چراغ روشن کانون های فرهنگی هنری مساجد ملایر در ایام کرونا

۷۳ کانون فرهنگی هنری در شهرستان ملایر فعالیت دارند که از این تعداد ۳۳ کانون شهری و ۴۰ کانون روستایی است و در ایام کرونا این کانون ها فعالیت های بسیار خوبی داشته اند.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر از ابتدای تاریخ  اسلام همواره مساجد محلی برای عبادات و معنویات برگزاری و انجام مراسم گوناگون اجتماعی و مذهبی بوده ودر قرآن و روایات از جایگاه ویژه ای برخوردار است، زیرا نشر معارف اسلامی و تربیت مؤمنان در این مکان مقدس انجام می شود و از سوی دیگر به نوعی کانون اتحاد و انسجام مسلمانان به حساب می آید.

 امروزه کمتر کوچه یا محله ای را می توان یافت که مسجد در آن نباشند. در مساجد طی سال های اخیر فعالیت های بسیاری انجام می شود و کانون های فرهنگی هنری مساجد محل برگزاری برنامه های مختلف مسجد و بستر مناسبی برای ظهور استعدادهای جوانان در رشته های مختلف فرهنگی و هنری است، 

کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور

در جهت اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری  کانون های فرهنگی و هنری مساجد در ۱۸ اسفند ماه  تصویب و تشکیل شد  و  در مهرماه 1372 اهداف و وظایف دبیرخانه نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد ابلاغ شدو احیای کارکرد حقیقی مساجد و انسجام متولیان این عرصه همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

با توجه به اینکه کانون های فرهنگی هنری پیرامون مسجد فعالیت دارند، این مراکز در حوزه های مختلف به ویژه مهارت‌آموزی، توانمندسازی جوانان، شناسایی و پرورش نیروهای مستعد، مدیر پروری، حوزه قرآن و عترت، فعالیت های هنری و ... فعالیت می کنند.

با توجه به نزدیک شدن سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد با تنی  چند از مدیران کانون های فرهنگی و هنری فعال ملایر گفت و  گو کردیم.


در حال حاضر ۷۳ کانون فرهنگی هنری در شهرستان ملایر فعالیت دارند که  از این تعداد ۳۳ کانون شهری و ۴۰ کانون روستایی است.

 

«زهرا امیری »در گفت و گو با خبرنگار شبستان  گفت: کانون فرهنگی و هنری مصباح روستای پیروز فعالیتهای خود را از سال ۸۷ در حوزه های مختلف فرهنگی هنری مذهبی و... شروع کرد و در حال حال حاضر ۱۲۰ نفر عضو فعال دارد.

مدیر  کانون مصباح مسجد جامع روستای پری  با بیان اینکه در این کانون کلاس های مختلف فرهنگی هنری برگزار می‌شود گفت: بیشتر اعضای کانون ما بانوان هستند که از ابتدای کرونا تا کنون همه فعالیت های این کانون در فضای مجازی در حال انجام است.

وی  جمع آوری کمک و تهیه جهیزیه با کمک خیران و اعضای کانون ، تهیه چندین مرحله بسته کمکهای مومنانه ، تهیه تبلت برای دانش آموزان نیازمند،  تهیه پوشاک، تهیه انسولین برای بیماران دیابتی،  ضد عفونی معابر روستا ، تهیه ماسک و... را از اقدامات انجام شده این کانون در سال جاری دانست.

وی  با بیان اینکه در مناسبت های مختلف نیز این کانون  همواره فعال بوده و جزو کانونهای پیشرو در شهرستان است افزود: در ایام ولادت ائمه اطهار، شهادت و همچنین ایام دهه فجر، هفته بسیج و.... از طریق فضای مجازی برنامه های فرهنگی، مسابقات مختلف، ختم قرآن ، ختم حدیث کثا، صلوات و... برگزار شده است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های خوب این کانون ختم قرآن به صورت مستمر است گفت:  هر 5 روز یک بار قرآن توسط اعضای کانون ختم می‌شود.

مدیر  کانون مصباح مسجد جامع روستای پری  کسب رتبه سوم در طرح ایران قوی در بین کانونهای کشور را از موفقیت های این کانون در سال جاری دانست و گفت: همه فعالیتهای ما در سامانه بجه های مسجد  ثبت می‌شود.

وی همچنین به کسب رتبه در جشنواره ایران قوی در حوزه نمایش توسط این کانون اشاره کرد و گفت: نمایش ما در حوزه کودکان نیز جزو نمایش های برگزیده کشور انتخاب شده است.

 امیری در ادامه با بیان اینکه همزمان با عید مبعث نیز ختم صلوات و قرآن را و جشن را داریم گفت: ختم نادعلی را نیز از تولد حضرت علی(ع) شروع کرد ایم و تا پایان ماه رجب ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مشکل جا و مکان یکی از مشکلات این کانون است گفت:بسیاری از برنامه‌های در کلاسهای ما خارج از مسجد و در محیط های دیگر مثل محیط های فرهنگی برپا می‌شود



 همکاری با حوزه بهداشت و درمان در ایام کرونا

«حجت الاسلام گل محمد داوری» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: کانون شهید مفتح روستای کهکدان ملایر از سال 73 تاسیس شده و بیش از ۲۰۰ نفر عضو فعال دارد که با توجه به اینکه بنده به عنوان امام جماعت مسجد نیز هستم به صورت مستمر نماز جماعت را در مسجد داریم.

مدیر کانون فرهنگی و هنری شهید مفتح روستای کهکدان ملایر ضمن تبریک سالروز تاسیس کانون فرهنگی، هنری مساجد گفت: مساجد می‌تواند مرکزی برای انجام امور فرهنگی و تبلیغی باشدو باید برای جذب جوانان به مساجد با استفاده از برنامه‌های فرهنگی و هنری در قالب روش‌های مبتکرانه جوانان را به کانون‌های فرهنگی مساجد جذب کنیم.

وی با بیان اینکه این کانون در همه مناسبتها مستمر فعالیت داشته  و به عنوان یکی از کانون های فعال شهرستان است افزود: در ایام کرونا نیز بیشتر این برنامه ها اجرا شده و در فضای مجازی نیز برنامه‌ها به خوبی دنبال شده است.

وی .برگزاری طرح تلاوت نور بعد از ظهر و عصر و  نماز مغرب و عشا توسط کانون  و اجرای طرح کمک‌های مومنانه را از برنامه های این کانون برشمرد و افزود: در طی دو مرحله کمک‌های مومنانه در ماه مبارک رمضان و ماه محرم توسط اعضای کانون شهید مفتح روستای کهکدان انجام و در هر مرحله 200 بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد.

 حجت الاسلام داوری  با بیان اینکه همچنین در همکاری با  حوزه بهداشت و درمان نیز یکی از اقدامات اعضای کانون شناسایی افراد کرونایی از غیر افرادکرونایی بود گفت: تا ۷۵۰ خانوار را در طرح انجام دادیم و در  این طرح همکاری ما تا پایان کرونا با بهداشت روستا ادامه خواهد داشت.  

 وی با بیان اینکه همچنین گروه‌های جهادی فعالیت‌های مختلفی را در ایام کرونا در روستا داشته اند گفت: بازبینی اماکن عمومی ضدعفونی توزیع ماسک و .....نیز از برنامه‌های اعضای کانون بوده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری  شهید مفتح روستای  کهکدان ملایر با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این کانون اجرای طرح سه‌شنبه‌های تکریم است گفت: این روستا ۲۸ شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که در سه شنبه های تکریم  به خانواده های شهدا سرکشی داریم.

وی  با بیان اینکه همزمان با میلاد حضرت زهرا (س) نیز سرکشی و تجلیل  مادران شهدا و در میلاد حضرت علی(ع) سرکشی  و تجلیل از پدران شهدا از برنامه‌های این کانون  بود.

وی برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و هنری   مسابقات ورزشی فوتبال، فوتسال، بومی و محلی و همچنین انجام مشاوره مختلف و آموزشهای پیشگیری از اعتیاد و کمک به خانواده های گرفتار در دام اعتیاد  با حضور در منازل این افزاد و کمکهای مختلف مادی و معنوی به این خانواده ها و معرفی افراد د گرفتار در دام اعتیاد به کمپهای ترک اعتیاد را از دیگر فعالیت های این کانون برشمرد.

 وی با بیان اینکه همزمان با عید مبعث و نزدیک شدن به ایام نوروز نیز توزیع بسته های معیشتی به نیازمندان شناسایی شده را داریم گفت: این بسته ها به کمک خیران تهیه و بین خانوادههای نیازمند توزیع می‌شود.

حجت الاسلام داوری از توزیع 15 بسته معیشتی در عید مبعث در بین خانواده های  نیازمند خبر داد و گفت: همچنین برگزاری جشن را در  عید بزرگ مبعث در مسجد با رعایت پروتکل های بهداشتی خواهیم داشت.

وی  با بیان اینکه این کانون همواره به صورت مستمر فعال بوده گفت: یکی از مشکلات ما مشکل مالی است که در صورت کمک بیشتر می توانیم برنامه های بهتری را از سوی کانون برای اعضا داشته باشیم.

 

 طلاب بیشترین اعضای کانون منتظران مهدی  شهر سامن

«حجت الاسلام مهران ایلخانی»، در گفت و گو با خبرنگار  شبستان در ملایر  گفت: کانون  فرهنگی، هنری منتظران مهدی شهرسامن در دهه ۹۰ تاسیس شده و بیش از یکصد و عضو فعال دارد.

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران مهدی  شهر سامن  با بیان اینکه  این کانون یکی از کانون‌های فعال شهرستان ملایر است  افزود: این  کانون در بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد ملایر  رتبه اول از بین  ۳۰۰ کانون استان همدان رتبه هفتم و از بین 25  هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور  رتبه ۵۰۰ دارد.

وی با بیان اینکه این کانون کانون در حوزه علمیه  و مسجد ولیعصر شهر سامن فعالیت دارد گفت: مخاطبان ما بیشتر گروه خاص طلاب هستند اما برنامه‌های ما عمومی  و برای همه اقشار است.

حجت الاسلام ایلخانی با بیان اینکه در عرصه‌های فرهنگی برنامه‌های مختلفی توسط کانون انجام شده افزود: تشکیل گروه تئاتر، پروه سرود و.. همچنین محتوا سازی در فضای مجازی از برنامه‌های امسال این کانون بوده است

 وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های خوب این کانون داشتن یک کتابخانه خوب است تصریح کرد کتابخانه شش هزار کتاب و ۷۰ درصد حجم کتاب‌های ما با موضوعات قرآنی و علوم و حدیث است که در کنار این کتابخانه یکی از کارهای خوب ما به عنوان یک فنجان کتاب است که  در واقع شبیه بریده جراید است که بخشی از یک کتاب  مانند  داستان‌های کوتاه را جدا می کنیم و در قالب یک بریده  روی دیوار نصب کرده و هرکس از این مسیر عبور می کند آن مطلب را مطالعه  را در ذهن خود نگه می دارد که کار فرهنگی بسیار برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

وی با بیان اینکه در مناسبت‌های مختلف کانون  برنامه‌های زیادی را دارد گفت: به مناسبت سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، میلاد حضرت زهرا(س) و ایام دهه فجر برنامه های مختلف فرهنگی توسط کانون اجرا شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران مهدی شهر سامن  با بیان اینکه این کانون با نام منتظران مهدی است  تصریح کرد: بیشتر کارهای ما رنگ و بوی مهدوی دارد.

وی با بیان اینکه این کانون با همکاری بسیج و مدرسه علمیه برنامه‌های خوبی از ابتدای شروع کرونا تاکنون داشته افزود:  ۵ مرحله کمک‌های مومنانه را داشتیم که توانستیم در هر مرحله بین ۲۰۰ تا ۳۰۰  بسته معیشتی را بین خانواده‌های نیازمند توزیع کنیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران مهدی  شهر سامن  اضافه کرد: همچنین با همکاری گروه های جهادی و اعضای کانون و طلاب توانستیم در بحران ماسک با همکاری اداره صنعت و معدن ملایر توزیع ماسک رایگان را در سطح شهر سامن داشته باشیم.

کد خبر 1035279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha