تعجیل فرج نیازمند اتحاد جان‌ها است

یک کارشناس مذهبی با بیان‌اینکه دوران غیبت عصر امتحان‌های شکننده و غافلگیرکننده است، گفت: اگر بخواهیم ظهور حضرت(عج) تسریع و موجل شود، مسلماً از مهمترین راهکارها همدلی آحاد شیعه است ما امروز به اتحاد جان‌ها نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه ماه شعبان المعظم، ماه ولادت امام زمان(عج) منجی موعودی که جهان در انتظار او است و به منظور بررسی نقش همدلی و همگرایی در حرکت به سوی ظهور آن حضرت(عج) با حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی ادیب یزدی»، کارشناس مذهبی و خطیب سرشناس گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام ادیب یزدی با تبریک فرا رسیدن ایام ولادت باسعادت آخرین ذخیره حضرت حق امام عصر(عج)، اظهار کرد: این ایام مبارک باشد بر ملتی که به برکت وجود حضرت حجت(عج) امید را در کمال باور و عالی ترین نوع آن در جان های خود پرورش می دهند و ان شاءالله این باورها با ظهور آن حضرت(عج)، به قطعیت تبدیل می شود و اسباب آزادی ملت ها ایجاد شده و معنویت ها ارتقاء می یابد.

 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اساساً از زمان پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) مسئله همدلی و وحدت نظر و وحدت رویه از اهم اموری بوده که رسول خدا(ص) به آن اهمیت داده اند و بعد از رحلت آن حضرت(ص)، شیعه دچار افت و خیزهای بسیار در تاریخ بوده، باید توجه داشت تشیع اسلام ناب است که از آبشخور عصمت و طهارت نشات می گیرد، ضمن احترام به همه فِرَق اسلامی، هیچ کدام چنین توفیقی ندارند که در سایه سار ولایت حضرت امیر(ع) حرکت کنند و فقه و جریان های استنباط شان کاملاً منبعث از نظرات حضرات معصومین(ع) باشد از این رو، شیعه دارای استقلال نحله و فکری است و همین عظمت آن را در تاریخ حفظ کرده است.

 

وی تصریح کرد: در طول تاریخ شیعه، مسئله همدلی از مهمترین مسائل موردتوجه حضرات معصومین(ص) بوده و هر جا همدلی مخدوش شد و مراتب همدلی را از دست دادیم متاسفانه، ضربات هولناکی خوردیم و این مسئله امروز هم امر ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) را به تاخیر می اندازد. برای مثال اگر در زمان امام حسین(ع)، شیعیان همدل بودند و سلیمان صرد خزاعی به عنوان زعیم شیعه به وقت عمل و امام حسین(ع) را یاری کرده بود آن فاجعه بی سابقه رخ نمی داد و شیعه حتی می توانست به خنکای حاکمیت الهی و طراوت حاکمیت عصمت نائل شود. اما چون شیعه همدل نبود و بزرگان شیعه هر یک راهی راه خود را می رفتند شیعه در طول تاریخ لطمه خورده است!

 

حجت الاسلام ادیب یزدی در ادامه بیان کرد: امروز و در عصر غیبت امام مهدی(عج) که شرایط خطیرتر از زمان ظهور امام(ع) است، چون ما مقدرات الهی را نمی دانیم و از فردا بی خبریم و از هدایت مباشری معصومان(ع) محروم هستیم همدلی ضرورت بیشتری دارد، چراکه دوران غیبت از اعصار امتحان های شکننده و غافلگیرکننده است و شیعه باید مراقب اوضاع باشد تا خورشید از پشت ابر ضخیم غیبت بیرون بیاید و عالم را روشن کند.

 

وی افزود: اگر بخواهیم ظهور حضرت(عج) تسریع و موجل شود، مسلماً از مهمترین راهکارها همدلی آحاد شیعه است یعنی چنگ زدن به ریسمان وحدت و همدلی و فداکاری و ایثار درباره یکدیگر باید امت واحده شویم ما امروز به اتحاد جان ها نیاز داریم. امام راحل چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن از دو مطلب هرگز غافل نبودند اول مسئله وحدت توده های مردم و با هم بودن آنها و مراقبت از انسجام شان، دوم توجه به قشر پابرهنه و قشر مستضعف؛ یعنی امام عزیز روی این دو تاکید بسیار داشتند که هر دو در امر ظهور حضرت حجت(عج) و زمینه سازی برای ظهور در درجه اول اهمیت قرار دارد.

 

این خطیب دینی ابراز کرد: همدلی یعنی حتی اگر به من به عنوان شخص لطمه ای وارد می شود تحکل کنم اما وحدت عمومی لطمه ای نیابد، یعنی باید مصالح ملت بر مصالح شخص اولویت داشته باشد چه کنیم از این رو، باید راهکارهای همدلی را نیز بیابیم و طی کنیم حتی اگر در حق من شخص ظلم شود. تعبیر و لفظ «ما» بسیار مبارک است چنان که خداوند هم در قرآن از عنوان ما برای خود در مواضع غیرعبادی یاد می کند تا اهمیت جمع بودن و همدلی و انسجام را در پهنه وجود متذکر شود.

 

وی با تاکید بر لزوم تامین حس امنیت و آرامش برای مردم، بیان کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سخنانی داشت که خلاصه اسلام بود، همیشه بر جمع و ما تاکید داشت و این رویه را غلط می دانست و تاکید داشت نمی شود با تعابیر بی حجاب و بدحجاب و ... افراد را از قطار انقلاب پیاده کرد ... وقتی حس ملّیت و یکپارچگی را در ملت احیا کنیم، نتیجه اش می شود حضور 25 میلیونی ملت در تشییع آن شهید بزرگوار؛ چراکه خروش و نبرد و حضور و فریادش همه برای ایجاد حس همدلی در آحاد مردم بود و او به همه آزادی خواهان نگاه داشت و این نگاه جهانی، مهدوی است و نتیجه اش آن جمیعت میلیونی است که فقط برای تشییع نیامدند بلکه عرض ارادت و همبستگی با آن آرمان های فراملی و بشری داشتند.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: برای تعجیل فرج حضرت حجت (عج) منش و روش و روحیات سردار سلیمانی باید در جامعه رواج بیابد تا آحاد ملت جذب و جلب شوند، کسانی که با توده های مردم مواجه هستند باید به این ندای حاج قاسم لبیک گویند و اجازه ندهند آن نگاه فراجناحی و فراملی به حاشیه رانده شود.

 

حجت الاسلام ادیب یزدی در پایان خاطرنشان کرد: همدلی آحاد مردم از توصیه های اهل بیت(ع) و بزرگان و علما است و مقام معظم رهبری با زنده کردن همین روحیه همدلی به جنگ کرونا رفتند چنان که ما در مقایسه با دیگر کشورها بهتر با این بحران مواجه شدیم و تلفات را به حداقل رسانده ایم البته زحمات کادر درمان هم در این میان ستودنی و فراموش نشدنی است و در سایر مقاطع نیازمند این فداکاری ها هستیم.

 

 

کد خبر 1037166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha