سنت های حسنه در بازار احیا شود/ بازاریان با در نظر گرفتن انصاف به مردم امید و نشاط بدهند

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه جهاد اقتصادی که بازاریان انجام می دهند، کار کمی نیست و موجب آرامش خاطر جامعه برای تامین کالاهای مورد نیاز می شود، گفت: اصناف و بازاریان مورد اعتماد و مایه آرامش خاطر مردم در تهیه کالای های مورد نیاز هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، عصر امروز(۱۹ اسفند) در دیدار صمیمانه با گروه های مختلف اصناف و بازاریان استان ایلام، اظهار کرد: کنار هم بودن و کم کردن فاصله ها در جهاد اقتصادی به طور قطع، خیلی از مشکلات پیش روی جامعه را مرتفع خواهد کرد.

 

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار» با اشاره به حدیثی از امام موسی کاظم(ع) در خصوص انتظار و فرج، اظهار کرد: واژه،فرج به معنای گشایش است، در حال حاضر در شرایطی که به سر می بریم، انتظار فرج وجود دارد، مشکلات معیشتی، تورم و بیکاری در شرایط فعلی وجود دارد اما انتظار اینکه این شرایط تغییر کند جزء عبادات محسوب می شود.

 

وی تصریح کرد: معمولا ما در بحث انتظار، نگاهمان به ظهور امام زمان(عج) است که یکی از مصادیق مهم و اساسی انتظار نیز هست اما همین انتظار فرج، در زندگی روزمره و اجتماعی ما عبادت است، چرا که تکیه گاه ما در این مشکلات خدواند متعال است و همه امور در دست حق تعالی است، بدترین گناهان کبیره یاس از رحمت الهی است و این ناامیدی بزرگترین گناه است.

 

امام جمعه ایلام افزود: شرایط امروز، شرایط سختی است ولی قدم های آخر برای فتح قله های مشکلات به برکت خون شهدا برداشته می شود، زیرساخت هایی که ما در این شرایط تحریم و جنگ اقتصادی از آن بهره مند هستیم، رقابتی که در عرصه های مختلف علمی و صنعتی با کشورهای مختلف دنیا انجام می دهیم، کم و ناچیز نیست، امروز جمهوری اسلامی به پشتوانه مردم، در توان نظامی به جایی رسیده است که دشمنان در برابر ملت ایران اسلامی، جرات نزدیک شدن به مرزهای کشور را ندارند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: بخشی از مشکلات به دلیل جنگ تحمیلی، جنگ تحریمی و ضعف مدیریت است، بخشی هم به دلیل افرادی بی انصافی است که موجب اختلال در بازار می شوند، در این شرایط جنگ اقتصادی خوشبختانه کمبودی از نظر کالایی نداریم، اگر توزیع عادلانه ای انجام بگیرد به طور قطع مشکلی نداریم، تلاشی که برای تامین و توزیع عادلانه کالاهای اساسی انجام می شود، قابل تقدیر است اما مردم نیز با خرید به اندازه کالای های مورد نیاز، باید مراعات کنند تا کمبود تصنعی در سطح جامعه ایجاد نشود.

 

وی با بیان اینکه نقشی که بازار و اصناف قبل از انقلاب،حین و بعد از انقلاب و  همچنین در شرایط مختلف و به ویژه در دوران شیوع کرونا داشته اند قابل تقدیر است، گفت: دور زدن تحریم ها توسط این قشر انجام شده  و امروز بازار ما مورد اطمینان و اعتماد جامعه است، جهاد اقتصادی که بازاریان انجام می دهند، کار کمی نیست و موجب آرامش خاطر جامعه برای تامین کالاهای مورد نیاز می شود، امروز ممکن است گرانی وجود داشته باشد اما کمبود کالا وجود ندارد و این امر مدیون تلاش مجاهدان اقتصادی در عرصه تولید و توزیع است.

 

امام جمعه ایلام در ادامه خطاب به اصناف و بازاریان یادآور شد: شما  وارث صنفی هستید که سبقه خدایی بودن و معنویت آن در جامعه زبانزد بوده است اما امروز باید تلاش کرد که این موضوع در جامعه کم رنگ نشود، جوانانی که امروز در جامعه و بازار نقش آفرین هستند در این مسیر حرکت کنند، یک مقداری ارتباط با خدا بیشتر شود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه امام موسی بن جعفر(ع) فرمایند که از ما نیست کسی که هر روز با خودش محاسبه نداشته باشد، افزود: ما انسان ها، معمولا در نفع و ضرور مادی محاسبه انجام می دهیم، برای ارتباط با خدا هم باید محاسبه کنیم، در روایات داریم که می فرمایند بهای شما بهشت است و خود را به کمتر از بهشت نفروشید.

 

وی با تاکید بر اینکه نقش اساسی اصناف و بازاریان در شرایط فعلی بسیار مهم است، ابراز کرد:  ارتباط با اصناف و بازاریان با مسجد،نماز، کمک به نیازمندان و قرض الحسنه باید پررنگ تر شود، برای احیای سنت های خوبی که در اصناف و بازار ما وجود داشته است، باید مقداری ارتباط با خدا پررنگ تر شود.

 

 امام جمعه ایلام با بیان اینکه حرکت به سمت خدا  به زندگی و مال انسان برکت می دهد، خاطرنشان کرد: بازاریان و اصناف در این شرایط به مردم امید و نشاط بدهند، به افرادی که احساس می کنید قدرت خرید ندارد توجه داشته باشید و با خدا معامله کنید که خدا جبران می کند و باید گفت که به حول و قوه الهی، این شرایط سخت سپری می شود.

 

گفتنی است در این نشست صمیمی اصناف و بازاریان استان مسائل و دیدگاه های خود را در زمینه تامین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و همچنین شرایط کنونی بازار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در میان گذاشتند.

کد خبر 1036113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha