راه‌اندازی «استودیو» به برکت تحریم‌های داخلی!/ کانونی که بازیگر و کارگردان انقلابی تربیت می‌کند

نامشان را حالا در هر گوشه و کناری از شهر بیرجند می‌توان شنید، به خصوص در مناسبت های ملی و مذهبی صدایشان بلندتر می شود، جمعی از کودکان و نوجوانان مسجدی که در فضایی به نام کانون فرهنگی هنری گرد هم آمدند و گروه «مصباح» را تشکیل دادند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ نامشان را حالا در هر گوشه و کناری از شهر می‌توان شنید، به خصوص در مناسبت های ملی و مذهبی صدایشان بلندتر می شود، جمعی از کودکان و نوجوانان مسجدی که در فضایی به نام کانون فرهنگی و هنری گرد هم آمدند و گروه «مصباح» را تشکیل دادند. گروه فرهنگی و هنری مصباح حالا تولد یک سالگی اش را جشن می گیرد و در کمتر از یک سال با تولید بیش از 10 اثر بزرگ که از شبکه های ملی و استانی هم پخش شد، شهرتی برای خود در میان گروه های سرود به دست آورده است.

 

بچه های کانون فرهنگی و هنری حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بیرجند آنقدر در این یک سال در قالب برنامه 5 ساله ای که توسط خود بچه های کانون تنظیم شده خوب کار کردند که امروز نه تنها در استان بلکه در سطح کشور آوازه ای بلند کرده اند و این باعث شد تا سری به این کانون تخصصی بزنیم و از نزدیک در جریان فعالیت بچه ها قرار بگیریم.

 

مسجد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در محله شمال شهر بیرجند (خیابان کارگران) واقع شده است، نام این محله تقارن بسیار خوبی با شغل اهالی دارد، بیشتر ساکنان محل از گذشته های دور کارگر بودند و امروز هم البته بخشی زیادی از اهالی کارگر هستند، به همین دلیل می توان این محله را از محله های تقریبا کم بضاعت شهر به حساب آورد؛ مردم این منطقه از شهر در عین کمبود امکانات اما دل های بزرگی دارند و این را از کمک های آنها به امورات خیریه و برنامه مذهبی به راحتی می توان مشاهده کرد.

 

 

کودکان و نوجوانان شمال شهر بیرجند دارای استعدادهای فراوان اما ناشناخته و در اصطلاح کشف نشده ای هستند، بچه هایی که خیلی هاشان با وجود استعدادهای فراوان فرهنگی و هنری اما به دلیل عدم حمایت و عدم دسترسی به کلاس های ارزان قیمت برای بروز استعداد، ناشناخته مانده اند و خیلی ها هم دلزده شدند؛ اما حالا یک سالی شده که به برکت کانون فرهنگی و هنری و پایگاه بسیج مسجد در ابتکاری جدید توانسته اند این دغدغه فکری نوجوانان محل را کم کنند.

 

پله های طبقه دوم مسجد را که بالا برویم، وارد سالن بزرگی می شویم که شبیه به یک حسینیه فضاسازی شده است، چتایه هایی که بر روی سقف حسینیه نصب شده و بر روی آن سربندهای مختلف «یاحسین علیه السلام»، «یازهرا سلام الله علیها» و... آویزان است، گوشه سمت راست سالن با پرده های مشکلی هیات کوچکی تعریف شده و بقیه سالن هم برخی وسایل ورزشی برای استفاده کودکان و نوجوانان گذاشته‌اند. در این بین یکی از اتاق های سمت چپ سالن، چشمم را به سمت خود خیره می کند؛ روی تابلوی اتاق نوشته شده «استودیو ضبط صدا». از داخل اتاق صدای سرود خواندن بچه ها شنیده می شود، جمعی از بچه های کانون مسجد امام صادق(علیه السلام) بیرجند که برای ضبط سرود خود به اینجا آمده اند.

 

راه اندازی «استودیو» در کانون به برکت تحریم‌های داخلی!

«متاسفانه قبلا برای ضبط سرود و نماهنگ های گروه خودمان مشکلات فراوانی داشتیم، هر جا می رفتیم اذیت می کردند چون خیلی اعتبار نداشتیم و در نتیجه تهیه نماهنگ ها بسیار برای ما هزینه بر می شد؛ از تابستان سنگ اندازی ها زیاد شد و این تحریم ها و کمبود اعتبار دست به دست هم داد تا به فکر فراهم کردن فضا و امکانات برای راه اندازی استودیو مخصوص گروه در کانون بیفتیم و حالا با کمک خود بچه های گروه، کانون و پایگاه بسیج مسجد این استودیو راه اندازی شده است، چون خودمان خیلی سختی دیدیم برای ضبط برنامه، حالا از گروه های سرود دیگر مساجد هزینه استودیو نمی گیریم.» این را «مهدی حقیری» مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) می گوید.

 

 

حقیری پیشینه کانون حضرت صدیقه طاهره را به سال 1376 می داند و می گوید: «در حال حاضر 100 نوجوان و جوان مسجدی، عضو این کانون هستند و با فعالیت هایی که در یک سال اخیر در بخش هنری در کانون صورت گرفته، جذب ما رو به رشد و افزایش است، با وجود کرونا اما کودکان زیادی برای عضویت در کانون مراجعه دارند.»

 

این کانون قبلا همانند سایر کانون ها فعالیت های معمول مانند برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، برگزاری کلاس های آموزشی و ورزشی و برخی فعالیت های حوزه قرانی را دنبال می کرد، اما یک سالی شده که تعدادی از جوانان خوش فکر دور هم می نشینند و یک چشم انداز 5 ساله با محوریت برنامه های هنری، ورزشی و قرآنی برای کانون طراحی می کنند.

 

حقیری می گوید: «بعد از تعریف یک چشم انداز 5 ساله برای فعالیت های کانون، بدون اتلاف وقت کار عملی آغاز شد و تاکید ما روی تشکیل گروه های سرود و تئاتر و تیم های ورزشی تخصصی رفت و تا امروز توانستیم گروه تخصصی سرود، تئاتر، باشگاه رسانه ای تولید محتوا و یک تیم فوتسال را تشکیل دهیم. اعضای این گروه ها بین10 تا 20 سال سن دارند و از بچه های کانون و بسیج مسجد هستند.»

 

به گفته او در حال حاضر گروه تئاتر کانون آنقدر قوی شده که تمام کارها از جمله نویسندگی، بازیگری و کارگردانی همه را خود بچه ها انجام می دهند و تاکنون چندین برنامه را در سطح شهر اجرا کردند که استقبال خوبی از آنها شده اما هنوز خیلی جای کار دارد اما داستان گروه سرود کانون متفاوت است.

 

اجرای 200 اثر هنری در یک سال!

مسئول کانون فرهنگی و هنری حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها)، تولید 11 اثر تخصصی و تهیه شده توسط گروه سرود «مصباح» بخشی از فعالیت این گروه عنوان می کند و می افزاید:« این گروه تقریبا یک سال بیشتر نشده که راه اندازی شده و تا الان حدود 11 اثر تولید کرده که از صفر تا 100 آنها توسط خود بچه های کانون و شهرما بوده است، شعر، آهنگ سازی، تنظیم و همه اینها توسط خودمان انجام شده است. گروه آنقدر قوی کار کرده که چندین اثر از ما در شبکه های ملی و استانی پخش شده است. علاوه بر اینها 20 اثر را هم بازخوانی کردیم و در مجموع از ابتدای سال بیش از 200 برنامه را در شهر با همکاری و حمایت های معاونت فرهنگی بسیج سپاه بیرجند و مرکز آفرینش های هنری بسیج اجرا کردیم.»

 

 

حقیری به علاقه زیاد بچه های گروه برای اجرا در اوج کرونا در محلات مختلف شهر اشاره می کند و اظهارمی‌دارد: «همان زمان که خیلی ها به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی در قرنطیه بودند و نمی توانستند از خانه بیرون بیایند، بچه های گروه سرود مصباح به میان مجتمع های مسکونی می رفتند و در اعیاد اجرای زنده داشتند. البته در کنار جشن، گروه های جهادی مسجد حضور داشتند و خدماتی مانند ضدعفونی معابر، توزیع ماسک، توزیع بسته های غذایی و میوه و شوینده را داشتند.»

 

او به ساخت بیش از 17 نماهنگ از ابتدای امسال توسط گروه هنری مصباح اشاره می کند و می گوید:« از این تعداد 4 اثر از شبکه های سراسری و سه سیما پخش شده است. می پرسم، تاکنون هزینه ای هم به شما بابت ساخت نماهنگ ها از شبکه های سراسری یا استانی دادند؟ لبخند تلخ و کنایه دار حقیری همه چیز را بیان می کند  « نه تنها هزینه ای نمی دهند، بلکه کلی هم سر ما منت می گذارند که ما شما را نشان دادیم و کار شما را پخش کردیم. البته ما از این که به آثار بچه های کانون توجه داشتند از شبکه استانی و شبکه های سراسری واقعا تشکر می کنیم اما با توجه به اینکه همه کارهای نماهنگ را خودمان انجام می دهیم انتظار داریم در بحث مالی هم کمک مان کنند؛ در حال حاضر هم حس می کنیم خیلی دوستان قدردان کار بچه ها نیستند و دیگر خیلی اجرای زنده تلویزیونی نمی رویم.»

 

حقیری با اشاره به اینکه کانون برای اعضای گروه سرود و سایر بچه ها، کلاس های لحن و صوت قرآن به صورت تخصصی هم برگزار می کند، می افزاید: « طبق چشم اندازی که برای آینده بچه ها در نظر گرفتیم، هر یک از اعضای گروه سرود باید در آینده برای مسجد یک قاری حرفه ای قرآن و یا یک مداح خوب شود، طبق همین چشم انداز برای آنها کلاس های تخصصی قرائت برگزار می کنیم. البته در همین راستا قبل از ورود بچه ها به گروه سرود از آنها تعهد می گیریم که 5 سال بمانند و بعد هم به عنوان کادر اجرایی کانون باید از آنها استفاده شود.»

 

 

راه اندازی 20 گروه سرود در مساجد شهر

او وضعیت حضور کودکان و نوجوانان در مساجد را خیلی خوب ارزیابی نمی کند و دلیل آن را هم بی توجهی به نیازهای کودکان و نسل جدید می داند و می افزاید: « یکی از راهکارهایی که برای افزایش جذب کودکان و نوجوانان به سمت مساجد به ذهن ما رسید، افزایش گروه های سرود در بیشتر مساجد شهر بود، برای همین با برخی از افراد در مساجد صحبت کردیم و از ابتدای سال تاکنون بیش از 20 گروه سرود در مساجد شهر راه اندازی شده است. البته برای سال آینده برنامه ریزی کردیم که روی کمیت و کیفیت گروه ها کار کنیم تا هر مسجد یک گروه سرود داشته باشد.»

 

با وجود این اقدامات شایسته و راه اندازی گروه های هنری توانمند اما خیلی از سوی مسئولان استان به این جوانان با همت بیرجندی توجه جدی نشده است، به گفته مسئول کانون فرهنگی و هنری حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) بیرجند تاکنون به جز حمایت های ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان و بسیج و حوزه هنری، نهادهای دیگر حتی خداقوتی هم به این بچه ها نگفتند. حقیری می افزاید: « استعدادهای هنری خیلی خوبی در مساجد استان داریم که تاکنون کسی سراغ آنها نرفته است، اما در شمال شهر بیرجند در زمینه صدا و سرود و قران استعدادهای نابی وجود دارد که تاکنون به آنها توجه نشده است.»

 

علاوه بر فعالیت های هنری، کانون مسجد حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) در زمینه های ورزشی هم فعالیت دارد که مهمترین آن راه اندازی تیم فوتسال در سطح شهرستان است. البته بچه های کانون خیلی فعالیت های دیگر مانند کوهنوردی و پیاده روی و تنیس و غیره هم دارند.

 

 

بچه های کانون فرهنگی و هنری حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) علاوه بر فعالیت های هنری در بحث کمک های مومنانه اقدامات خوبی داشته و به گفته مدیر کانون، محور در این زمینه مرکز نیکوکاری جوار مسجد است که بیش از 600 خانواده کم بضاعت را تحت پوشش دارد. حقیری می گوید: «در زمینه کمک های مومنانه تاکنون بیش از 300 میلیون تومان با همکاری مرکز نیکوکاری جذب و در قالب بسته های غذایی و میوه بین نیازمندان توزیع شده است.»

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در صورتی که با برنامه های به روز و طبق نیازسنجی جامعه هدف در کنار مساجد عمل کنند و هدف گذاری بلند مدتی داشته باشند، تاثیر بسیار زیادی در جذب کودکان و نوجوانان به سمت مساجد خواهند داشت. موضوعی که نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان فرهنگی کشور تجهیز هر چه بیشتر این کانون ها است. جوانان و نوجوانان مستعد زیادی در گوشه و کنار خراسان جنوبی هستند که مکانی همانند کانون فرهنگی و هنری مسجد حضرت صدیقه طاهره می تواند استعداد آنها را شناسایی و پرورش دهد که تحقق این مهم یک همت بلند و حمایت از سوی مسئولان کشوری دارد.

 

 

 

کد خبر 1035652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha