نگاه نوآورانه و مبتنی بر خلاقیت در آثار جشنواره فیروزه وجود دارد

مروارید مهمترین عنصر در صنایع خلاق را دو واژه خلاقیت و نوآوری دانست و گفت: آثار رسیده به جشنواره فیروزه نوآورانه، مبتنی بر خلاقیت و با نگاه جوان است و این نشان از ظرفیت های عمیق، خوب و نوآوری های صنوف فرهنگی و هنری خراسان رضوی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «جعفر مروارید» امروز سه شنبه (۱۹ اسفند) در آیین پایانی نخستین جشنواره فیروزه محصولات و کالاهای فرهنگی خراسان رضوی، در هتل فرهنگ و هنر با بیان اینکه آثار رسیده به جشنواره فیروزه نشان از حضور هنرمندان خلاق و مبتکر دارد؛ گفت: آثار رسیده نوآورانه، مبتنی بر خلاقیت و با نگاه جوان است و این نشان از ظرفیت های خوب، عمیق و نوآوری های صنوف فرهنگی و هنری خراسان رضوی دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: وقتی یک هنرمند با آن نگاه زیبایی شناسانه ایده ای را پرورش دهد و این ایده به یک برنامه و پلان و پلان به یک اثر هنری و آن اثر هنری به شکل یک فراورده هنری و صنعت فرهنگی تبدیل شود، با جامعه و صنعت ارتباط پیدا می کند و ما این را در جشنواره فیروزه شاهد بودیم.

 

وی با بیان اینکه دوران کنونی ما دوران صنایع خلاق و نوآورانه فرهنگی است و به عبارتی به تاریخ فرهنگ و هنر ایران توجه می کند، نگاه به سلائق نوبه نو، روزآمد و دائم تجدد نسل جوان را دارد و پیش فرض های سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تجربه زیسته تمدن ایران اسلامی را در نظر دارد؛ اظهار داشت: هدف گذاری صنایع خلاق ناظر به سلایق موجود، متنوع، و متکثر جوان، و سلایق با ذوق بین الملی است.

 

مروارید مشهد را به عنوان شهر زیارتی دنیا که می توان صنایع خلاق را در آن تعریف کردف دانست و گفت: برای تبدیل شدن یک اثر به اثر فرهنگی و هنری در بازار فرهنگ و در سبک زندگی ایرانی و اسلامی و باب فرهنگ و هنر مشهد شود، نیازمند ایده نو و تمایز آن نسبت به آثار گذشته است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی مهمترین عنصر در صنایع خلاق را دو واژه خلاقیت و نوآوری دانست و گفت: ما نیازمند ارتباط سه بخش برآمده از نگاه جوان، بخشی که در فضای مجاری هویت خود را پیدا می کند و بخشی که نگاه به سلایق متنوع داردف هستیم و ارتباط این سه بخش هنر هنرمندان مشهدی و جشنواره فیروزه است.

 

وی با بیان اینکه هنر تحمیلی و دستور العملی نیست، بلکه هنر برآمده از یک نگاه و فطرت پاک و از یک نکته سنحی و از یک اقتباس و مقایسه میان فرهنگ های مختلف صو.رت می گیرد؛ عنوان کرد: ایرانیان همیشه اهل مقایسه، اقتباس، گفتگو و استفاده از تجربه های مختلف بودند و در مشهد امام رضا (ع) امام گفتگو، سنت گفتگو میان ادیان و فرهنگ ها را در مشهد پایه گذاری کردند و در فضای تفکر شیعی که ویژگی بارز آن عقلانیت است تبدیل به برنامه و سیاست شده است.

 

مروارید با اشاره به نگاه بلند جشنوار فیروزه به دستاوردها؛ گفت: رونق بخشی به اقتصاد فرهنگ و هنر در دورانی است که دیگر نفت و صنایع وارداتی به رونق اقتصادی ما کمک نمی کند و فکر جوان ایرانی در گام دوم و فکر جوان متعهد به صنعت و جامعه می تواند رونق را به فضای اقتصادی و به اقتصاد فرهنگ برگرداند.

 

کد خبر 1036008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha