«دبیرخانه گام دوم انقلاب» در کانون های فرهنگی هنری مساجد راه اندازی  شود

حجت الاسلام قاسمی بر لزوم راه اندازی«دبیرخانه گام دوم انقلاب»در کانون های فرهنگی هنری مساجد تاکیدکرد وگفت:این دبیرخانه می تواند مشارکت هرچه بیشترجوانان در تبیین توصیه های مقام معظم رهبری رادر قالب برگزاری مسابقات، تحقیقات و پژوهش های مختلف فراهم کند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، اهمیت مساجد به اندازهای است که میتوان از آن به عنوان مرکزی برای شکلگیری تمدن اسلامی یاد کرد، شاهد بر اینکه مهمترین جنبش‌های اسلامی از درون مساجد شکل گرفت و در آخرالزمان نیز ظهور امام زمان(عج) از این مکان مقدس به وقوع خواهد پیوست، لذا در این خصوص  با حجت الاسلام والمسلمین «غیاث الدین بهزاد قاسمی» مدیر آموزش حوزه علمیه مکتب الصادق (ع) گفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

با توجه به اینکه لازمه تمدن سازی نوین اسلامی ترویج سبک زندگی اسلامی است به نظر حضرتعالی با بچه های مسجد در این راستا چه نقشی می توانند داشته باشند؟ 

 

زیبایی و آراستگی یک امر فطری، محبوب و مطلوب همه انسان ها با هر سلیقه، تمدن و با هر گرایش سیاسی و مذهبی است و با توجه به اینکه دین مبین اسلام هم بر پایه فطرت بنا شده است لذا به این امر مهم اهتمام ویژه ای دارد و در آیات و روایات مختلف این مسئله را توصیف نموده و با بررسی همین آیات و روایات به روشنی می توان به جایگاه ارزشمند زینت و آراستگی از دیدگاه مومنین اسلام پی برد. از آنجا که انسان به مقتضای فطرت، زیباگرا و جویای زینت و آراستگی است برای آراستن خود به کمال واقعی و یا ظاهری و یا حتی خیالی به هر چیزی که به نظر می رسد که کمال زیبایی است، گرایش پیدا می کند.

 

در این مسیر برای کمال و آراستن خود ابزارهایی را شناسایی می کند که گاهی حقیقی، گاهی ظاهری و گاهی خیالی و باطنی است لذا شناخت دیدگاه اسلام پیرامون زینت و آراستگی یکی از موضوعات مهمی است که  می توان با بهره گیری از معارف نورانی قرآن کریم  و اهل بیت (ع) شاخصه های ارزشمندی برای سبک آن به جامعه ارایه کرد، برای همین می توان مسجد که شاید یکی از تاثیر گذارترین مکان های دینی است و بچه های مسجدی که پرورش یافته  مکتب مسجد می باشند را تحلیل و توصیفی از جایگاهشان داشته باشیم و با آراستگی در سبک زندگی دینی و اسلامی و ترویج فرهنگ در تمدن اسلامی به این نتیجه  دست یابیم که فطرت سالم و قوانین اجتماعی نیاز به محبوبیت، مقبولیت، تنوع، نوگرایی و دین مداری دارد.

 

باز هم نقش جوانان و نوجوانان در مسجد به عنوان مکانی مقدس و محلی برای اجتماع دینداران و دغدغه مندان در عرصه سبک زندگی اسلامی بسیار مهم است، زمینه و بستری برای گرایش انسان به آراسته شدن به زینت ها و زیبایی ها می باشند و آثاری همچون انبساط خاطر، سلامت، زیبایی جسم،  احساس خود ارزشمندی و تحکیم بنیان خانواده، استواری اجتماع و رنگ خدایی گرفتن را در پی دارد.

 

یکی از کلیدواژه های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب که مسیر تمدن سازی را هموار می کند، علم و پژوهش است. مسجد و بچه های مسجد در کسب علم نافع و فرصت ساز برای ساخت ایران قوی چه نقشی می توانند داشته باشند؟

بیانیه گام دوم انقلاب در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی که توسط مقام معظم رهبری صادر شد، برنامه جامع و کاملی است که با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها مسیر پیش و نقشه راه امت اسلامی را تعیین می کند. بیانیه تفصیلی حضرت آقا که به گام دوم انقلاب مشهور است، حرف های زیادی در دل خود جای داده که «جامعیت و دربرگیری» طیف گسترده ای از موضوعات شاخص و مهم این بیانیه  را تشکیل می دهد. این بیانیه افق های تازه ای پیش روی مردم باز می کند و ما در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی بار معانی متفاوتی را داریم اما آنچه بیش از هر موضوعی در بیانیه جلب توجه می کند، تکرار واژه جوان بر مبنای همین تحلیل حضرت آقا است، ایشان جوانان را به آماده کردن و به دوش گرفتن بار انقلاب در بخش های مختلف از جمله بحث علم و پژوهش تاکید می کنند، اکنون مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد قطعا وظایف سنگینی در این راستا بر عهده دارند.

 

بر همین اساس  می توان دبیرخانه ای با عنوان «دبیرخانه گام دوم انقلاب» در کانون های فرهنگی هنری مساجد راه اندازی کرد،این دبیرخانه می تواند مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تبیین توصیه های مقام معظم رهبری در قالب برگزاری مسابقات، تحقیقات و پژوهش های مختلف  را فراهم کند، ظرفیت ها و استعدادهایی که گام های متعالی را در این مسیر خواهان است را با یک جوان انقلابی که می تواند نقشی در این عرصه داشته باشد را  ایجاد کند، چرا که این بیانیه نقشه راه آینده انقلاب اسلامی است. شناخت گام دوم انقلاب توسط جوانان و نوجوانان خصوصا مخاطبانی که در مسجد فعالیت دارند و تاکید حضرت آقا نیز بر مسئله معنویت، اخلاق، جوان گرایی و رشد اقتصاد درونی و حفظ آرمان ها و ارزش های اولیه انقلاب دارند را جزو اصول و چهارچوب حرکت انقلاب اسلامی، مسئولان و افرادی که در کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت می کنند، تاثیرگذار می باشد ولو اینکه دشمن به دنبال تضعیف این  موارد در بین جوانان و کسانی که در مساجد فعالیت می کنند، است.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد چقدر بستر فعالیت های بچه های مسجد در این عرصه را فراهم می کنند؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد و نهادهای تاثیرگذار در مساجد رسالت کلیدی بر عهده دارند و می توان اقدامات و فعالیت های زیادی در این کانون ها انجام داد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1034849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha