متولی امروز حیات طیبه‌ای که بعثت به ارمغان آورد، امام زمان(عج) است

حجت‌الاسلام صدوقی با بیان اینکه بعثت یعنی برانگیخته شدن و شروع تولدی که دائما در زندگی ما باید رخ دهد، گفت: این تحول نیازمند امام معصوم(ع) است بدون امام نمی‌توان حیات طیبه و موحدانه داشت.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن مبعث پیامبر ختمی مرتبت(ص) و به منظور بررسی ارتباط بعثت با ظهور امام زمان(عج) با حجت الاسلام والمسلمین «علی صدوقی»، کارشناس مهدوی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام صدوقی با بیان اینکه روز بعثت نبوی(ص) روز بسیار مبارکی است، اظهار کرد: در این روز انسان دوباره متولد می شود، و از جاهلیت به یک هویت جدید دسترسی می یابد که هویت توحیدی نام دارد، انسان با بینش توحیدی می تواند با حوادث زندگی مواجهه ای صحیح داشته باشد و این مواجهه آثاری دارد که حداقل خروجیِ آن آرامش بالنده است و فرصت درک حیات طیبه را برای آدمی فراهم می کند.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: ما زندگی می کنیم برای آنکه توشه ای برای آخرت جمع کنیم و این توشه می تواند به ما نشاط بدهد. انسان یک بار از مادر زاده می شود و وظایفی دارد که باید در ظرف دنیا به آن عمل کند اما در این دنیا تولدی دیگر می یابد یعنی تولد شخصیتی که انسان را با فرهنگ توحیدی آشنا و زمینه ای را در او ایجاد می کند که زیست متعادل را تجربه کرده و برای تعالی تلاش کند.

 

وی با اشاره به آیه شریفه «مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَکَرٍ أَو أُنثیٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» تصریح کرد: رهاورد ایمان به ارزش هایی همچون قیامت، ایمان به عدم خلقت عبث، ایمان به هدفمندی زندگی و ...  و عمل صالح بر اساس این ایمان حیات طیبه است، و در دستیابی به این حیان بین زن و مرد فرقی نیست. حیات طیبه انسان را به مدیریت الهی متصل می کند: «مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ».

 

صدوقی با اشاره به آیه شریفه «أُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»، گفت: این یعنی انسان در این حیات با اختیار امور زندگیش را تسلیم خدا می کند چراکه به این معرفت رسیده که خدا به بندگان بصیرت دارد. این بلوغ عقلی که انسان را وارد حوزه ارزش ها می کند و ریسمان زندگیش را در دست ولی خدا قرار می دهد بعثتی را رقم می زند که در مسیر حیات طیبه است.

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: بعثت با ولی خدا یعنی پیامبر اکرم(ص) آغاز شد و این بعثت استمرار دارد و هر روزِ ما باید با یک بعثت همراه باشد، هر بعثت تحولی جدید در حیات ما دارد و این تحول تدریجی باید استمرار بیابد اینطور نیست که بعثتی در 1400 سال پیش رخ داده باشد و دیگر نیازی به تحول و تکامل نباشد چنان که قرآن می فرماید: «إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ». باید توجه داشت هر پله ای مقدمه ای است برای رسیدن به بی نهایت این سیر رشد مستمر نشان از بعثت مستمر انسان دارد لذا بعثت از ولی خدا آغاز می شود او است که دست ما را می گیرد و آهسته آهسته راه رفتن یادمان می دهد که چطور از مسیر پر فراز و نشیب زندگی عبور کنیم.

 

وی با اشاره به دعای شب و روز مبعث  که با فراز «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُك بِالتَّجَلِّى الْأَعْظَمِ فِى هٰذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ ...» آغاز می شود، ابراز کرد: در این عالم تنها و تنها یک نفر است که باید در بندگی او باشیم و او به ما مهربان تر است، او است که می تواند بحرانی ترین شرایط زندگی را طوری مدیریت کند که ما از مسیر او منحرف نشویم.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه بعثت یعنی برانگیخته شدن و شروع تولدی که دائما در زندگی ما باید باشد، اضافه کرد: کسی که یک روز در زندگیش بیاید و تحولی نداشته باشد روح زندگی را درک نکرده است. و این تحول نیازمند امام معصوم(ع) است چون اگر او را نشناسیم، نمی توانیم مسیر را طی کنیم. همه ادعیه و مناجات ها نیز این ندا را برآورده اند که ای انسان تو باید موحدانه زندگی کنی و این زندگی بدون رهبر مقدور نیست. از این رو، در بعثت در پی این هستیم که با تکیه بر امام معصوم(ع) از جاهلیت هجرت کرده و به سمت توحید برویم و آرامش و رشد و فلاح واقعی را درک کنیم و به هویت دینی دست بیابیم. از این رو، توصیه می شود در شب و روز مبعث قدری به فلسفه خلقت و حیات مان در این دنیا بیندیشم اینکه چه بهره هایی باید از نعمات الهی برای رشد و تعالی ببریم.

 

حجت الاسلام صدوقی با بیان اینکه بعثت هدیه ای بزرگ به نام اسلام برای بشر به ارمغان آورد هدیه ای که به تعبیر قرآن برترین مکتب برای انسان است، ابراز کرد: کسی که اسلام را مرام خود قرار دهد، سعادتمند می شود چون اسلام تنها راه رسیدن به حیات طیبه است هیچ مکتبی چنین قدرتی ندارد گرچه اسلام معنایی اعم دارد و همه انبیاء ماموریت معرفی آن را داشته اند اما معنایی خاص دارد که در خود بعثت نهفته است.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: چراکه مبعث واقع شد تا حقیقت زندگی را با اسلام به بشریت معرفی کند از این رو، اسلام یکی از راه ها نه، بلکه تنها راه رسیدن به سعادت است و در بستری سکولاریستی تعریف نمی شود بلکه همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما را تحت پوشش دارد از این رو، هم در حوزه فردی و هم در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی زیست محیطی انسان را مدیریت می کند و او را به سرمنزل مقصود می رساند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته این مکتب متولی ای دارد به نام امام و امروز امام زمان(عج) عهده دار آن هستند کسی که در مسیر مهدویت است بنابر اسلام اصیل، جامع، عمیق و هماهنگ با نظام هستی یعنی اسلام ناب محمدی عمل می کند.

 

کد خبر 1036663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha