امام کاظم مصداق بارز کنترل خشم/ جامعه نیازمند فراگیری بردباری

امام کاظم(ع) مصداق بارز کنترل خشم و صبر در برابر مشکلات است و همواره در دوران زندگی خود ضمن تحمل سختی ها، خشم خورد را نیز فرو می بردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، دوران زندگی ائمه معصومین هر کدام متفاوت بودند که رویکرد فعالیت آن ها نیز براین اساس بوده و به همین خاطر ویژگی و لقب خاصی برای آنان نهاده شده که امام موسی کاظم(ع) به دلیل تحمل شرایط سخت آن دوران و زندان های طولانی راهبردهای خاص مدیریتی داشته که کنترل خشم و صبر و بردباری او زبانزد است.

 

البته که همه معصومین این صبر و حوصله را داشته اند اما در این دوران، این شاخصه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و آن امام بزرگ بر این مقوله تاکید داشته و مصداق بارز عملی این موضوع نیز بوده است.

 

آن امام مهربان، در روایتی تحمل سخت و مشکلات را مایه ارج دهی به احسان و نیکی دانسته اند و در این فرمایش آمده، «کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد« تجربه ها نشان داده افرادی که صبورانه بر مشکلات گذشته اند، در برابر نیکی و خوبی الهی و یا دیگر انسان ها با مهربانی استقبال کرده اند.

شخصیت بزرگان دینی همواره بر جهت دهی به جامعه بشری رقم خورد و همین موضوع برای جامعه امروز ما نیز نیاز است، وقتی نزاع و اختلافات خانوادگی حجم بالایی از پرونده های قضایی را تشکیل داده، پس مقوله بردباری و تاب آوری بیش از همیشه مورد توجه است.

 

*پاسخ دهی با حسن خلق به مخالفین

 

استاد حوزه و دانشگاه با برشمردن اهمیت و دستاوردهای حسن خلق گفت: برخورد نیکو با دوستان که نتایج خیلی زیادی مثل افزایش محبت و تقویت ارتباطات دارد اما در برخورد با مخالفین نیز این مسئله مهم است.

 

حجت الاسلام «ناصر رفیعی» افزود: امام موسی کاظم(ع) چنین ویژگی را در نوع رفتار خودشان داشتند و در تاریخ به این موضوع اشاره شده که آن حضرت با حسن خلق به جای رفتار تند با مخالفینش صحبت می کرد و اهل تسنن در کتاب های خودشان به این ویژگی امام اشاره و ثبت کرده اند.

 

وی با بیان اینکه حسن خلق طرف مخالف را شرمنده می کند، تصریح کرد: یکی از مخالفینش هر موقع آن حضرت را می دید به او توهین می کرد و این کار تا حدی بود که اصحاب تصمیم بر برخورد با او را داشتند اما امام هفتم اجازه نداد ولی یک روز هنگامی که به مرزعه او خسارت وارد و ناراحت بود، نزد او رفت و البته باز توهین شد اما آن امام(ع) با آرامش با او صحبت کرد و گفت چقدر برای باغ هزینه کرده ای و انتظارت چه میزان درآمدی بود که این فرد در پاسخ عددی را اعلام و امام کسیه ای از پول به او داد.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی این مخالف امام کسیه را باز کرد دید کل انتظار درآمدی اوست، فردا شب به مسجد رفت و مرید امام شد و بر اساس آیه قرآن گفت «واقعا خداوند می داند رسالتش را به چه کسی بدهد و شما بی دلیل بزرگ نشدید« که این نمونه ای از اثر رفتار خوب است.

 

*جامعه نیازمند صبر و آرامش

امام جمعه نجف آباد با اشاره به اینکه جامعه امروز ما بیش از گذشته به روحیه صبر و گذشت نیاز دارد، تصریح کرد: برخی از افراد تحت تاثیر کوچکترین ناملایمتی رفتار عجیبی را از خود به جای می گذارند.

 

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی» ادامه داد: صبر و آرامش ضرورت جامعه و باید این فرهنگ نهادینه شود و مردم راهکار کنترل خشم و حفظ هیجان ها خود را در خانه و جامعه بیاموزند.

 

وی ادامه داد: کوچکترین اختلاف نباید موجب بروز دعوا و یا تشکیل پرونده قضایی بشود بلکه صبر، کنترل خشم و ناراحتی و فراگیری راهکارهای این موضوع لازم است.

کد خبر 1035724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha