کسری مخازن آب خراسان جنوبی ۱۰۱ میلیون متر مکعب است

قندهاری گفت: کسری مخزن آب در خراسان جنوبی از ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۳ به ۱۰۱ میلیون مترمکعب در سال جاری کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «احمد قندهاری» عصر امروز (۱۷ اسفند) در نوزدهمین جلسه سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر شرایط خراسان جنوبی به لحاظ منابع آبی خوب نیست و مسئولیت آحاد جامعه در مدیریت مصرف آب سنگین است.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها در سال جاری به نسبت سال گذشته ادامه داد: پس دوره طولانی خشکسالی در استان همچنان در استان با مشکل کم آبی مواجه هستیم  و باید برای اینکه با بحران مواجه نشویم مدیریت منابع موجود آبی را با جدیت دنبال کنیم.

 

وی میزان برداشت آب سالانه از منابع آب زیرزمینی خراسان جنوبی را ۹۰۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: با بیش از سه میلیارد مترمکعب کسری مخزن تجمعی از منابع آب زیرزمینی مواجه هستیم.

 

قندهاری با بیان اینکه کسری مخزن آب در خراسان جنوبی از ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۳ به ۱۰۱ میلیون مترمکعب در سال جاری رسیده است، ادامه داد: اکنون ۸۸ درصد منابع آبی استان به میزان ۵۵۰ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی و  ۶ درصد آب استان در بخش شرب مصرف می شود.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه کشاورزان صاحبان اصلی منابع آب زیرزمینی هستند و باید مدیریت بیشتری بر روی این سرمایه خود داشته باشند تا در آینده با چالش مواجه نشوند، عنوان کرد: مجموعه آب منطقه‌ای نیز برای راهنمایی و کمک به چگونه مدیریت و حفظ منابع آبی در خدمت این قشر از جامعه است.

 

وی با اشاره به نصب کنتور هوشمند بر روی ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان، ادامه داد: اما در شهرستان‌های زیرکوه، طبس و نهبندان تعدادی چاه باقی مانده است که نیازمند مشارکت مردم و فرمانداران هستیم.

 

قندهاری یادآور شد: براساس دستور استاندار خراسان جنوبی باید در یک بازه زمانی مشخص کنتور هوشمند بر روی چاه‌های دولتی هم برای مدیریت مصرف آب نصب شود.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه یک میلیون مترمکعب یعنی ۲ دهم درصد آب برداشتی از چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده در استان است، گفت: در سال آینده ۵۰ درصد این چاه‌ها غیرمجاز در سطح استان مسدود می شود.

 

وی عنوان کرد: ۷۸ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی به دلیل کمبود منابع آب زیرزمینی توان برداشت سهمیه پروانه‌های بهره برداری خود را ندارند که بیشتر این چاه‌های در حاشیه دشت‌ها قرار دارند.

 

قندهاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی تصریح کرد: طرح قبلی در بازه زمانی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ قرار بود در استان اجرا شود که فشاری بسیار زیادی بر مدیریت منابع آب وارد می‌کرد و باید طی مدت ۲۶۶ میلیون مترمکعب تعدیل آب در استان انجام می شد.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: اما با اصلاحیه‌ای که در این طرح  انجام شده اکنون زمان اجرا تا ۱۴۰۵ افزایش یافته است و میزان تعدیل آب هم به ۱۷۵میلیون مترمکعب کاهش یافت که از این مقدار تعدیل باید ۱۶۴ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، ۹.۵ میلیون مترمکعب در بخش شرب و  ۱.۵ میلیون مترمکعب در بخش صنعت انجام شود.

 

قندهاری با اشاره به اینکه در خصوص تعیین تکلیف تخصیص آب به بخش صنعت اولویت با صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی است، افزود: برای مدیریت بیشتر بخش آب هر ۲ هفته یکبار جلسه سازگاری با کم آبی در استان تشکیل خواهد شد تا تصمیم گیری مناسبی در زمینه مدیریت آب در بخش کشاورزی گرفته شود.

 

وی در پایان میزان پساب تصفیه خانه بیرجند را حدود ۲۵۰ لیتر بر ثانیه ذکر کرد و افزود: در جلسات آتی نحو مصرف این آب مصوب و طبق برنامه اجرایی خواهیم کرد تا این پساب در زمینه جداسازی فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

 

 


 

کد خبر 1035096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha