عالی‌ترین نوع زمینه‌سازی برای ظهور، تشکیل حکومت اسلامی است

حجت‌الاسلام الهی‌نژاد با بیان اینکه زمینه‌سازی برای ظهور تنها به شیعیان اختصاص ندارد، گفت: عالی‌ترین بسترسازی، طرح مسئله ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی است. جامعه منتظِر به رهبری ولی‌فقیه با جامعه منتظَر به سرپرستی امام زمان(عج) رابطه دوسویه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نُهمین روز از دهه مهدویت در تقویم اسامی روزهای این دهه (ایام منتهی به نیمه شعبان، سالروز ولادت باسعادت امام زمان(عج)) «انقلاب اسلامی و زمینه سازی برای ظهور» عنوان یافته، به مناسبت بررسی ارتباط انقلاب اسلامی ایران با حرکت به سوی ظهور با حجت الاسلام والمسلمین «حسین الهی نژاد»، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام الهی نژاد با بیان اینکه زمینه سازی برای ظهور از وظایف شیعیان و باورمندان مهدوی در عصر غیبت است، اظهار کرد: این زمینه سازی تنها اختصاص به شیعیان ندارد بلکه همه مسلمانان در گروه های مختلف به این مسئله اذعان و اعتقاد دارند که در این دوران که در انتظار ظهور و آمدن منجی موعود(عج) به سر می بریم باید از ناحیه مسلمانان حرکتی صورت بگیرد، یعنی طوری عمل کنند که بستر برای آمدن آن منجی منتظَر(عج) فراهم شود.

 

اشتراک شیعه و اهل سنت در مسئله مهدویت

 

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی ادامه داد: این عامل اتفاقی است که در همه گروه های اسلامی مطرح است و همه باورمندان به امام زمان(عج) اعم از شیعه و اهل سنت به آن اعتقاد دارند. در کتاب «تحلیل و بررسی انتظار در اهل سنت» با دلایل مختلف به اثبات این موضوع پرداخته ایم که اهل سنت نیز شبیه شیعیان به موضوع انتظار و زمینه سازی برای ظهور در عمل باور دارند چراکه به فرموده پیامبر اکرم(ص)، انتظار افضل اعمال است.

 

وی تصریح کرد: انتظار و زمینه سازی برای ظهور، مولفه مشترک و همگرا و تقریب‌گرا میان شیعه و اهل سنت و میان همه گروه های اسلامی است البته در میان شیعه عمیق تر و فراگیرتر است و به این مسئله توجهی ویژه و التزام دارند و با نگاه اجتماعی و تمدنی و مهمتر با نگاه روانشناسانه به آن می نگرند. انتظار و زمینه سازی برای ظهور در ابعاد مختلف مطرح است در بُعد فرهنگی، فرهنگ مسلمین را سامان می دهد، در بعد روانشناسی امید را به جوامع اسلامی تزریق می کند و از نگاه اجتماعی، انتظار، بسترساز انقلاب ها و نهضت های مختلف اسلامی است.

 

انقلاب اسلامی با مهدویت گره خورده است

 

حجت الاسلام الهی نژاد تاکید کرد: مهمترین، کارآمدترین و شاخص ترین نوع انقلابی که در بستر انتظار و زمینه سازی شکل گرفت انقلاب مردم ایران به رهبری و مهندسی حضرت امام خمینی(ره) بود این بستر و حرکت با نام مقدس امام زمان(عج) و مهدویت گره و رقم خورد و نگرش ولایت فقیه و نظریه ولایت فقیه برآمده از همین نگاه و اعتقاد است، بدین معنا که در عصر غیبت امام عصر(عج)، فقها از جمله شاخص ترین فرد یعنی ولی فقیه به عنوان نائب امام زمان(عج) هستند و با این نگاه مردم از ولی فقیه به عنوان جانشین امام مهدی(عج) تبعیت می کنند.

 

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی ابراز کرد: همراهی مردم با نهضت امام راحل در قالب زمینه سازی ظهور بود، این زمینه سازی در ابعاد مختلف قابل تعریف و توجیه است یک بار در بعد فردی است که من مسلمان و شیعه باید خودم را در راستای ظهور قرار دهم و در این مسیر با نگاه خودسازی و معرفت بخشی و معرفت افزایی و اصلاح فردی گام بردارم تا خود را برای سوی ظهور و آمدن امام زمان(عج) مهیا کنم.

 

الزامات آمادگی اجتماعی برای ظهور

 

وی ادامه داد: از این مهمتر و متعالی تر بحث آمادگی و زمینه سازی اجتماعی است، بعد از اینکه فرد در خود زمینه فردی با رویکردها و ابعاد مختلف را ایجاد کرد و خود را آماده قرار گرفتن در مسیر ظهور کرد باید در مسیر آمادگی اجتماعی نیز قرار بگیرد در این بعد از بسترسازی برای ظهور گام های مختلفی برداشته می شود ازجمله دگراندیشی و معرفت بخشی به بدنه جامعه از طرقی همچون امر به معروف و نهی از منکر.

 

حجت الاسلام الهی نژاد با بیان اینکه عالی ترین نوع زمینه سازی و بسترسازی برای ظهور، طرح مسئله ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی است، گفت: ولی فقیه که در عصر غیبت، سرپرستی جامعه اسلامی و شیعی را بر عهده دارد در جامعه منتظران حکومتی تشکیل می دهد که دورنمایی از جامعه منتظر است به عبارت بهتر، جامعه منتظِر به رهبری ولی فقیه با جامعه منتظَر به سرپرستی امام زمان(عج) رابطه ای دوسویه دارند.

 

بهترین زمینه سازی برای ظهور!

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: جامعه منتظِر به سرپرستی ولی فقیه با اجرای عدالت و تحقق ظلم ستیزی و اصلاح گری، دورنمایی از جامعه منتظَر را برای مردم ملموس می کند و مردم وقتی حکومت ولی فقیه را به عنوان الگوی کوچکی از جامعه امام زمانی ببینند خود به خود اگر خوب عمل و تداعی شود، عشق و علاقه مردم به جامعه ایده آل مهدوی بیشتر می شود و این بهترین زمینه سازی است.

 

وی در ادامه بیان کرد: با انقلاب اسلامی مردم را به طور ملموس به سوی ظهور سوق دهیم و عشق و علاقه به ظهور و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) در آنها بیشتر می شود. بنابر این، چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی وظیفه داریم در راستای زمینه سازی برای ظهور حرکت کنیم، حکومت و انقلاب ولی فقیه و تشکیل حکومت از ناحیه ولی فقیه بالاترین شکل زمینه سازی برای ظهور است در این راستا انقلاب اسلامی مساوی است با این زمینه سازی و عالی ترین بسترسازی برای روی کار آمدن دولت موعود.

 

حجت الاسلام الهی نژاد تصریح کرد: با این انقلابی که فراروی ما قرار گرفت و ما توفیق درک آن را داشتیم، معماری امام و تداوم گری مقام معظم رهبری را تجربه کردیم یعنی انقلاب توسط امام به پیروزی رسید و با زعامت امام خامنه ای استمرار یافت. این انقلاب حضرت امام در گام اول شروع شد اما ادامه آن در گام دوم (40 ساله دوم) به سوی ظهور است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر گام انقلاب به منزله حرکتی در مسیر ظهور است، امام خامنه ای این حرکت را با زعامت خود در گام چهل ساله اول پیش بردند و به گام دوم رساندند، در گام دوم بیانیه ای که رهبری صادر کردند با این محور بود که برای چهل ساله دوم و با نگاه آینده پژوهانه، باید ظهور امام عصر(عج) و طلوع خورشید ولایت عظمی را درک کنیم.

 

کد خبر 1037213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha