اجرای ۳۶ هزار هکتار پروژه سیستم آبیاری نوین در خراسان‌جنوبی

قوسی گفت: تاکنون حدود ۳۶ هزار هکتار پروژه سیستم آبیاری نوین در خراسان جنوبی اجرا شده و یا در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «غلامرضا قوسی» امروز (۱۷ اسفند) در جلسه ستاد سازگاری با کم آبی استان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری نوین در استان اجرا شده و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اجرا است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان (۲۲ درصد) به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که با این اقدام راندمان آبیاری از ۴۴ به ۴۷ درصد رسیده است.



قوسی با بیان اینکه با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی ۱۱۴ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است، ادامه داد: پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ بیش از ۳۰ درصد اراضی استان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شود.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس سند سازگاری با کم آبی باید چاه‌های آب کشاورزی کنتورگذاری شود، تصریح کرد: این مهم در گذشته به صورت رایگان انجام می شد اما اکنون اخذ هزینه از کشاورزان برای کنتورگذاری تا حدی آنها را بی‌رغبت کرده است.
 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه جهاد کشاورزی ۲ نوع پروژه سازه‌ای و غیر سازه‌ای تعریف شده است، گفت: از محل اجرای پروژه‌های سازه‌ای باید ۱۱۸ میلیون مترمکعب و در بخش غیرسازه‌ای ۴۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب داشته باشیم.

 

عدم موفقیت استان در پیشرفت سند سازگاری با کم آبی

«حسن اکبری» مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در شهریور ۹۷ در شورای مدیریت منابع آب استان مقرر شده تا کسری مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعبی طی پنج سال به صفر برسد و سه میلیارد متر مکعب کسری تجمعی در بلند مدت جبران شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: با وجود ۲ سال بارندگی مناسب در استان و اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اما اکنون کسری مخزن به ۱۰۱ میلیون مترمکعب رسیده لذا در پیشرفت سند سازگاری با کم آبی استان موفق نبوده‌ایم و با این وضعیت به نتیجه نمی رسیم و زمان را هدر می دهیم.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی افزود: اگر مدیریتی در بخش کشاورزی استان وجود دارد باید خودش را در جبران کسری مخزن نشان دهد در غیر این صورت به نتیجه‌ای در بلندمدت نمی‌رسیم.

 

به گفته وی در حال حاضر بلاتکلیفی ۲۵۰ لیتر برثانیه پساب فاضلاب بیرجند معضلی در استان ایجاد کرده است که این آب بهترین گزینه برای مصرف در بخش صنعت است.

 

تعدیل دوباره سهمیه‌ها آب کشاورزان به معیشت خانوارها ضربه می‌زند

« علی رومنجانی» دبیر اجرایی نظام صنفی بخش کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی استان در اختیار بخش کشاورزی است، گفت: سال ۹۲ مصرف بخش کشاورزی ۷۱۰ میلیون مترمکعب بوده که با توجه به اجرای طرح تعادل بخشی، تاکنون ۲۱۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی داشته‌ایم.

 

وی بیان کرد: با کاهش سهمیه آب کشت زراعی در استان کاهش یافته است و تعدیل دوباره سهمیه‌ها آب کشاورزان به معیشت خانوارها ضربه می‌زند.
 

 

رومنجانی با اشاره اینکه سال ۹۲ در شورای عالی آب ۱۵ پروژه برای تعادل بخشی تبیین شده است، تصریح کرد: اما آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از این ۱۵ پروژه فقط تعدیل آب‌ چاه‌های کشاورزی را در برنامه دارد که باید راهکارهای دیگر را نیز در دستور کار قرار دهد.

 

 




 

کد خبر 1035130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha