مذاکره طولانی با هدف تحدید قدرت نظامی ایران، برنامه آمریکاست

اعتمادی با بیان اینکه هدف آمریکا دستیابی به توافقاتی فراتر از برجام است، گفت: آنها قصد دارند با طولانی کردن مذاکرات ایران را مجبور به پذیرش قراردادهایی در حوزه دفاعی و منطقه‌ای کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بررسی دلایل عقب نشینی غرب از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام دکتر حمید رضا اعتمادی فومنی، کارشناس مسائل بین الملل و دکتر مصطفی محمدی، کارشناس سیاست خارجی به روی آنتن رفت.

حمیدرضا اعتمادی فومنی با بیان اینکه همه کشورهای جهان به سمت قدرت حرکت می‌کنند و قدرت را به عنوان یک مفهوم واقعی در آیتم های مختلف قرار می‌دهند گفت: خیلی ها باور دارند قدرت، میزان تاثیر گذاری بر آرا و افکار عمومی و نخبگان محسوب می شود تا از طریق آن به مقاصد خود دست یابند. گام نخست برای دستیابی به قدرت جهانی و بین‌المللی افزایش قدرت و توان داخلی است.

وی افزود: قدرت ملی داخلی خطوط راهنما و نشان دهنده مسیر در حوزه داخلی و سیاست بین الملل است رسیدن به قدرت ملی نیازمند ابزارهای خاص خود است و هر کشور برای دستیابی به این ابزار ها ناچار است که کنش های بین المللی داشته باشد زیرا هرچه قدرت ملی یک کشور افزایش داشته باشد توان چانه زنی در عرصه بین الملل هم زیاد خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل برجام و مسئله پرونده هسته‌ای را یک جنگ زرگری دانست که از سوی غرب به ایران تحمیل شده است و اظهار کرد: هم غرب و هم شرق به خوبی می‌دانند که انرژی هسته‌ای ایران یک حرکت صلح آمیز برای دستیابی به یک فناوری بومی است و اگر غرب مانع تراشی نکرده بود ایران جزو پنج کشور نخست جهان در حوزه هسته‌ای محسوب می شد.

اعتمادی فومنی با اشاره به موضع سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عنوان کرد: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرده است که هدف آمریکا صرفاً بازگرداندن ایران به برجام نیست بلکه سکویی برای دستیابی به توافق های بعدی محسوب می شود و در این راستا آمریکا توان نظامی و بازدارندگی ایران قدرت منطقه‌ای و همچنین نفوذ منطقه‌ای کشور ما را هدف گرفته است. آمریکا برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کند ایران را در یک گفتگوی طولانی مدت قرار دهد.

مصطفی محمدی در ادامه با اشاره به نشست دوره‌ای شورای حکام که در اوایل ماه مارس برگزار شد گفت: این رویداد در فهم رفتار آمریکا در دوره جدید به ما کمک می کند زیزا قبل از نشست شورای حکام ایران و آژانس بین‌المللی اتمی توافقنامه‌ای داشتند که بر مبنای آن ایران جهت نشان دادن حسن نیت خود به صورت موقت پذیرفته بود که برخی از فعالیت ها و نظارت هایی که با قانون مجلس قرار بود متوقف شود، استمرار داشته باشد تا آژانس نیز گزارش راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را در ماه بعد اعلام کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در پاسخ به این حسن نیت ایران از یک هفته قبل از جلسه شورای حکام فعالیت های مخربی را علیه ایران شروع کردند و حتی یک شکواییه علیه ایران در آژانس توزیع و پخش کردند. پشت بند آن نیز اروپایی ها سک قطعنامه را امضا و توزیع کردند و قرار بود روز جمعه درباره آن رای گیری شود که از آن صرف نظر کردند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا عنوان کرد: قطعنامه علیه ایران در شرایطی در آژانس در حال رقم خوردن بود که همه گمان می‌کردند با آمدن بایدن آمریکایی ها به برجام باز می گردند و این توافق دوباره احیا می شود اما طرف مقابل بازی متفاوتی را شروع کرد. بایدن در مقاله‌ای که 13 سپتامبر در cnn نوشته بود به طور شفاف اعلام کرد آمریکا به دنبال یک رویکرد هوشمندانه است تا فشارها علیه ایران استمرار ببخشد.

کد خبر 1034947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha