درخواست تشکیل کانون فرهنگی هنری از۳۲مسجد دریافت کردیم/ فعالیت ۳۴کانون مساجد مازندران در حوزه کارآفرینی

حجت الاسلام نعمتی قرا به فعالیت ۳۴کانون فرهنگی هنری مساجد مازندران در حوزه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی خرماکلا شهرستان قائمشهر تاکنون حدود ۲۰۰شغل با عنوان «هرخانه یک گلخانه» ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام «رجب نعمتی قرا» امروز(16اسفند) در نشست خبری ویژه 18اسفند سالروز تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه  ۲۸سال از عمر این کانون ها می گذرد، اظهار کرد: هزار و 176کانون فرهنگی هنری در استان مازندران فعالیت دارند که ۷۱۴کانون از این تعداد روستایی و باقی در مساجد شهری ایفای نقش می کنند.

 

سرپرست ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران به شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: با توجه به ایجاد زیست بوم جدید بچه های مسجد در فضای مجازی از دو سال گذشته، فعالیت های فرهنگی کانون های مساجد درپی شیوع این ویروس تعطیل نشد و از سال 98 تا کنون با قوت در بستر مجازی درحال انجام است.

 

وی از ثبت درخواست تاسیس کانون فرهنگی هنری از سوی حدود ۳۲مسجد استان خبر داد و یادآورشد: این تعداد به زودی به آمار کانون های مساجد استان اضافه خواهد شد.

 

حجت الاسالام نعمتی قرا با بیان اینکه کانون های مساجد استان 125هزار و ۱۶۶نفر عضو دارند، گفت: این کانون ها در جوار مساجد ظرفیت بزرگی هستند که به صورت شبکه ای درحال فعالیت می باشند.

 

وی به ابتکار بچه های مساجد استان برای تهیه و توزیع کمک های مومنانه درپی شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: در مناسب های مختلف سال همانند ماه مبارک رمضان، محرم و اربعین حسینی، شعبان و ... بچه های مساجد استان توزیع کمک مومنانه داشتند.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا از توزیع چهارمرحله گوشت گرم بین نیازمندان استان با همکاری موسسه و کانون حضرت خدیجه (س) شهر مقدس قم خبر داد و افزود: با توجه به  مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم تاکنون قریب به ۲تن گوشت در سطح استان توزیع شده است. به زودی  تاپایان سال جاری یک مرحله دیگر توزیع گوشت در استان خواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه کرونا سبک زندگی و شیوه کسب و کار مردم سراسر دنیا را دستخوش تغییر کرد، افزود: با توجه به اهمیت حفظ سلامتی فعالان مسجدی، مجوزهای فعالیت کانون هیا مساجد که هر چند سال یکبار باید تمدید شوند  به صورت الکترونیکی درحال صدور است؛ تاکنون ۵۲۲کانون این مجوزرا دریافت کردند و روند اخذ مجوز ادامه دارد.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا  به اجرای طرح ملی فهما در سال گذشته  اشاره کرد و افزود: استان مازندران ۲۹نماینده در فهمای یک داشت.

 

وی با بیان اینکه امسال نیز این طرح با عنوان ایران قوی تا 22بهمن ماه در زیست بوم مجازی بچه های مسجد اجرا شد، تصریح کرد: مجموعه فعالیت هایی که بچه های کانون در دل مسجد می توانند انجام دهند نظیر هنرهای تجسمی، نقاشی، خوشنویسی، سرود، تئاتر و... از آیتم های ایران قوی  بوده است و هر مسجدی به فراخور استعدادهایی که داشت در ایران قوی شرکت کرد.امید است کانون هیا مساجد استان در جایگاه های برتر این طرح دیده شوند.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا به جشنواره قرآنی مدهامتان ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اشاره کرد و افزود: فعالان قرآنی از ۸تا۳۰سال می توانند در این جشنواره شرکت کنند؛ با توجه به شیوع کرونا متسابقین این جشنواره بایستی اثر خود را در سامانه بچه های مسجد بار گذاری کنند و برترین ها اردیبهشت ماه در مشهد معرفی می شوند.

 

وی از شرکت  ۹۸۴نفر در طرح تفسیر جز۸ قرآن کریم خبر داد و یادآورشد: اجرای  طرح «هرمسجد خبرنگار» به ابتکار خبرگزاری شبستان و همراهی کانون های مساجد یکی از طرح های خوب و ماندگاری است که هر مسجد را در دورترین نقطه تا مرکزی ترین نقطه استان از نعمت خبرنگار برخوردار کرده است. امسال همین خبرنگاران مسجدی بیش از ۹۰۰خبر منتشر کردند.

 

حجت الاسالام نعمتی قرا اظهار کرد: سه شنبه های تکریم نیز با هدف تکریم و دلجویی از خانواده معظم شهدا، نخبگان علمی و فرهنگی و ورزشی و ... در سطح مساجد استان در حال اجراست بدین ترتیب که امام جماعت مسجد به همراه اعضای هیئت امنا و کادر کانون فرهنگی هنری در بیت شهدا حاضر می شوند و با مقام شامخ شهدا تجدید بیعت دوباره دارند.

 

وی به فعالیت کتابخانه های مساجد نیز اشاره و اظهار کرد: طرح شنبه های کتاب با توجه به دغدغه رهبری برای افزایش سرانه مطالعه درحال اجراست و اکنون این طرح باتوجه به کرونا دربستر مجازی درحال اجراست. حدود۶۰۰جلد کتاب توسط بچه های مسجد خلاصه نویسی شده است.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا به فعالیت ۳۴کانون فرهنگی هنری در حوزه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: کانون فرهنگی هنری  شهید گرائیلی خرماکلا قائمشهر تاکنون حدود ۲۰۰شغل ایجاد کرد. کانون فرهنگی هنری سمچول بهشهر نیز از فعالین این حوزه است.

 

وی به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک در سطح عالی بین ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و هلال احمر اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه همکاری دو جانبه «هلال احمر» و «ستاد فهما» در استان مازندران نیز در حال اجراست. ایجاد خانه هلال در روستاها نیز از مزایای این تفاهم نامه است؛ تا با همکاری اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد به وضعیت روستاها رسیدگی شود .

 

حجت الاسلام نعمتی قرا با بیان اینکه بسیاری از کانون های مساجد استان برای پشتیبانی از جبهه مقابله با کرونا به صورت خودجوش و با همراهی خیرین و مردم به دوخت و توزیع ماسک بهداشتی، گان بیمارستانی و توزیع مواد ضدعفونی کننده دستو سطوح مشغول هستند، گفت: این روند تا ریشه کنی کرونا تداوم دارد.

 

وی به ابتکار کانون فرهنگی هنری امام علی(ع) کوی طبرستان ساری برای اجرای طرح احسان اشاره و اظهار کرد: هجدهمین مرحله توزیع احسان این کانون در هفته آینده اجرایی می شود.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا افزود: کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی خرماکلا قائمشهر نیز تاکنون ۴هزار بسته به ارزش یک میلیارد تومان تهیه و بین نیازمندان و آسیب دیدگان کرونایی توزیع کرد.

 

وی از کانون فرهنگی هنری امام زین العابدین(ع) روستای اسلام ده ساری نیز  به عنوان یکی از کانون های موفق استان یاد کرد و افزود: به طور نمونه این کانون در بحث اوقات فراغت تابستان ۸۰۰دانش آموز ازچند روستا جذب و آموزش داد.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا به فعالیت برخی از کانون هیا مساجد استان در مناطق آسیب پذیر استان اشاره کرد و گفت: بعضی از کانون ها فعالیت های ویژه انجام می دهند و در راستای کاهش آسیب های اجتماعی ایفای نقش می کند به عنوان مثال فعالیت کانون فرهنگی هنری امام علی(ع) نکا به اذعان مسئولین این شهرستان موجب کاهش آمار جرائم در منطقه مهرگان نکا شد. همچنین کانون فرهنگی هنری امت آباد آمل نیز فعالیت های شاخص در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی ارائه می دهد.

 

وی از افتتاح یک باب کانون فرهنگی هنری در شهرستان بابلسر به مناسبت سالروز تشکیل کانون های مساجد خبر داد و افزود: تجلیل از نخبگان کانونی و فعالیت طرح های فهمای یک و ایران قوی با حضور نماینده ولی فقیه درمازندران در دستور کار قرار دارد.

 

حجت الاسلام نعمتی قرا همچنین افتتاح کتابخانه، تجهیز کتابخانه و اهدای کتاب به تعدادی از کانون های مساجد مستعد در حوزه کتابخوانی و دیدار با خانواده های معظم شهدا از دیگر برنامه های گرامیداشت این مناسبت است. 

 

کد خبر 1034405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha