شبکه مجازی کانون های مساجد می تواند الگوی سامانه روستاها و عشایر دوستدار کتاب باشد

وزیر ارشاد گفت: پس از هفت دوره برپایی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب می توان تاسیس سامانه آن را جدی گرفت تا شبکه ارتباط مجازی مشارکت جویان به ثمر برسد، همچون تحربه ای که در قالب فهما در کانون های فرهنگی هنری مساجد اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سیدعباس صالحی» در اختتامیه هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: وقتی در سال ۹۳ ایده شکل گیری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مطرح شد به نظر می رسید راهبردهایی برای آن وجود دارد که باید تداوم آن ها را به طور ویژه پیگیری کرد. از این راهبردها می توان به مشارکتی بودن در همه سطوح، نوآوری، بوم گرایی و توجه به ظرفیت های محلی و داوطلبانه بودن اشاره کرد. اکنون وقتی به هفت دوره گذشته می نگریم تداوم توجه به این راهبردهای را به خوبی حس می کنیم. 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از دوره اول تاکنون رشد کمی قابل توجه روستاهای فعال در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را شاهدیم تا آن جا که این رقم نزدیک به سه برابر رشد داشته است. 

 

 

وی افزود: نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد، تاثیر آن بر توسعه روستایی است به این معنا که سرریز طرح از کتابخوانی به سوی توسعه روستا حرکت می کند. ما معتقدیم  مبنای توسعه کشور توسعه فرهنگی است و کانون توسعه فرهنگی، کتابخوانی است. 

 

 

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی به گذشته می نگریم موفقیت های چشمگیری در جشنواره دیده می شود. امسال اما کرونا تاثیر خود را بر همه شیون زندگی ما گذاشت و به همین نسبت چالش هایی را برای طرح های مرتبط با کتاب به وجود آورد. با این وجود در جشنواره دوستدار کتاب شاهد فرصت هایی بودیم که پیش روی فعالیت روستاها و عشایر ما قرار گرفت. به عبارت دیگر از آن جا فعالیت های امسال بیشتر در فضای مجازی پیگیری شد، جامعه مشارکت جوینده در این جشنواره امکان فعالیت گسترده تری را پیدا کرد و شاهد رشد جالب توجهی در این زمینه بودیم. 

 

 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با شکل گیری ارتباطات مجازی، فرصت تعامل نویسندگان و اهالی فرهنگ با روستاییان و عشایر بیش از پیش فراهم شد. 

 

 

وزیر ارشاد تاکید کرد: در نهایت می توان گفت کرونا فرصتی را فراهم کرد تا روستاها و عشایر ما بیش از پیش با رخدادهای فرهنگی درگیر شوند؛ بنابراین پیشنهاد می شود در ماه های باقی مانده از دولت، معاونت فرهنگی و نهادهای مشارکت کننده در طرح، دستاوردهای هفت دوره را تثبیت کنند. 

 

 

شکل گیری سامانه روستاهای دوستدار کتاب موضوع دیگری بود که صالحی با اشاره به آن گفت: حالا می توان بیش از پیش تاسیس سامانه روستاهای دوستدار کتاب جدی گرفت تا شبکه ارتباطی مجازی مشارکت جویان به ثمر برسد،همچون کاری که در قالب فهما در کانون های فرهنگی هنری مساجد اتفاق افتاد.

 

 

وی همچنین پیشنهاد کرد زمینه اجرای طرح های ابتکاری که می توانند به جریان سازی در زمینه کتابخوانی منجر شوند، بیش تر فراهم شود تا بتوان به مشارکت بیشتر مردم روستا و عشایر در جشنواره امیدوار بود. 

 

 

وزیر ارشاد در پایان فعال کردن خیران روستایی و شهری به سوی توسعه روستاها را از راهکارهای مهم توسعه روستایی برشمرد. 

کد خبر 1036502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha