شرایط سخت دوره امام کاظم مانع از فرزندآوری حضرت نشد/ بت های سر راه ازدواج و بچه داری را بشکنیم

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: فرزندآوری در آن دوران سخت بود زیرا اوضاع رو به راه نبود و فضای جامعه هم آلوده بود تا آنجا که حتی ممکن بود کفوی برای دختران حضرت به لحاظ ایمانی و اخلاقی پیدا نشود اما این مانع فرزندآوری نمی شد.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان به مناسبت بیست و پنجم ماه رجب، سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام با اشاره به اینکه آن حضرت تحت حبس و زندان هارون بود، افزود: خلیفه عباسی بارها دستور قتل ایشان را صادر کرد اما هیچکس زیر بار این کار نمی رفت.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه هارون برای آزادی حضرت متوسل به توطئه شد و آن اینکه می خواست حضرت دچار خود تحقیری بشود اما امام کاظم علیه السلام فرمود من گدا آفریده نشدم؛ این پاسخ امام را برای جامعه امروز بسیار کارساز خواند.

 

 

وی در همین رابطه افزود: وقتی دشمن به دنبال این است ما را دچار خودتحقیری کند و به ذلت بکشاند و وعده می دهد همه تحریم ها را برمی دارم، ما باید جواب عزتمندانه بدهیم و زیربار ذلت نرویم و تلاش کنیم داشته های خود و ظرفیت های داخل کشور را برای حل مشکلات فعال کنیم و بعد هم مراقب باشیم تسلیم دشمن نشویم که او خیلی چیزها از ما خواهد خواست.

 

 

آیت الله شیخ بهایی اظهار کرد: دشمن می خواهد بباوراند که ایرانی نمی تواند و از طرفی تفوق فرهنگ غرب را به باور جوانان ما تزریق کند  در حالیکه امام کاظم علیه السلام در پاسخ فرستاده هارون فرموده بودند از مال و ظرفیت خود بهره می بریم و گدا آفریده نشدیم که ذلت کنیم.

 

 

وی در ادامه به مسئله فرزندآوری امام کاظم علیه السلام اشاره کرد که طبق نقل شیخ مفید، آن حضرت 17 پسر و 19 دختر داشتند و گفت: بسیاری از امامزادگانی که امروز در کشور ما ملجأ و پناهگاه هستند از نسل امام کاظم علیه السلام هستند.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: فرزندآوری در آن دوران سخت بود زیرا اوضاع رو به راه نبود و فضای جامعه هم آلوده بود تا آنجا که حتی ممکن بود کفوی برای دختران حضرت به لحاظ ایمانی و اخلاقی هم پیدا نشود اما این مانع فرزندآوری نمی شد.

 

 

وی افزود: حضرت برای کمک به زنان بی سرپرست و کنیزان و نیز برای اینکه آنان را تحت تربیت خویش قرار دهد با آنان ازدواج می کرد و این باعث تعدد فرزندان ایشان شد.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با تأکید بر اینکه در مسئله فرزندآوری باید به توحید برگردیم زیرا جامعه امروز در مسائل ایمانی با مشکل مواجه شده که از ازدواج و یا فرزندآوری ترس و واهمه دارد؛ گفت: مگر نه اینکه ما در انقلاب و دفاع مقدس و جنگ با داعش و... تکلیف را انجام دادیم و خدا هم به وعده خود عمل کرد؟!

 

 

وی ادامه داد: در زمینه ازدواج و فرزندآوری هم خداوند خود وعده کرده که رزاق و روزی دهنده است و اگر کسی به خاطر ترس از فقر در این زمینه ها اقدام نکند در واقع دچار سوءظن به خدا شده است.

 

 

استاددرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به اینکه کنترل جمعیت از سال 67 تا 71 درست بود اما پس از آن نباید ادامه می یافت؛ اظهار کرد: اسلام تأکید زیادی درباره فرزندآوری دارد و کنترل جمعیت صرفاً برای زمانی است که در مرحله انفجار جمعیت باشیم نه الان که با فاجعه و پیری جمعیت مواجه هستیم.

 

 

وی با تأکید بر اینکه ازدواج باید آسان سازی شود و بهنگام باشد و سپس کسانی که ازدواج می کنند دنبال فرزندآوری باشند تا جامعه جوان بماند و هر نسلی کار را تحویل نسل بعدی بدهد؛ افزود: باید بت هایی را که در این مسیر وجود دارد بشکنیم و سخت گیری نکنیم.

 

 

آیت الله شیخ بهایی ترس والدین از عدم تربیت فرزند را یکی دیگر از موانع فرزندآوری خواند و اظهار کرد: قرآن به ما دستور می دهد «وَاءْمُرْ اءَهْلَكَ بِالصَّلَوةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لاَ نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَقِبَةُ لِلتَّقْوَى وخانواده ات را به نماز فرمان ده و بر آن پايدار باش، ما از تو روزى نمى خواهيم، (بلكه ) ما تو را روزى مى دهيم و سرانجامِ (نيكو) براى (اهل ) تقوا است» لذا برای داشتن فرزندان باتقوا باید تلاش کرد اما خب گاهی هم دوستان ناباب و فضای بد باعث می شود پسر نوح هم گمراه شود اما ما باید به تکلیف خود عمل کنیم.

 

 

وی سپس افزایش نرخ ناباروری در کشور را مورد اشاره قرار داد و از متمولین خواست در این زمینه به زوج های نابارور برای تأمین هزینه ها کمک کنند و خاطرنشان کرد: فرزند صالح نه فقط مایه دلگرمی در وقت پیری و عصای دست در قیامت است بلکه در همین دنیا هم می تواند نیروی علمی و کاری و بازوی والدین باشد پس بچه ها را به عنوان اینکه خرج هستند، حساب نکنیم.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان تأکید کرد: در شرایطی که دشمنان ما را محاصره کردند و خود در حال افزایش جمعیت هستند، شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام باید این نقص(کاهش جمعیت) را برطرف و برای ازدواج و فرزندآوری توسل کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1035773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha