکیل میوه در جوانه های جانبی شاخه ها و تولید تعداد بیشتر میوه در هر درخت، دیر باز شدن برگ ها در بهار و مقاومت به سرمای دیررس بهاره از دیگر مزایای آن است.

مختاری عنوان کرد: حساسیت به سرمای بهاره و از دست رفتن محصول در اکثر سالها به دلیل زود بازشدن جوانه ها و برگ ها در ارقام محلی، خسارت زیادی به محصول وارد می کند که ارقام جدید فاقد این خصوصیات هستند.

کد خبر 1033571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha