استفاده از اساتید به روز  در مساجد؛ از کارکردهای گسترده کانون‌های مساجد غافل نشویم

حجت‌الاسلام خیرخواه استفاده از اساتید به روز جامعه در سطح مساجد را برای جذب حداکثری خانواده‌ها به ویژه قشر جوان اثربخش خواند و گفت: نباید از کارکردهای گسترده کانون‌های مساجد غفلت شود.

حجت الاسلام «محمدرضا خیرخواه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با تاکید بر اینکه نباید از ظرفیت‌ها و کارکردهای گسترده مساجد و کانون‌های مساجد غفلت شود اظهار داشت: استفاده از اساتید به روز جامعه در سطح مساجد می‌تواند برای جذب حداکثری خانواده‌ها به ویژه قشر جوان اثرگذاری بالایی داشته باشد.
 
 
مسئول فرهنگی گلزار بزرگ شهدای رشت در پاسخ به این پرسش که چگونه باید از ظرفیت مساجد و کانون‌های مساجد در راستای مقابله با هجمه فرهنگی دشمن بهره برد یادآور شد: پیش از هر چیز باید به چند نکته مهم اشاره کنم و همانطور که همه ما می دانیم از گذشته تا حال و تا آینده مساجد بهترین و پاکترین محیط برای مقابله با تهاجمات فرهنگی یعنی جنگ نرم بوده و هستند.
 
 
خیرخواه با بیان اینکه به علت قداستی که مساجد دارند افراد با هر بینش و عقیده‌ای سعی می‌کنند که حرمت این مکان را که به خالق هستی نسبت دارد حفظ کنند تصریح کرد: علاوه بر این‌ها افراد تلاش می‌کنند تا بهترین اعمال و رفتار و حتی بهترین نگاه را به امورات داشته باشند و این امر نشان‌دهنده جایگاه رفیع مسجد است. 
 
 
این هادی سیاسی و از اساتید نهادها و اماکن نظامی استان گیلان ایستادگی در برابر دشمن و برنامه‌ریزی جهت مقابله با تهاجمات فرهنگی با استفاده از ظرفیت عظیم مساجد و کانون‌های مساجد را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با به کارگیری نیروهای تاثیرگذار، متخصص،  مومن و آگاه به مسائل روز این محیط پاک رل از هر گونه آلودگی فکری سم‌زدایی کنیم. 
 
 
وی مفهوم عبادت را فراتر از تعریفی که ما از آن داریم خواند و با بیان اینکه نباید از مسجد فقط برای اقامه نماز استفاده کنیم ابراز داشت: در تعالیم دینی به مواردی مانند برگزاری کلاس‌های آموزشی و درسی و غیردرسی، برگزاری مسابقات فرهنگی، اهداء جوایز به افراد جهت تشویق و کتابخانه هم نوعی عبادت گفته می‌شود که اگر در مسجد و محیط پیرامونش انجام بگیرد نتیجه بسیار خوبی حاصل می‌شود.
 
 
مسئول فرهنگی گلزار بزرگ شهدای رشت با اعلام این نکته که نباید از کارکردهای گسترده مساجد و کانون‌های مساجد غفلت شود گفت: برگزاری جلسات و همایش‌ها، یادواره‌ها، برقراری هیات، کانون، انجمن اسلامی، پایگاه مقاومت، بسیج‌های مردمی و هر چیزی که در راستای قرآن و عترت و اقتدار اسلام است هم عبادت محسوب می‌شود. 
 
 
وی برگزاری برنامه‌های مستمر و پی در پی در گروه‌های مختلف سنی و موضوعات متناسب با هر گروه را در مساجد و در سطح کانون‌های مساجد دارای مزیت‌های بسیار زیادی برای جامعه اسلامی دانست و اضافه کرد: باید به این مطلب مهم توجه داشته باشیم که باید در آینده از قشر کودک، نوجوان و جوان نخبگانی به جامعه تحویل داده شود.
 
 
این هادی سیاسی و از اساتید نهادها و اماکن نظامی استان گیلان کیفیت برنامه‌های اجرایی در کانون‌های مساجد را مطلود ارزیابی کرد و در مورد اینکه چه عواملی در گرایش خانواده‌ها به شرکت در برنامه‌های مساجد موثر است افزود: پیش از هرچیز باید اقرار کنیم که ما کم کار کردیم و از تمام سرمایه انسانی و توان مالی و وقت برای بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌ها استفاده نکردیم و هیچ توجیهی هم نمی‌توان در این مورد داشت.
 
 
مسئول فرهنگی گلزار بزرگ شهدای رشت با بیان اینکه شاید راه حل این مشکل ایجاد وحدت بین مساجد و یکی شدن در اجرای برنامه باشد اضافه کرد:‌ برنامه‌هایی مانند برگزاری نماز جمعه‌ها در سرتا سر کشور که البته باید در این زمینه مسئولین ذی‌ربط ورود کنند بدون شک راهگشا خواهد بود.
 
 
خیرخواه اظهار داشت: اگر می‌خواهیم یک جامعه رو به رشد و تعالی داشته باشیم و مساجدمان آباد بشود باید حرف و عملمان را یکی کنیم از طرفی امروزه آنقدر از اطراف و اکناف کشور چه در داخل و چه در خارج، شبهاتی علیه دین ایجاد می‌کنند که لازم است محبوبیت و مقبولیت اسلامی را در جامعه ایجاد کرده و در برابر هجمه دشمن ایستاد.
 
 
وی با تاکید بر اینکه این کار در مرحله نخست بر دوش علما و اندیشمندان دینی هست ابراز داشت: پس از رسالت خطیری که بر عهده علما و اندیشمندان اسلامی قرار دارد باید به این نکته هم توجه داشت که در مرحله دوم باید آنچه را که می‌گوییم در عمل هم نشان بدیم زیرا اگر اینطور عمل کنیم حتما نتایج خوب آن را خواهیم دید.
 

خیرخواه استفاده از اساتید به روز جامعه در سطح مساجد را هم مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اینکه باید پاسخ به شبهات روز را با استفاده از استدلال عقلی برگرفته از آیات و روایات انجام بدهیم افزود: این را همه میدانیم که سوالات و شبهاتی در دنیای امروز هست که در دین ما به مسائل مستحدثه یعنی جدید نامبرده می‌شود و ما مجبوریم با استدلال عقلی جوابگو باشیم.

 

مسئول فرهنگی گلزار بزرگ شهدای رشت در ادامه همین مطلب اضافه کرد: الحمدلله این نوع از دانشمندان دینی و متفکر را داریم اما کم هستند و ما باید از همین محیط مسجد شروع کنیم تا تعدادشان به کمک پروردگار بیشتر بشود از سوی دیگر اگر ما در چنین شرایطی قرار بگیریم و از کارهایمان نتیجه لازم را ببینیم مطمنا مردم و به ویژه خانواده‌های جوان‌های مسجدی هم به مسجد گرایش پیدا می کنند.

 

خیرخواه خاطرنشان کرد: البته نباید کم لطفی کرد و در همین‌جا اقرار می‌کنم که مسئولین مربوطه با تغییرات محسوس در هیات امنا و امام جماعت در پی ایجاد این اطمینان خاطر خانواده‌ها هستند.

کد خبر 1034911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha