نبود خروجی به صورت مکتوب از مشکلات جشنواره های عکاسی است

موحدزاده گفت: از موارد و مشکلات جشنواره‌های عکاسی عدم کتاب شدن عکس‌هاست که به صورت مصور و چاپی در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد و انگیزه را در عکاسان بوجود نمی‌آورد.

خبرگزاری شبستانجهرم:

 عکاسی جهرم اگه چه نام‌های بسیاری را بر تارک خود دیده است اما این‌ روزها نیز به یمن تلاش‌‌ها و کوشش جوانان علاقه‌مند، هم‌چنان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

یکی از این جوانان علاقه‌مند که سعی کرده نگاهی متفاوت به عکاسی داشته باشد و در عین‌حال از در اختیار قراردادن آن به هم‌شهری‌های خود هم دریغی ندارد «حامد موحد‌زاده» است که اگر چه چند وقتی را دور از جهرم سپری کرده، اما همیشه همراه و پی‌گیر عکاسی شهرستان بوده است‌.

 

موحدزاده علاقه بسیاری به عکاسی آسمان شب دارد و تا کنون آثار متعددی در این زمینه خلق کرده که با استقبال دوست‌داران هنر عکاسی مواجه شده است.

 

با او در یکی از شب‌های آخرین ماه سال به گفتگو نشسته‌ایم؛ شما را به خواندن این گفت‌و‌گو دعوت می‌کنیم.


 

چه شد که به عکاسی علاقه‌مند شدید؟ 
 

بچه که بودم، شب‌هایی که منزل پدربزرگ‌مان بودیم، همراه بزرگ‌ترها روی پشت‌بام می‌خوابیدیم و خاله‌ام برای ما داستان‌هایی درباره‌ آسمان می‌گفت؛ احتمالاً علاقه‌ من به عکاسی مخصوصا عکاسی آسمانِ شب از همان دوران شکل گرفته است؛ بعدها که مادرم برای من کتاب‌های مربوط به آسمان و مخصوصا صور فلکی تهیه می‌کرد، علاقه‌ام بیشتر شد.

از حدود ۱۵ سال پیش نیز در صفحات مجازی که مرتبط با این موضوع فعال بودند، عضو شدم و تحقیقاتم بیشتر شد؛ غیر از این‌ها در دوران دانشگاه در درس تکامل، بیشتر با نحوه شکل‌گیری هستی آشنا شدم و همین هم موضوع اصلی تحقیقات دانشگاهی بنده شد.

البته مثل همه‌ دوستان عکاس من هم به لطف پدر در کودکی با دوربین آنالوگ آشنا شدم و بعد از خرید دوربین حرفه‌ای دیجیتال با عکاسی به صورت حرفه‌ای خو گرفتم؛ هرچند شغل اصلی من عکاسی نیست؛ اما هر روز حداقل سه ساعت به دنبال جدیدترین مطالب در مورد عکاسی و مرور مطالب قبل هستم.

 


 

علاقه‌ شما به عکاسی در شب است، چرا ؟ 
 

به نظرم عکاسی از آسمانِ شب سختی‌های خاص خودش را دارد؛ و بنابراین لذتی که در دیدن آسمان شب و شناخت شگفتی‌های آن هست در هیچ کدام از ژانرهای عکاسی وجود ندارد؛ آسمان هر روز و هر شب با روز قبل و شب قبل آن فرق دارد؛ به همین دلیل با هر بار عکاسی تصویری متفاوت با روز قبل را مشاهده می‌کنیم.

چالش‌های عکاسی آسمان شب نیز بسیار زیاد است و من هم آدمی هستم که دوست دارم چالش‌های سخت را امتحان کنم؛ در عکاسی از آسمان شب باید به صورت علمی فعالیت کرد چرا که اگر علم و تخصص نداشته باشید و با ریسک‌پذیری آشنا نباشید ممکن است که آسیب‌های جدی به خود و دوربین‌تان وارد کنید.

به طور مثال برای عکاسی از آسمان شب و ثبت تصاویر با کیفیت باید از آلودگی‌های شهری به دور باشیم؛ یا این‌که 6 ماه اول سال با مشکلات حیوانات درنده و خزندگان مواجه هستیم و 6 ماه دوم سال با جانواران درنده‌ گرسنه و سرمای هوا.

یا فرض کنید در ۵۰ کیلومتری از شهر قرار دارید با هوای منفی 10 درجه، ولی نمی‌توانید آتش روشن کنید و هیچ گونه آلودگی نوری نباید باشد؛ مشخص است که در این نوع عکاسی فقط افرادی می‌توانند دوام بیاورند که حرفه‌ای عمل می‌کنند و همین برای من جذاب است.


 

ظرفیت و سابقه‌ عکاسی در جهرم را چگونه می‌بینید؟
 

عکاسان به نام و معتبری در شهرستان از قدیم وجود داشتند هرچند استفاده‌ درستی نمی‌شود؛ به طور مثال ما استاد «لقمانیه» را در شهرستان داریم که ظرفیت بسیاری برای استفاده از تجربیات و نصایح وی وجود دارد اما آن‌طور که باید از همین هم درست استفاده نمی‌کنیم.


 

درباره‌ «فتوواک» بیشتر برای ما بگویید.
 

«فتوواک» اتفاق بسیار خوبی بود که در کل دنیا باعث پیشرفت چشم‌گیر عکاسی و آشنا شدن مردم با عکاسی شد.

اتفاقی که در خیلی از نقاط دنیا باعث شد که برخی حلبی‌آبادها، آباد بشوند؛ برخی مناطق فقیر‌نشین رونق پیدا کنند و آثار باستانی قدیمی و خارج از دید مورد توجه قرار بگیرند و خوشبختانه ما در جهرم هم توانستیم این رویداد را برگزار کنیم.


 

درباره‌ تجربه‌ها و البته جشنواره‌ها هم برای‌مان صحبت کنید.
 

من تقریبا در همه ژانرهای عکاسی فعالیت داشتم؛ سخت‌ترین ژانر عکاسی از نظر من مستند اجتماعی و عکاسی اعماق آسمان شب هست.

به چند دلیل در جشنواره ها شرکت نکردم؛ اول این‌که هنوز خودم را مبتدی می‌دانم و باید بیشتر تلاش کنم؛ دوم اینکه بیشتر جشنواره‌های معتبر در کشور هستند که متاسفانه به دلیل عدم رعایت اخلاق از سوی برخی داوران ارزش شرکت در آن‌ها پایین آمده است و سوم این‌که برای حضور در اکثر جشنواره‌های خارجی هم باید هزینه پرداخت کرد که متأسفانه پرداخت ارزی خارج از کشور سخت است.

البته یکی دیگر از موارد و مشکلات جشنواره‌ها هم عدم کتاب شدن عکس‌هاست که حیف و صد حیف که عکس‌ها به صورت مصور و چاپی در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد و این انگیزه را در عکاسان بوجود نمی‌آورد.

ولی کارگاه های متعددی شرکت کرده ام؛ به طور مثال کارگاه عکاسی مستند با حضور داوران و مدرسین بین المللی که چند نفر هم از ایران بودیم یا کارگاه عکاسی بین المللی پروژه آسمان شب که ۲ سالانه برگزار می شود و افتخار شرکت در این پروژه را داشتم. 


 

کمی هم درباره اتفاقات خوب عکاسی در جهرم بگویید.
 

از اتفاقات خوب جهرم هم باید مطلبی خدمتتان عرض کنم که با تلاش‌های دوستان به‌خصوص ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نگارخانه‌ «تارونه» تاسیس شد که مکانی عالی برای ارائه عکس‌های دوستان است.

افتتاح این گالری همراه با نمایشگاه عکسی بود که مورد استقبال قرار گرفت و این یعنی جهرم پتانسیل بالایی دارد ولی درست از آن استفاده نمی‌شود.

 

کد خبر 1036173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha