نتوانستیم ارزش کار را در جامعه به یک فرهنگ تبدیل کنیم

اوسط هاشمی گفت: زمانی که ارزش کاربه عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود آنگاه کار یک ارزش تلقی می‌شود و همه افراد جامعه در سطوح مختلف کارکردن را مسیر توسعه موزون جامعه می‌دانند و از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می‌نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «علی اوسط هاشمی» امروز (13اسفند) درنشست با حجت الاسلام والمسلمین«محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه درمازندران اظهار کرد: متاسفانه امروز جامعه از فقر و بیکاری در سختی و رنج به سر می برد؛ تولید شغل هم بنا به دلایلی از جمله ضعف در سرمایه گذاری ها، تحریم، فقدان گردش کالا و پول و...تحت تاثیر قرار گرفته و موجبات افزایش بیکاران را فراهم آورده است.

 

معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور  با تاکید براینکه آثار و آسیب های بیکاری برکسی پوشیده نیست، افزود: شیوع کرونا را شاهدیم هرکسی پایه مهارتش ضعیف باشد از عرصه کسب و کار خارج شد و این فقط مختص ایران اسلامی نیست بلکه در سایر کشورها نیز این گونه شده برخی از رهبران کشورهای خارجی به این نتیجه رسیدند که توان صیانت از مشاغل گذشته را ندارند و شاغلین باید تغییر را بپذیرند و حرفه و کسب و کار خود را بازسازی کنند تا از گردونه اشتغال و درآمدزایی خارج نشوند.

 

وی گفت: در کشور بیشتر مردم دنبال شغل دولتی هستند این تفکری که در طول این مدت نوعاً در جامعه سوق پیدا کرده و همگان به کسب تحصیل و دریافت مدرک می اندیشند. شهریور ماه سال جاری مقام معظم رهبری فرموده اند:« این امر باطلی است که همه اصرار داشته باشیم تاعالی ترین مدارج درس بخوانیم  و نیاز متنوع و متکثر جامعه و بخش های مختلف را چگونه باید جستجو کرد». در ساختار آموزشی با مشکل مواجه ایم باید در مقطعی برشی بزنیم و به حالت افقی و عمودی ترسیمی داشته باشیم و رسیدیم به یک مقطعی که می توانیم برای جامعه و خود مفید و درآمدزا باشیم وارد بازار کار شویم و تعداد محدودی برای دانشمند شدن و تولید علم ادامه تحصیل بدهند؛ چرا که به اذعان پژوهشگران دانشگاه ها 4درصد می توانند در ایجاد اشتغال و تولید اثر گذار باشند و96درصد به بازار و مشتری اختصاص دارد .

 

اوسط هاشمی خاطرنشان شد: اگر بخواهیم دامنه انتظار برای دستیابی به شغل، معیشت و... را کاهش بدهیم تنها راه روی آوردن به مهارت آموزی است متاسفانه ارزش کار را نتوانستیم در جامعه به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

 

وی تصریح کرد: خدا هم کارگر است و هم خالق است وقتی این عنوان را به خدا اطلاق می کنیم از این عنوان ارزش زا الهی نتوانستیم سرمایه سازی در اجتماع داشته باشیم که خیلی سریع ارزش کار و کارگری را در اجتماع بیان کنیم و قدرت خلق کردن را در خود بپرورانیم خدا این مهم را همانند عاریه در همه ما به ودیعه گذاشته است باید فرهنگ سازی شود نگاه جامعه، حکومت و دولت به مهارت قوی نیست برای من ملاحضه عمومی و توجه به حق شهروندی مهم است در بحث زیرساخت ها خوب کار شد اما مهم توانمندسازی انسان است اگر این توانمندسازی به یک نگرش عمیق تبدیل شود کشور بی نیاز از نفت خواهد بود.

 

اوسط هاشمی ادامه داد: خزانه آدمی مغز اوست نه معدن و نفت، اینها وسیله است برای اینکه با کمک این منابع ثروت افزایی کنیم. خانواده ها مهارت آموزی را در سبد هزینه خانوار خود نمی بینند اگر می بینیم بچه ما خلاق است باید استعداد را پرورش دهیم این طرز نگرش در نسبت به فرزندان و آینده نگری در خانواده ها وجود ندارد خانواده ها مسئول تعیین رشته فرزندانشان شدند؛هدایت تحصیلی و آموزشی و مهارتی درست نداریم.

 

وی با بیان اینکه دامنه انتظار را متمرکز کردیم در حوزه حکومت وحکومت را مسئول پاسخگویی به همه نیازها و مطالبات جامعه می دانیم، گفت:  انتظار می رود آنان که تریبون های موثر در دست دارند و از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردارند و کلامی موثر دارند  به موضوع کار و مهارت واشتغال و تکیه به استعداد و قابلیت آدمی بیشتر تاکید کنند ودامنه توقعات را از خویش شروع کنیم و بعد به حکومت منتقل کنیم چرا که حکومت بستر ساز است.

 

اوسط هاشمی به فعالیت 5هزار و 400 کارگاه درسطح کشور اشاره کرد وافزود: حدود 6هزار مربی داریم مرکز تربیت مربی داریم که مربی ماهر برای کشور تربیت می کنند آموزش ها رایگان است.

 

وی به عنوان نمونه توزیع یارانه بین ملت ایران را کاری نادرست اعلام کرد و گفت: دلیلی وجود ندارد 70میلیون نفر یارانه بگیرند باید یارانه را به جوان بیکار بدهند  تا مهارت بیاموزد و درآمدزا شود.

 

اوسط هاشمی  اذعان کرد: امروز که کشوری مانند چین با بیش از یک میلیارد جمعیت، اقتصادش لرزه به اقتصاد سایر کشورها وارد می کند به خاطر رویکرد مهارت آموزی نیروی کار در این کشور است.

 

وی به عقد تفاهم نامه با حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه ای با عنوان «هرطلبه یک مهارت» را پیگیر هستیم پیشاهنگ کار، پیامبران و ائمه بودند همه مولد بودند. پیشاهنگی روحانیت در حوزه کار می تواند پشتوانه خوبی برای ما باشد .

کد خبر 1033769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha