واقع گرایی پاشنه آشیل تفکرات اجتماعی و سیاسی است

مروارید گفت: بر اساس تجربه انقلاب در واقع آن واقع‌ گرایی که همیشه پاشنه آشیل تفکرات اجتماعی و سیاسی بوده و چنین نظریاتی را ایده ‌آل‌ گرایانه و غیرقابل تحقق می‌دانسته، در دیدگاه رهبری تبدیل به یک واقع‌گرایی مبتنی بر تجارب انقلاب اسلامی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «جعفر مروارید» در نشست تخصصی «ظرفیت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی» که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: وقتی از تمدن نوین اسلامی سخن گفته می‌شود، قاعدتاً به تاریخ پرفراز و نشیب دیدگاه‌هایی که در فضای سیاسی و اجتماعی نسبت به تمدن وجود دارد، باید اشاره شود، در طول تاریخ، در کنار سوالاتی چون «هستی چیست؟»، سوال از یک بایسته و هنجار در سپهر حکومتی که اخلاق را جهت می‌دهد و تمدن را می‌سازد‌ نیز سوال شده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: تاریخ تفکر فلسفی ملازمت تفکر و حکمت نظری با تفکر و حکمت عملی را نشان می‌دهد و فیلسوفان نظری یونان در درجه اول خود را فیلسوف اجتماعی و سیاسی می‌دانسته ‌اند.

 

مروارید با بیان اینکه مسئله هست و سوال از هست‌ها، نتیجه خود را در بایدهای فضای اجتماعی و فرهنگی نشان می‌دهد، گفت: همیشه یک اشکال روش‌شناسانه به تفکر اسلامی وارد بوده است که چرا بیشتر به حکمت نظری پرداخته و چرا آثار هنجارمند را در فضای تفکر الهیات خودمان مشاهده نمی‌کنیم و گویا متافیزیک صرفاً برای متافیزیک آمده است.

 

وی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در تبیین تمدن نوین اسلامی و مطرح کردن مراحل سه‌گانه آن یعنی خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی، ابراز کرد: این درواقع آغاز مجدد رجوع به تفکر حکمت عملی است، حاصل و چکیده همه تأملات و دغدغه‌های هستی‌شناسانه، در نهایت، یک نگاه نخبگانی و نظریه‌پردازانه نسبت به امر حکومت و نسبت به امر تمدن خواهد بود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی مقصود از «خود» و «خودسازی» در مباحث تمدنی را خود فرهنگی و اجتماعی دانست و میراث غنی نهضت‌های صدساله اخیر در تفکر اسلامی در ایران را شاهد آن معرفی کرد و گفت: خودسازی در نگاه دینی یک خودسازی منزوی، فردگرایانه و ظاهرمآبانه نیست، بلکه خود به تعبیر فیلسوفان همان خود مدنی است.

 

مروارید با بیان اینکه در نهضت‌های یک‌صدساله اخیر و در تفکرات مصلحان دینی همواره سوال از تمدن دینی مطرح بوده است، اظهار کرد: شبکه مفهومی که ما برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی خواهیم داشت، شبکه‌ای است که از مبادی و مطالعات تاریخی آغاز می‌شود و به پیش‌فرض‌های بایسته و هنجارمند ختم می‌شود.

 

وی با اشاره به برخی از فرازهای نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، عنوان کرد: آنچه که ما در دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به تمدن نوین اسلامی می‌بینیم، بر اساس تجربه انقلاب اسلامی و تجربه زیسته کنونی است و در واقع آن واقع‌گرایی که همیشه پاشنه آشیل تفکرات اجتماعی و سیاسی بوده و چنین نظریاتی را ایده‌آل‌گرایانه و غیرقابل تحقق می‌دانسته، در دیدگاه رهبری تبدیل به یک واقع‌گرایی مبتنی بر تجارب انقلاب اسلامی شده است.

 

مروارید گفت: اجتهاد پویای اسلامی به عنوان یک نقطه هویت‌بخش و جامع برای پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری برجسته است.

کد خبر 1036704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha