مرگ؛ سهم پرندگان از میانکاله

تالاب بین المللی میانکاله به عنوان یکی از ۶۵۰ ذخیرگاه زیست کره جهان دارای اهمیت فراوان است که در کنار همه خبرهای امیدوارکننده؛ این روزها با خبر مرگ پرندگان مهاجر خبرساز شده است و به نوعی این روزها مرگ؛ سهم پرندگان از میانکاله است.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ تالاب بین المللی میانکاله یکی از ۶۵۰ ذخیرگاه زیست کره جهان  با بیش از 68 هزار هکتار وسعت و با دو زیستگاه آبی و خشکی در شرق استان مازندران واقع  و زیستگاه ۱۳۰ گونه از پرندگان مهاجر با جمعیت حدود ۱.۵ میلیون بالی است که از سال ۱۳۴۸ ابتدا به عنوان منطقه حفاظت‌شده و سپس به پناهگاه حیات‌وحش میانکاله معرفی شده است و این روزها مرگ و میر پرندگان مهاجر آبزی در این تالاب همچون سال گذشته برای دومین بار با این تیتر خبرساز شد.

 

سال گذشته بود که اولین بار مرگ و میر دسته جمعی پرندگان مهاجر آبزی در میانکاله به تیتر اول همه خبرگزاری ها و پایگاههای خبری و روزنامه ها تبدیل شد و همه ما را شوک عظیمی فرو برد و براساس آنچه اعلام شد؛ سال گذشته تلفات از 4 بهمن ماه آغاز و بیش از ۵۳ هزار قطعه لاشه پرندگانی که بر اثر بوتولیسیم در تالاب بین المللی میانکاله تلف شدند و امسال هم تلفات پرندگان مهاجر وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله برای دومین سال پیاپی در نهم بهمن ماه شروع شد و تاکنون بیش از 20 هزار قطعه پرنده در این تالاب تلف شدند.

با گذشت بیش از یک ماه از تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله، همچنان شاهد روند رو به رشد مرگ پرندکان در این تاللاب هستیم و بیش از 20 هزار قطعه لاشه پرندگان تاکنون از این تالاب جمع‌آوری شده است.

 

مرگ و میر غیرعادی پرندگان که از سال گذشته در تالاب میانکاله آغاز شده است؛ همچنان ادامه دارد و این روزها به موضوع مهمی تبدیل شده است که نگرانی محیط بانان، دوستدارن محیط زیست و پرندگان و عموم مردم محلی را به دنبال داشته است و به گفته مسئولان محلی خشکسالی های پی در پی و عدم مدیریت صحیح منابع آبی یکی از علت های مهم این تلفات در کنار عوامل مختلف دیگر است.

 

اگرچه طی روزهای گذشته با اطلاعیه ای که سازمان دامپزشکی منتشر کرد ، مشخص شد که علت تلفات پرندگان ناشی از بیماری بوتولیسم بوده است و با توجه به تجربه سال گذشته ، احتمال تداوم تلفات پرندگان تا زمان بازگشت به سرزمین اصلیشان وجود دارد؛ اما برخی از دوستداران محیط زیست و مردم بر این اعتقاد هستند که آلودگی های زیست محیطی و روان شدن پساب کارخانجات، صنایع و برخی از کشتارگاهها به تالاب میانکاله هم در این امر دخیل است و موجب این امر شده است.

اگر چه طبق نتایج آزمایشگاهی هرگونه تاثیر گذاری  آلودگی با فلزات سنگین، سموم ارگانوفسفره، سموم ارگانوکلره و یا بیماری های ویروسی و باکتریایی در تلفات پرندگان مهاجر وحشی در میانکاله رد شده است؛ اما روان شدن پساب کارخانجات، صنایع و کشتارگاهها به تالاب میانکاله موضوع مهمی که برخی از مردم معتقدند به دلیل برخی از سیاست ها و تلاش برای سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی به عنوان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر پرندگان نادیده گرفته می شود.

 

با توجه به وقوع تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی در تالاب  بین المللی میانکاله بهشهر و خلیج گرگان، عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان همچنان ادامه دارد و طبق اعلام محیط زیست مازندران لاشه های جمع آوری شده عمدتا از گونه‌های چنگر معمولی ، فلامینگو  و مرغابی ها بودند که از سطح تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان جمع آوری شد.

 

خشکی تالاب را از مهمترین علل مرگ و میر پرندگان

مدیرکل محیط زیست مازندران در تازه ترین اظهارات خود همچنان خشکی تالاب را از مهمترین علل مرگ و میر پرندگان اعلام کرده است و خواستار احیای تالاب میانکاله شده است و همچون همیشه مهمترین راهکار پیشگیرانه برای کاهش احتمالی تلفات پرندگان را افزایش سطح آب تالاب میانکاله و سرعت بخشی جمع آوری لاشه پرندگان از سطح این تالاب عنوان کرد.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» با اعلام این که برای جمع آوری سریع تر لاشه ها دستگاه تراکسور از استان کردستان به میانکاله آورده شد؛ گفت: این دستگاه قادر است؛ روزانه به اندازه یکصد نفر کارگر کار جمع آوری لاشه ها را در مناطق خشکی و آبی انجام دهد و تنها در صورت نامساعد بودن هوا و شرایط جوی و بارندگی سرعت کار کاهش می یابد.

 

اگر چه از اواخر بهمن امسال برای افزایش سطح آب تالاب میانکاله، آب سد گلورد رها و به طرف تالاب هدایت شده است اما اثرات محسوسی تاکنون مشاهده نشده است و باید منتظر نتیجه قطعی از سرازیر شدن آب سد گلورد به تالاب و سیراب شدن این تالاب و اثرگذاری آن در کاهش مرگ پرندگان باشیم.

 

روان شدن پساب صنعتی و کودهای شیمیایی به تالاب میانکاله عامل تلفات پرندگان

در این بین اما مردم محلی و اهالی منطقه حاشیه میانکاله و دوستداران طبیعت منطقه معتقدند که روان شدن پساب صنعتی و کودهای شیمیایی به منطقه  و تالاب میانکاله یکی از عوامل مهم در این آلودگی ها و تلفات پرندگان است.

 

« مهدی امیری» یکی از اهالی منطقه زاغمرز در گفتگو با خبرنگار شبستان، معتقد است؛ روان شدن شیرابه های صنعتی و خانگی به میانکاله در سال های اخیر با افزایش صنایع حاشیه تالاب میانکاله از بهشهر تا بندرترکمن روند صعودی را طی می کند و قطعا" برای پرندگان این موجودات بی زبان خطرات بیشتری از انسان به همراه دارد.

 

 بوتولیسم ،  باکتری گرما دوست

«جمال ابوطالبی» معتقد است؛ براساس آنچه موسسه رازی در سال گذشته با بررسی های آزمایشگاهی بر لاشه پرندگان اعلام کرده است؛ بیماری وبای پرندگان عامل اصلی مرگ و میر پرندگان در تالاب میانکاله است که این نتیجه هم با توجه به واقیعت های جامعه دور از دهن نیست و البته باید بررسی های بیشتری در این راستا انجام شود.

 

عضو شورای اسلامی شهر زاغمرز و از دوستدارن طبیعت در زاغمرز و میانکاله به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: وجود صنایع و کشتارگاه هایی که ضایعات ناشی از صنایع خود را به تالاب سرازیر می کنند؛ یکی از علت های مهم در این مرگ و میرهای پرندگان است و احتمال سرازیر شدن پساب های سمی به تالاب دور از دهن نیست که همه این عوامل در کنار برخی از فعل و انفعالات طبیعی، حیات وحش و زندگی پرندگان تالابی بی همتای بین المللی را تهدید می کند.

وی همچنین با اشاره به اعلام نظر دامپزشکی و اینکه سازمان دامپزشکی در اطلاعیه ای  اعلام کرد که علت تلفات پرندگان ناشی از بیماری بوتولیسم بوده است؛ خاطر نشان کرد: عامل بیماری بوتولیسم یک باکتری گرما دوست است و شیوع آن در فصل گرمای سال اتفاق می افتد و در هیچکدام از تالاب های کشور تاکنون در فصل سرما، بوتولیسم سابقه نداشته است.

 

ابوطالبی گفت: عوامل تهدید کننده محیط زیست و تالاب میانکاله که حیات وحش و زندگی پرندگان تالابی بی همتای بین المللی را تهدید می کند؛ فراوان است و در این راستا باید با بررسی های مختلف و دغدغه مندی بیشتری در این حوزه ورود کرد و با کاهش مخاطرات میانکاله که اغلب انسانی است؛ به نجات میانکاله کمک کرد.

 

به گزارش شبستان، تالاب بین المللی میانکاله به عنوان یکی از ۶۵۰ ذخیرگاه زیست کره جهان دارای اهمیت فراوان است که در کنار همه خبرهای امیدوارکننده؛ این روزها با خبر مرگ پرندگان مهاجر خبرساز شده است و به نوعی این روزها مرگ؛ سهم پرندگان از میانکاله است؛ سهمی که شاید ناشی از بی توجهی مسئولان و گاهی اوقات مردم به محیط زیست است و باید با توجه و دغدغه مندی بیشتری در این حوزه وارد شد.

میانکاله سالهاست که دستخوش مخاطرات انسانی ناشی از دست اندازی های مختلف به میانکاله، آتش سوزی های متعدد در میانکاله و رعایت نشدن بسیاری از مقررات و قوانین حفاظت شده است و همه این عوامل روند فرسایشی را افزایش داده است و به نوعی همه این تهدیدها موجب شد تا مرگ، سهم پرندگان از میانکاله باشد.

کد خبر 1034166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha