موسیقی مقامی، پویاترین عنصر فرهنگ بومی خراسان شمالی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در آیین پایانی نخستین جشنواره مجازی موسیقی مقامی «تارآوا»، موسیقی مقامی را پویاترین عنصر فرهنگ بومی استان و زبان تعامل با سایر مناطق و ملل دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «حسین فرخنده» عصر امروز چهارشنبه در آیین پایانی نخستین جشنواره مجازی موسیقی مقامی «تارآوا»، با بیان این که عناصر فرهنگی همچون زبان ها، گویش ها، باورها و آیین ها، پویایی و ظرفیت کم تری برای متناسب شدن با نیازهای امروزی جامعه دارند، اظهار داشت: موسیقی مقامی پویاترین عنصر فرهنگ بومی استان و زبان تعامل با سایر مناطق و ملل است.

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به ظرفیت های موجود در عرصه موسیقی مقامی در استان اشاره کرد و  گفت: از پنج هنرمندی که موفق به دریافت درجه یک هنری شدند، چهار هنرمند موسیقی مقامی هستند و این امر بیانگر جایگاه موسیقی مقامی استان و سابقه درخشان این هنر در استان است. 

 

 


وی فعالیت آموزشگاه های آزاد هنری، کارگاه های آموزشی و جشنواره ها را نشان دهنده انتقال شیوه های هنری قدمای ما در عرصه موسیقی به نسل جدید دانست و در خصوص حمایت ها از اهالی موسیقی افزود: بیش از 35 درصد بیمه شدگان و دارندگان هنر کارت و اعضای صندوق را هنرمندان رشته موسیقی تشکیل می دهند و این مقوله انتخاب و سلیقه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه بیانگر طبیعت این خطه است و نشان می دهد آب و خاک این خطه مستعد پروراندن هنرمندان در این عرصه است. 

 

 


 فرخنده با اشاره به پژوهشی که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پیمایش ملی مصرف کالای فرهنگی انجام گرفته است، اظهار داشت: یافته های به دست آمده بیانگر این است که بیش از 72 درصد مردم موسیقی گوش می دهند.

 

 


 وی با بیان این که الگوی های مصرف موسیقی تغییر کرده است، گفت: رایانه، سینمای خانگی، سی دی و  DVD  عمده ترین دستگاه های شنیداری و دیداری در زمینه مصرف موسیقی هستند و در اولویت اول دستگاه های شنیداری بیش از 79 درصد، موسیقی را انتخاب کرده اند.

 

 


وی ادامه داد: بر اساس این پژوهش، موسیقی سنتی و پاپ ایرانی و محلی هم بیشترین سبک هایی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند و همه این ها بیانگر این است که موسیقی در زمره پرمصرف ترین کالای فرهنگی ایران محسوب می شود و قدرت  این هنر اصیل را نشان می دهد و  نه تنها در شکل گیری رفتار جامعه نیز اثرگذار است بلکه به هنرمندان برای لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی و دیجیتال برای پویایی موسیقی جهت می دهد.

 

 

در این آیین برگزیدگان بخش های مختلف معرفی و تجلیل شدند.

 

 

 

کد خبر 1033785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha