گره کور ترافیک رشت با پروژه ای که طی پنج سال به سرانجام نرسیده است

پروژه ژ۵ رشت که برای نجات شهر از ترافیک یکبار به طور رسمی کلنگ خورده، همچنان در میان انبوه جلسات و نشست ها بین شورای شهر و شهردار و سایر دستگاه ها از سرنوشتی نامعلوم برخوردار است.

خبرگزاری شبستان_ رشت، مائده اسفندمز: ترافیک، سر و صدای آزاردهنده، شلوغی و تعدد خارج از کنترل خودروها امروزه به یکی از اصلی‌ترین معضلات شهرها تبدیل شده است. به ویژه اینکه در رشت، سومین شهر متراکم کشور از لحاظ جمعیت زندگی کنید و بافت خیابان‌ها از دهه‌های قبل همچنان قدیمی و بدون تعریض باقی مانده باشد. از سوی دیگر این شهر، علاوه بر اینکه مرکز استان و محل تردد همیشگی مردم از اقصی نقاط گیلان در طول شبانه روز است، همواره در طول سال میزبان گردشگرانی است که یا در رشت می‌مانند، یا از رشت برای رفتن به شهر بندری و تفریحی انزلی عبور می‌کنند.

 

رشت سالهاست که در بند تنگ ترافیک گیر افتاده و نه تنها مانند بسیاری از شهرهای همجوار از کمربندی و رینگ مناسبی برخوردار نیست بلکه پروژه های ایجاد کمربندی در آن هم سالهاست که همچنان بدون پایان باقی مانده است.
 

یکی از این پروژه ها، کمربندی « ژ ۵» است که از سال ۹۴ اجرای آن توسط مدیریت شهری رشت مورد توجه قرار گرفته است.

 

پروژه ای که یکبار کنگ زنی شد اما اجرا نشد

این کمربندی با طول نزدیک به ۱۴ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۴۰ متر، قرار است غرب و شرق رشت را به هم متصل کند، در سه فاز تعریف شده است. در فاز یک از خیابان لاهیجان(روبه روی کارخانه کاله) تا جنب هلال احمر بالاتر از میدان ولیعصر (عج)، در فاز دو از هلال احمر تا محدوده پستک و در فاز سه از پستک تا پیله داربن مطالعه و برنامه ریزی شده اما از سال ۹۴ تاکنون با وجود اینکه یکبار رسما کلنگ زنی شده، هنوز به اتمام نرسیده است.


هرچند با اتمام دوره چهارم شورای اسلامی شهر و تغییر مکرر شهرداران رشت طی پنج سال گذشته، این پروژه همچنان بر زمین ماند اما طی یک سال گذشته، تلاش‌ها برای اجرای آن مجددا پیگیری شد. اهمیت این پروژه در کاهش ترافیک ورودی شهر و روانسازی آن بسیار قابل توجه است اما آنچه که برای اجرای آن نیاز بوده، رایزنی های مکرر با شرکت آب منطقه ای بود که کانال آب ژ۵ متعلق به آن و کمربندی فوق قرار است به نوعی در جنب آن اجرایی شود. بر همین اساس در سال گذشته برای جلب رضایت و همکاری طرفین در راستای اجرای پروژه، شرکت آب منطقه ای اعلام کرد که کانال را به مدت ۹۹ سال به شهرداری اجاره می‌دهد و مسئولیت نگهداری و بیمه آن هم با شهرداری خواهد بود.


با این توافقات، اجرای پروژه رنگ و بوی جدیدتری به خود گرفت و امید می رفت کارها سریعتر از پیش انجام شود. با توجه به اینکه پروژه به طور تمام با سرمایه گذاری بخش خصوصی قرار به اجرا داشت، انتظار می رفت که هر چه سریعتر مراحل اجرایی پروژه اغاز و به نتیجه برسد به طوری که رییس وقت و عضو شورای اسلامی رشت در شهریور ماه سال گذشته اعلام‌ کرد: به دلیل آزاد بودن معابر و اراضی واقع در مسیر و این‌که نیازی برای تملک معابر وجود ندارد، پروژه سریع اجرایی می شود.

 

« اسماعیل حاجی پور» حتی تاکید کرد: به طور حتم تا هفته آینده عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد. اما در کمتر از یک ماه از آن وعده، شهردار رشت برکنار و بی ثباتی در مدیریت شهری رشت باعث شد که پروژه همچنان دست به دست بچرخد و اجرای آن در ابهام باقی بماند. 

 

سرنوشت ژ۵ متکی به ابتکار عمل و پیگیری شهردار

با انتخاب شهردار جدید در اوایل پاییز امسال، انتظارها مجدد قوت گرفت که پروژه ژ۵ بالاخره به سرانجام برسد. اما با گذشت ۶ ماه، هنوز چالش ها بین شورا و شهردار برای تاخیر و تعویق در اجرای این پروژه پابرجاست. به طوریکه رییس کمیسیون توسعه و عمران شورا بارها از راکد ماندن اجرای این پروژه و روند کند پیگیری های شهردار انتقاد کرده است.


« امیرحسین علوی» در جلسه یکصد و هشتاد و دوم شورای شهر رشت روند پروژه را متکی به پیگیری و ابتکار عمل شهردار دانست و گفت: در صورتی که پروژه همچنان متوقف بماند، هزینه اجرای آن افزایش می یابد و چه بسا هم اکنون تجاوز به حواشی کانال ژ ۵ در حال رخ دادن است.


وی تاکید دارد که اجرای پروژه ژ ۵ از سمت همکاری استاندار و معاونت عمرانی استانداری و حتی سازمان آب منطقه ای مورد تاکید و تضمین است اما همچنان اجرای آن وابسته به ابتکار عمل شهردار است.


توقف پروژه ژ۵ از سوی برخی دیگر از اعضای شورای شهر هم مورد انتقاد بوده به طوری که تلویحا برخی گفته ها در صحن جلسات از عدم همکاری شهردار با معاونت عمرانی استانداری به دلیل خرده گلایه های شخصی حکایت دارند به طوری که عضو شورای رشت صراحتا این موضوع را در یکی از جلسات علنی شورا مطرح کرد.

 

حاجی پور با انتقاد از راکد ماندن پروژه ای که مشکل بزرگ ترافیک ورودی شهر را حل می کند، اظهار کرد: اینکه همه هماهنگی ها و اقدامات با پیگیری های مکرر و جلسات متعدد طی یک سال گذشته انجام شده و سرمایه گذار آماده کار است، اما شهردار به دلیل گلایه شخصی با معاون استاندار پیگیر این پروژه نیست، جای تعجب دارد.


حال با این وجود با توجه به نزدیک شدن به پایان کار شورای پنجم و به دنبال آن شاید اتمام فعالیت شهردار کنونی در منصب شهردار، به نظر می رسد سرنوشت پروژه ی ژ ۵ همچنان متوقف و حداقل در آینده نزدیک بی نتیجه باقی بماند هر چند که گره کور ترافیک رشت روز به روز پیچیده تر و سخت‌تر می شود.

کد خبر 1036257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha