انجام ۵۰ هکتار کپه کاری در ملایر طی سال جاری  توسط منابع طبیعی

زنگنه گفت: امسال ۵۰ هکتار کپه کاری توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایرانجام شده است.

«جواد زنگنه»  در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایر  گفت: در حال حاضر  ۱۷۱ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در ملایر اظهار کرد: این اراضی شامل جنگل و مراتع هستند.

 

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با بیان اینکه در شهرستان ملایر جنگل طبیعی وجود ندارد افزود:  4 هزار و 883  هکتار اراضی جنگلی  در ملایر داریم که ۱۲۸ هکتار از این اراضی، در سه نقطه به عنوان ذخیره گاه جنگلی تحت مدیریت ویژه قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه یک هزار و 115  هکتار جنگل های دست کاشت در شهرستان داریم افزود:  138  هزار هکتار نیز میزان  مراتع شهرستان است.

 وی با بیان اینکه  مراتع کارکردهای متعددی از جمله  زیست محیطی، اکولوژیکی و اقتصادی از جمله حفظ آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، تولید محصولات دارویی و تأمین علوفه مورد نیاز دام را دارند تصریح کرد:  بهره برداری غیراصولی و بی رویه سبب از بین رفتن بخش های از مراتع شده است.

زنگنه  به عملیات اجرایی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر در زمینه حفظ مراتع اشاره کرد و گفت:  مدیریت چرا در ۱۳۸ هزار و ۲۱۶ هکتار، قرق در ۱۲۰۰ هکتار در سال 99 انجام شده است.

وی انجام ، کپه کاری در ۵۰ هکتار، بیمه مراتع شامل ۱۰ پلاک در 5 هزار  ۵هکتار و بذرپاشی در ۳۶۰ هکتار را از  از جمله اقدامات  انجام شده  در حوزه  مرتع شهرستان در سال جاری برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت  نهالستان قدس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر بیان کرد: این نهالستان به عنوان تنها نهالستان استان همدان، در  مساحت ۲۰ هکتار برای تولید انواع نهال های غیرمثمر  با تولید سالانه یک میلیون اصله انواع نهال های سوزنی برگ و پهن برگ وگلدانی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گونه های موجود در نهالستان قدس شامل صنوبر، زبان گنجشک، بادامک، زرشک، سماق، بلوط، بادام شیرین، آیلان، سنجد، سروخمره ای و توت ،داغداغان، شن، کاتالپا و..است.

وی گفت:  یک میلیون اصله نهال در هفته منابع طبیعی از این نهالستان در سراسر استان همدان در حال توزیع است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر با اشره به فعالیت های سایر حوزه های این اداره در سال جاری  گفت:  در بخش حفاظت ۲۱ فقره تشکیل پرونده چرای دام، چهار فقره تشکیل پرونده قطع درخت، ۲۸ فقره قاچاق چوب و زغال، ۷۳ فقره تخریب و تصرف به مساحت ۳۸۱ هکتار، چهار فقره رفع تصرف از اراضی ملی به مساحت ۸۹.۲ هکتار و ۱۵ فقره خلع ید به مساحت ۹۳ هکتار صورت گرفته است.

وی نگهداری جنگل کاری سنواتی شامل ۱۵۵ هکتار حاشیه جاده، ۴۶۰ هکتار سدکلان ملایر، شهر ازندریان، جوکار و حاجی آباد، دم سیاه و سامن، ۲۰۰ هکتار روستای بیجن آباد و ۲۰ هکتار نهالستان از دیگر اقدمنات صورت گرفته  بخش جنگل در ملایر بوده است.

وی از انجام  ۷۷ هکتار صنوبر کاری و توزیع نهال در حوزه جنگل کاری در سال جاری خبر داد و گفت: پیگیری اصلاح و بیلان مالی طرح جنگل کاری میرزا کوچک خان و پارک شاهد هر کدام به مساحت ۱۵۰ هکتار و جنگل کاری گلپر آباد به مساحت ۱۲۰ هکتار با انواع گونه های بادامک، سنجد، بنه، بادام و داغداغان از دیگر پروژه های انجام شده بخش جنگل در سال ۹۹ است.

زنگنه همچنین به  سامانه همیار طبیعت اشاره کرد و گفت: علاقمندان و دوستداران منابع طبیعی به صورت داوطلبانه می توانند با ثبت نام در طرح همیاران طبیعت، بعنوان همیار دانش‌آموز، همیار مروج و همیار محافظ طبیعت بطور افتخاری با منابع طبیعی همکاری کنند.

زنگنه  در ادامه با اشاره به برنامه های هفته منابع طبیعی در ملایر  گفت: هفته منابع طبیعی از ۱۵ اسفندماه با شعار «همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع طبیعی»  شروع شده که برنامه هی مختلفی  در حال انجام است.

وی مراسم درختکاری در خانه های هلال با حضور جمعیت هلال احمر شهرستان، برگزاری جشن ملی درختکاری در محل بام ملایر ، شرکت در نمازجمعه و سخنرانی، توزیع  نهال و بروشور بین نمازگزاران ، برگزاری جلسه با رئیس دانشگاه ملایر و برگزاری مراسم درختکاری در محل دانشگاه ،  پیاده روی با مشارکت بسیج و کاشت نهال در المان شهدا  را از جمله برنامه های هفته منابع طبیعی در ملایر دانست.

وی افتتاح جنگل کاری و بند ملاتی گلپرآباد برگزاری مراسم درختکاری با حضور بسیج و خانواده های معزز شهدا و بنیاد شهید به یاد ۱۱۰۰ شهید دفاع مقدس شهرستان، شهدای مدافع حرم  و.. را نیز از دیگر برنامه های هفته منابع طبیعی در ملایر برشمرد.

کد خبر 1034262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha