مبعث رسول مهربانی؛ سرآغاز خوبی ها

مبعث رسول مهربانی و رحمت حضرت محمد(ص) سرآغاز خوبی ها محسوب می شود و در این روز بود که دین مبین اسلام شکوفا شد و صلح، آرامش، خوبی، انسانیت، کرامت و عدالت را به رخ جهان کشید و در این روز جهانیان فهمیدند که اسلام تنها دین محبوب در نزد خداست.

خبرگزاری شبستان- خبراسان جنوبی؛ امروز 27 رجب سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) است روزی که برای اولین بار آیات نورانی و درخشان قرآن کریم بر آخرین فرستاده الهی نازل شد تا بشر از گمراهی بیرون آید و صراط مستقیم را بپیماید و جز گمراهان نباشد.

 

27 رجب، روزی بود که آخرین فرستاده خداوند برای هدایت بشر به رسالت و پیامبری مبعوث شد و مردی از تبار پیامبران اولوالعزم ظهور کرد مانند خورشید از بالای کوه نور به سمت مکه گسیل شد و روز را در چشمان تاریک شب کاشت.

 

مبعث نقطه آغاز زندگی جمعی توام با صلح و آرامش

امروز، روز بعثت یکی از نعمت های الهی است و چه خوب است که از ایشان بخواهیم از خداوند برای ما طلب آمرزش کنند و بخواهند که همچون ایشان در مسیر حق گام برداریم و در ایشن شرایط سخت اقتصادی و شیوع ویروسی منحوس دستمان را بگیرد.

 

هدف از رسالت پیامبر اکرم(ص) بشارت و انذار در جامعه بود اما نه فقط با زبان بلکه عمل ایشان نیز حجّت بر مردم و الگویی برای آنان است و کسی می تواند بشارت و هشدار دهد که بر اعمال و رفتار مردم شاهد و در صحنه حاضر باشد.

 

بعثت پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نوید یک مژده برای جامعه بشری برای همزیستی مسالمت‌آمیز به ارمغان آورد و یک نوع تحول بنیادین با دگرگونی اساسی در بخش های مختلف جامعه ایجاد کرد.

 

بعثت رسول گرامی اسلام(ص) به عنوان نقطه آغاز یک زندگی جمعی همراه با صلح، آرامش و آسایش میحسوب می شود و در این روز می توان به نقش و جایگاه صلح و سازش و یک دلی و همدلی در دین مبین اسلام پی برد.

 

 

عید مبعث در کلام بزرگان اسلام

امام راحل در این زمینه فرمودند: انگیزه بعثت، نزول وحی و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن، تزکیه است که دل مصفا گردد و قابلیت فهم کلام خدا را پیدا کند.

 

مقام معظم رهبری در خصوص عید مبعث می فرمایند: هر انسان مسلمانی وظیفه دارد که بعثت نبوی را در زندگی شخصی و دنیای خود تحقق ببخشد و با ایمان و عمل و حرکت به سمت هدف هایی که در بعثت نبی اکرم(ص) وجود داشته است، خود را به بهشت سعادت الهی و معنوی واصل و نائل کند.

 

شهید مطهری نیز در این زمینه فرمودند: روز مبعث خاتم الانبیا، روز توحید و به همین جهت روز آزادی بشر است؛ روز رستاخیز جهان انسانی و روز عقل و علم است؛ آری بدون شک اسلام منادی توحید در جهان است.

 

حجت الاسلام«محمدرضا بابایی» امام جمعه فردوس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم پیامبر گرامی اسلام(ص) را به اخلاق نیکو می ستاید و بزرگان دین نیز معتقدند که یکی از عوامل موفقیت ایشان بحث اخلاق پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده است.

 

وی در ادامه گفت: زمانی که پیامبر اکرم(ص) ظهور کردند حدود 600 سال از عروج حضرت مسیح(ع) گذشته بود و دنیا گرفتار جنگ و خون ریزی و بداخلاقی شده بود و پیامبر گرامی اسلام (ص) مکارم اخلاقی را جایگزین این موضوعات کردند.

 

حجت الاسلام بابایی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در برخورد با منافقین هرگز سازش نمی کرد، افزود: باید رسول اکرم(ص) الگوی هر مسلمانی باشد و در مقابل مردمان نرم خو و خوش اخلاق باشیم و در مقابل دشمنان و منافقین سازش به کار نبریم و خصوصیات و اخلاق فاضله ایشان را در وجود خود پیاده کنیم.

 

چه رابطه ای بین بعثت و بیداری عقول وجود دارد؟ امام راحل با پیروی از راه رسول اکرم(ص) به اسلام ناب پرداخت. ایشان می فرمایند که بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) مهم ترین حادثه تاریخ است. حضرت محمد(ص) با عقل گرایی و وحی از طرف خداوند عقول را بیدار کردند و باعث آشناشدن مردم با فطرت الهی شدند لذا معتقد هستیم که تمام احکام اسلام از روی مصلحت و عقل است.

 

چرا برخی افراد می گویند که یکی از اهداف بعثت پیاده کردن عدالت اجتماعی است؟ یکی از اهداف مهم پیامبر گرامی اسلام(ص) پیاده کردن عدالت بوده است و تمام تلاش خود را می کردند تا فرقی بین انسان ها گذاشته نشود. پیامبر گرامی اسلام(ص) معتقد بود که عرب، عجم، سفید و سیاه تفاوتی ندارد و همه مردم در برابر خداوند متعال یکسان هستند و ارزش گذاری بر اساس تقوا است.

 

توجه و پرداختن به مبحث بعثت چه تاثیری می تواند بر روی جهان بگذارد؟ عدالت، تقوا، صداقت و پاکی از جمله ارزش های مهمی هستند که رسول اکرم(ص) با بعثت خود در جهان پراکنده کردند. توجه به ارزش های بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) می تواند باعث پرنور شدن جهان می شود و رذائل اخلاقی از بین می رود و صفات پسندیده در جهان گسترش می یابد.

 

چرا برخی معتقدند که بعثت پرچم علم و معرفت را در دنیا بر افراشته است؟ اسلام تنها مکتبی در بین مکاتب الهی است که معجزه آن کتاب است و مشاهده می کنید که خداوند در آیات قرآن کریم به دنبال گسترش تمام علوم و ارزش ها از طریق بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) است. خداوند متعال در قرآن کریم به قلم و علم قسم خورده است و این موضوع نشان دهنده ارزش گذاری بر روی علم است و تمام مسلمانان باید تلاش کنند تا اسلام ناب به تمام جهان صادر شود.

 

آیا می توان گفت که ریشه انقلاب اسلامی در بعثت قرار دارد؟ انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل یک نوع بعثت مجدد در آخرالزمان بوده است چرا که در دورانی زندگی می کردیم که خفقان و رذائل اخلاقی جامعه را فرا گرفته بود و در این شرایط امام راحل آمدند سایه طاغوت را از سر مردم برداشتند و سایه رحمانی پروردگار را بروی مردم گستراندند و جهان را منور کردند.

 

 

کد خبر 1036549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha