ارائه ترتیل های ضعیف؛ممتاز و بسیار فنی در شب نخست/اجرای آکسان های زیبای لحنی در ترتیل قاری مصری

شب نخست سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش فینال با رقابت ترتیل خوان هایی از کشور نیجریه، اندونزی، لبنان، عراق، جمهوری اسلامی ایران، هلند، مصر و... ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شب نخست سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش فینال  با رقابت ترتیل خوان هایی از کشور نیجریه، اندونزی، لبنان، عراق، جمهوری اسلامی ایران  هلند مصر ادامه یافت.

در طلیعه شب نخست سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، حامد علیزاده نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه کهف، غافر و کوثر پرداخت. این تلاوت علیرغم ابعاد ممتاز فنی در بخش صوت نیازمند پرکاری لحن و تنظیم بهترآهنگ های تلاوت داشت. البته که این تلاوت به صورت افتخاری برگزار شد و مورد ارزیابی داوران قرار نگرفت.

 

در ادامه داورانی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در صحنه مسابقات به ارزیابی تلاوت های ترتیل خوان ها در شب نخست پرداختند بر این اساس عباس سلیمی به عنوان رئیس هیئت داوران، هاشم روغنی به عنوان ناظر داوران، عباس امام جمعه به عنوان داور تجوید، مهدی دغاغله به عنوان داور لحن، احمد ابوالقاسمی به عنوان داور صوت و سعید رحمانی به عنوان داور وقف و ابتدا  و مهدی حسنی به عنوان داور حسن حفظ از جمهوری اسلامی ایران و داورانی همچون علی الخفاجی از کشور عراق، محمد علی از اندونزی در  بخش صوت، حلال مسمار  از کشور لبنان در بخش تجوید و رضوان درویش از کشور سوریه در بخش لحن به صورت برخط حضور داشتند.

 

 بنابر این گزارش مصطفی شیخ از کشور سوریه اولین مرتل  شب نخست هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به تلاوت پرداخت. این قاری ضمن اجرای ادا الحروف و تجوید متقن، در بخش  صوت علی رغم برخورداری از ارتفاع مناسب اما حجم قابل قبولی نداشت.همچنین نحوه اوج گیری و تغییر الحان این مرتل متناسب با شاکله ترتیل خوانی نبود. این  ترتیل خوان با ارائه دو لحن بیات و ماهور در درجات صوتی دو و چهار تنوع قابل قبولی را  از تلاوت خود اجرا کرد اما به علت مشکل نفس گیری از  وقف و ابتدای خوبی برخوردار نبود.

 

در ادامه یاسین سعید از سید عصفور  دیگر شرکت کننده از کشور مصر به تلاوت ترتیل قرآن پرداخت این قاری ضمن برخورداری از حجم صوت مناسب و قابل پیش‌بینی  قاریان مصری از سرعت و تجوید مناسبی برخوردار است. تغییر لحن از مقام رست به ماهور اجرای آکسان ها و تاکیدهای  لحنی مناسب،  توانمندی در اجرای مقام سگاه و نهاوند ترتیل جذابی را از این قاری به نمایش گذاشت اما سرعت کند آیتم های وقف و ابتدای این تلاوت را با مشکل مواجه کرد.

 

گفتنی است در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۴۱۱ نفر در مرحله مقدماتی حضور یافته و ۱۲۲ نفر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند هم اکنون سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مرحله فینال در رشته های قرائت تحقیق قرائت ترتیل و حفظ قرآن کریم ادامه یافت.

کد خبر 1034767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha