موسی بن جعفر (ع)، زینت شب زنده داران و عبادت کنندگان بود

رحیم زاده گفت: یکی از لقب هایی که امام موسی کاظم (ع) در بین مدینه داشتند، حضرت معروف به زین المجتهدین یعنی زینت شب زنده داران و عبادت کنندگان و این لقب در میان مردم شهرت پیدا کرده بود و حتی دشمنان نیز به این مسئله اقرار می کردند.

خبرگزاری شبستان- مشهد؛ امام کاظم (ع) چنان شیفته عبادت حق بود که هیچ چیز، نمی توانست ایشان را از این حضور باز دارد، حتی آن حضرت در زندان در مناجات با پروردگار می فرمود: "خداوندا من همیشه از تو گوشه خلوت و خاطر راحت درخواست می کردم تا تو را عبادت کنم، اکنون شکر می کنم که دعای مرا مستجاب کرده ای." سالروز شهادت امام کاظم (ع) فرصتی پیش آمد که این خبرگزاری با طاهره رحیم زاده مشاور فرهنگی آستان قدس رضوی و استاد حوزه گفتگویی داشته باشد که در ادامه تقدیم می شود:

 

در مورد فضائل اخلاقی امام کاظم (ع) توضیح بفرمایید.

مباحث و مطالب زیادی در تایخ بیان شده است از جمله اینکه امام موسی کاظم (ع) پس از انجام واجبات الهی به مستحبات می پرداختند و نافله شب را انجام می دادند و گاهی تا طلوع آفتاب مشغول راز و نیاز با خدا بودند و گاهی در مدینه در مسجد پیامبر با خدا خلوت می کردند و با صدای حزین راز و نیاز می کردند.

 

روایت شده که آن حضرت نماز شب را می خواند و آن را به نماز صبح متصل می کرد و پس از آن به تعقیب نماز مشغول می شد تا خورشید طلوع می کرد و تا زوال شمس سر به سجده می گذارد و به دعا و حمد خدا مشغول بود. حضرت در بیشتر اوقات این دعا را می خواندند: «اللهم انى اسئلک الراحة عند الموت والمغفرة بعد الموت والعفو عند الحساب». از تو راحتی هنگام مرگ وجان دادن وبخشش پس از مرگ وگذشت هنگام محاسبه اعمال ،مسئلت می کنم.

 

یکی از لقب هایی که امام موسی کاظم (ع) در بین مدینه داشتند، حضرت معروف به زین المجتهدین یعنی زینت شب زنده داران و عبادت کنندگان بودند و این لقب چون در میان مردم شهرت پیدا کرده بود و حتی دشمنان نیز به این مسئله اقرار می کردند. یکی دیگر از صفات بارز اخلاقی ایشان که شیخ مفید نیز نقل کرده است این است که حضرت شبانه از فقرا و نیازمندان مدینه دلجویی می کردند، امام کاظم (ع) سبدی را پر از مواد غذایی می کردند و به درب خانه های محرومین و محتاجین می بردند که حتی خود آنها نمی دانستند چه کسی به آنها کمک می کند.

 

در یکی از روایت ها، امام کاظم (ع) می فرمایند:«زمانی خداوند برای نازل کردن عذاب، از من خواست بین خودم و شیعیانم یک گروه را انتخاب کنم، و من نازل شدن عذاب را بر خودم ترجیح دادم.» این روایت امام (ع) نشان از کوتاهی حاکم و مردم آن زمان دارد، که حضرت موسی بن جعفر (ع) در پی عدالت طلبی و عدل خواهی بودند و با رفتار خلفای جور آن زمان یکی نبود.

 

در مود برنامه های عبادی امام موسی کاظم (ع) برای خوانندگان بفرمایید.

یکی از برنامه های عبادی حضرت این بود که ایشان غلام می خریدند و و او را تربیت می کردند و بعد در راه خدا آزاد می کردند به گونه ای که در طول عمر شریف خود بیش از هزار نفر از غلامان را خریدند و آزاد کردند.

 

چرا امام موسی کاظم (ع) به باب الحوائج معروف بودند؟

به دلیل اینکه امام کاظم (ع) وقتی در مدینه بودند منزل ایشان دو درب داشت از یک درب مردم به خانه حضرت می آمدند و حوائج و خواسته های خود را می گفتند و  حضرت با کمال میل حاجت های مردم را روا و به آنها مشورت می دادند و صحبت می کردند و این در بین خاص و عام مدینه مشهور شده بودند برای همین روی آن درب نوشته بودند "باب الحوائج" این درب خانه ای است که اگر ما درب آن خانه را بزنیم حاجت های ما برآورده می شود و دست خالی از این خالی برنمی گردیم.

 

در خصوص نحوه شهادت حضرت و علت اینکه هارون الرشید تصمیم به شهاد ایشان گرفت چه بود؟

امام موسی کاظم (ع) 14 سال در اسارت هارون الرشید بودند و امام را در زندان های مختلف زندانی می کرد و حضرت نیز با زهد و تقوایی که در زندان داشتند بین عوام و خواص معروف بودند و حتی غیر شیعیان نیز به زهد و تقوای ایشان اعتراف کردند. هارون گاهی امام را در سیاه چال ها زندانی می کرد و نمی گذاشت شیعیان هیچ گونه ارتباط با امام داشته باشند.

 

در مورد شهادت امام کاظم (ع) نقل شده که هارون الرشید امام را از مدینه دستگیر می کند و در بصره امام را به مدت یک سال در آنجا زندانی می کند که عیسی بن جعفر که مسئول زندان بصره بود آنجا به هارون گزارش می کند که در یک سالی که امام در اینجا زندانی است همیشه مشغول عبادت است و اصلا کسی را نفرین نمی کند.

 

لذا هارون امام را به زندان دیگر منتقل می کند و همین طور زندان های دیگر. اما موسی بن جعفر (ع) وارد هر زندانی می شوند، خدا رو شکر می کنند که می توانند در خلوت با خدا راز و نیاز داشته باشند، لذا هارون دستور به شهادت حضرت می دهد که خیلی ها قبول نمی کنند تا اینکه فردی یهودی به وسیله خرما امام را به شهادت می رساند امام به خوردن خرما سه روز در بستر بیماری بودند و با همین زهر به شهادت می رسند.

 

علت اینکه هارون امام را به شهادت می رساند این است که می بیند روز به روز به عظمت امام موسی کاظم (ع) در بین شیعیان افزوده می شود و امام پیروان بیشتری دارند، امامت حضرت را قبول دارند و اعتقاد به حضرت دارند و به همین دلیل خلیفه عباسی احساس خطر می کند لذا تصمیم می گیرد امام را به شهدت برساند.

 

جامعه اسلامی چگونه می تواند در شرایط حال حاضر از سیره ائمه به ویژه امام کاظم (ع) الگو بگیرد؟

جامعه اسلامی به ویژه جوانان باید الگوی خود را اهل بیت (ع) قرار دهد چرا که ائمه (ع) کلمه واحد، نور واحد و همه سرآمد اخلاق و فضائل انسانی هستند و همه ما موظف هستیم الگوی خود را اهل بیت (ع) قرار دهیم و سیره نبوی و اهل بیت (ع) را در زندگی خود پیاده کنیم، تمام رفتار و اخلاق و کردار اهل بیت (ع) برای ما درس بزرگی است که باید در زندگی پیاده کنیم و پیرو ائمه (ع) باشیم که سعادتمان هم در این جهان و هم در آن جهان تامین شود.

 

به ویژه الان که ما در عصر غیبت هستیم همان ظور که باید سیره اهل بیت (ع) در زندگی ما پیاده شود باید پیرو ولی فقیه باشیم. الان در عصر غیبت به سر می بریم که امام معصوم (ع) نیست لذا وقتی ما وقتی به سعادت و به کمال می رسیم  که پیرو خط ولایت فقیه باشیم.

 

امام موسی بن جعفر معروف به امام موسی کاظم(ع) و ملقب به کاظم و باب الحوائج، در روز یکشنبه هفتم صفر ۱۲۸ قمری در قریه ابواء محلی بین مکه و مدینه به دنیا آمد و شهادت ایشان ۲۵ رجب  ۱۸۳ هجری در بغداد رخ داده است.

کد خبر 1035662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha