مسجد بهترین پایگاه برای رفع مشکلات خانواده‌ها و جوانان است

حجت‌الاسلام صیادی گیلانی اجرای برنامه‌های آموزشی و مهارتی توسط مساجد را در مسیر رفع مشکلات و آسیب‌هایی که در محلات وجود دارد مورد تاکید قرار داد و گفت: مساجد بهترین و امن‌ترین پایگاه برای رفع مشکلات خانواده‌ها و جوانان هستند.

حجت الاسلام «فرزاد صیادی گیلانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با تاکید بر اینکه هر کدام از مساجد باید آسیب‌های اجتماعی که در همان محل در سطح خانواده‌ها و جوانان وجود دارد را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌های آموزشی و مهارتی را ارائه کند اظهار داشت: مساجد امن‌ترین پایگاه برای رفع مشکلات خانواده‌ها و جوانان هستند. 

 

استاد رسمی سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه معنای اولیه مسجد مکان عبادت است عنوان کرد: بر اساس آن‌چه که در آیات و روایات ما استفاده می‌شود و از آنجا که دین اسلام دین جامعی است بنابراین مسجد فقط یک محل عبادت محسوب نمی‌شود بلکه به جهت جامعیت اسلام، مسجد یک پایگاه فرهنگی است.

 

صیادی گیلانی با تاکید بر اینکه در این پایگاه فرهنگی یعنی مسجد هم به بعد عبادی و هم به جنبه‌های دیگری که خداوند متعال در زندگی انسان قرار داده می‌توان پرداخت تصریح کرد: پرداختن به ابعاد خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و اقتصادی نیز از دیگر ظرفیت‌های عظیم و گسترده مساجد محسوب می‌شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اگر مسجد را یک پایگاه فرهنگی و معنوی بدانیم که حقیقتا هم همینطور است و در منابع دینی ما و در فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز این را می‌بینیم آن‌وقت یک معنایی پیدا می‌کند و آن هم این است که مسجد به یک قبله‌گاه، مأمن و یک پناهگاه تبدیل می‌شود.

 

مشاور و روانشناس رسمی حوزه علمیه قم ابراز داشت: در حاکمیت اسلامی ما باید به گونه‌ای حرکت کنیم که مردم در همه مسائل‌شان اعم از مسائل ایمانی، خانوادگی و اجتماعی مسجد را یک پناهگاه بدانند از طرفی دشمن هم به این نکته پی برده که مسجد یک چنین اثربخشی و اثرگذاری را در جامعه اسلامی دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های همیشگی دشمن تخریب مساجد و از بین بردن جایگاه آن در اجتماع بوده تا آن کارکرد واقعی خود را نداشته باشند اضافه کرد: در فرمایشات بزرگان ما و حتی آیات شریف قرآن کریم این را می‌بینیم که مساجد باید به گونه‌ای حرکت کنند که آن اصل مهم"مساجد سنگر هستند" به خوبی محقق شود.

 

استاد رسمی سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: در واقع مردم مسلمان ما با هر مشکلی که مواجه بشوند باید بدانند امن‌ترین پایگاه برای حفظ و کمک به آن‌ها مسجد است فلذا اگر ما با این نماد فرهنگی پیش برویم مساجدمان جذابیت و مرجعیت پیدا خواهند کرد اما در حال حاضر این مرجعیت به معنای کلان و در حد حکومت اسلامی و شأن اسلامی نیست.

 

صیادی گیلانی با اشاره به اینکه متاسفانه مساجد ما مقداری به سمت فقط مکان عبادت بودن پیش رفته‌اند اضافه کرد: امروزه به گونه‌ای شده که طیف زیادی از مساجد به غیر از محل عبادت بودن کارکردی ندارند البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا اکثر مساجد ما بسیار فعال بودند و با کمک آن‌ها چندین نوبت رزمایش مواسات و همدلی در سراسر کشور برگزار شد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه حضور در صحنه‌هایی مانند جنگ تحمیلی و خدمات سرشاری که در آن زمان برای پشتیبانی از جبهه‌های نبرد حق علیه باطل انجام شد را نمونه‌ای بارز از ظرفیت گسترده مساجد خواند و گفت: وقتی بحرانی در کشور از جمله سیل و زلزله حادث می‌شود این مساجد هستند که پیش از هر نهاد دیگری برای کمک‌رسانی به مردم پیشتاز شده و حتی بسیج مردمی هم توسط مساجد پوشش داده می‌شوند.

 

مشاور و روانشناس رسمی حوزه علمیه قم نقش اساسی سه گروه در این فضا را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در وهله نخست ائمه و امام جماعت در وهله دوم هیئت امنای مسجد و سرانجام خود مردمی که با این مجموعه ارتباط دارند می‌توانند در عرصه پویایی مساجد این مراکز فرهنگی نقش به سزایی را ایفا کنند و این سه گروه اگر با هم ارتباط قوی داشته باشند اثربخشی زیادی را به همراه خواهند داشت.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ما در تاریخ اسلام و منابع‌مان هم داریم که هر کجا مسلمانان جایی را فتح می‌کردند نخستین کاری که انجام می‌دادند این بود که در آن مکان‌ها مسجد احداث می‌کردند یا به طور مثال مقام معظم رهبری در فرمایشاتی که در بحث ساختمان‌سازی و انبوه‌سازی داشتند فرمودند هر جایی که شهرکی یا ساختمانی ساخته می‌شود حتما باید یک مسجد هم ساخته شود. 

 

استاد رسمی سطوح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در گرایش خانواده‌ها به شرکت در برنامه‌های مساجد موثر است و راهکارهای جذب جوانان به مساجد چیست هم افزود: به نظر می‌رسد با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمن و بسترهای تکنولوژی که امروزه زیاد شده ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد باید در چند بعد کار کنند.

 

صیادی گیلانی تحقیق در مورد انواع آسیب‌هایی که ممکن‌ است در هر فرهنگ، خانواده‌ و یا جوانی وجود داشته باشد توسط مساجد همان محل را نخستین کاری که توسط مساجد به عنوان پایگاه‌های فرهنگی باید انجام شود خواند و گفت: پس از این کار مساجد باید بر اساس نتایج حاصل از آسیب‌شناسی برنامه‌هایی را تعریف کنند تا بتواند به خانواده‌ها و جوانان کمک کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه جذب هر چه بیشتر خانواده‌ها و جوانان را اقدام مهمی که باید بسترهای آن توسط مساجد و ائمه فراهم شود اعلام کرد و بیان داشت: برنامه‌های تعریف شده مساجد برای خانواده‌ها و جوانان باید برنامه‌های آموزشی و مهارتی باشد تا در مسیر رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که وجود دارد مثمرثمر واقع شود.

 

مشاور و روانشناس رسمی حوزه علمیه قم افزایش هر چه بیشتر تعاملات مساجد با آحاد جامعه و مردم با هدف جذب خانواده‌ها و جوانان را هم راهکار دیگری که باید مدنظر قرار داشته باشد اعلام کرد و یادآور شد: علاوه بر این‌ها رسانه‌ای کردن و تبلیغ برنامه‌های تدارک دیده شده مساجد هم برای تحقق این امر اثرگذاری بالایی دارد.

 

وی با ذکر این نکته که وقتی جوان‌ها و خانواده‌ها و مردم درک کنند که در یک مسجد نیازها و مشکلاتشان حل می‌شود خواه ناخواه خودشان به مسجد گرایش پیدا می‌کنند خاطرنشان کرد: جوان‌‌ها و خانواده‌ها تشنه هستند و به دنبال آب می‌گردند و ما اگر بتوانیم مسجد را پویا کنیم و آن‌ها هم بدانند که در این مکان مقدس سیراب می‌شوند این خودش یک جذب حداکثری را برای ما رقم می‌زند.

 

 

کد خبر 1036516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha