۲۳۰ روستا در خراسان رضوی با تانکر آبرسانی می شود

میرجعفریان گفت: همواره برنامه ما با مدیران بر ابن بوده که حتما در هر کدام از موضوعات تخصصی باید نقشه راه و طرح جامعی داشته باشیم و حول محورها برنانه هایمان را پیش ببنی کنیم، از پراکنده کاری و موازی کاری و از اتلاف وقت و بعضا هزینه ها بپرهیزیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سید کمالدین میرجعفریان» امروز شنبه (23 اسفند) در سی و سومین اجلاس شورای اسلامی استان خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد؛ با اشاره به انتخابات پیش روی گفت: در بحث انتخابات انتظار ما بر این است که آن موضوعیت قانون مداری و پایبندی خود را به  اخلاقیات در بحث ورود به عرصه رقابت و انتخابات سالم داشته باشیم و حتما سرلوحه کاری خود قرار دهیم.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ما باید برای توسعه همه جانبه استان، تقشه راهی داشته باشیم؛ افزود:  همواره برنامه ما با مدیران بر ابن بوده که حتما در هر کدام از موضوعات تخصصی باید نقشه راه و طرح جامعی داشته باشیم و حول محورها برنانه هایمان را پیش ببنی کنیم، از پراکنده کاری و موازی کاری و از اتلاف وقت و بعضا هزینه ها بپرهیزیم.

 

وی ادامه داد: شاید ما از نظر تعدد و پراکندگی طرح ها و پروژه های انبوهی داشته باشیم اما باید منابع و برنامه هایمان را با اولویت بندی ها حداقل در یک پروژه زمانی به نتیجه برسانیم یعنی طرح ها را بر مبنای اولویت تجمیع و وقتی به نتیجه رسید پروژه های دیگری بیاوریم. در این خصوص سعی شده دستگاهها و شهرستان ها، فرمانداران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم متمرکز بر روی این پروژه ها با اولویت بندی ها کار کنند تا نتیحه برسد.


میرجعفریان بحث نقشه راه برای پروژه ها در سطح استان را اولین برنامه استانداری در این مدت کوتاه عنوان کرد و اظهار داشت: ما اولویت ها را در میدان طرح کردیم. در سفر استاندار به شهرستان های استان ابتدا تیمی ارسال و در جای جای این شهرها و روستا نیازمندی ها با حضور شوراها جمع بندی و در استانداری با دستگاههای اجرایی ، برنامه اجرایی تعریف می شود. لذا برنامه ها با محوریت خاص مردم و شوراها و نیازمندی که در شهرستان ها است، تعریف می شود. ما یک نقشه راهی هم در دستگاههای اجرایی و هم در شهرستان ها با محوریت مردم و شوراها تعریف کردیم و یک برنامه جامعی تدوین شد.
 

وی در حصوص طرح جامع راههای استان و آب؛ گفت: از جمله دغدغه ما بحث آب اعم شرب و غیر شرب و راههای استان، راههای موصلاتی و زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی است و عمده بحث ما ارتقا ظرفیت جاده ها بر مبنای ظرفیت ترافیکی است. باید ظرفیت جاده ها از دو طرفه به چهار خطه تبدیل شود. در کنار آن آزادراه و در بحث راههای اصلی و فرعی و روستایی، طرح جامع حمل و نقل استان با دستگاههای اجرایی از جمله راه و شهرسازی و ..  تدوین شده و برای آن منابع نیز در نظر گرفته شده است. ما در این خصوص حدود ۱۵۰۰ کیلومتر باند دوم تعریف کردیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به طرح های تعریف شده برای حاشیه شهر مشهد، عنوان کرد:  در دو هفته پیش در مدت زمانی کوتاه چندین طرح از جمله بیمارستان 531 تختخوابی حاشیه شهر مشهد که بالغ بر یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد در ردیف بودجه قرار گرفت و در کنار این 6 پروژه طرح های راه از کارگروه فنی به دبیرخانه کمیسیون ماده 23 به سازمان برنامه و بودجه کشوری وصول شد.

 

وی با بیان اینکه با یک سرمایه اندک این پروژه ها به نتیجه نمی سد و خراسان رضوی از این ظرفیت در سنوات گذشته استفاده نکرده است؛ گفت: در بحث آب و راه بیش از  1600 میلیارد تومان طرح تدوین و مجوز های سازمان برنامه بودجه کشوری در حال اخذ است و تامین مالی از طریق بانک ها و یا سرمایه گذاران انجام و دولت اصل و سود باز پرداخت این را تضمین می کند.

 

میرجعفریان بیان کرد: ۲۳۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی می شود  و حدود 350 روستا تنش آبی دارد و با هماهنگی استانداری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان مجوز کمیسیون ماده ۵۶ گرفته شده ؛ همچنین در بحث آب و راه طرح جامعی با دستگاهها تعریف شده است.

 

وی در خصوص بهداشت و درمان بیان کرد: در بحث بهداشت و درمان، قسمت عمده ما مراکز جامع سلامت و بهداشت و قسمتی بیمارستان های ما بوده است که در دوران کرونا خیلی از مراکزجامع سلامت و مراکز بهداشت و درمان به موقع رصد و پایش انجام و خدمات موثری ارائه داد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در خصوص طرح های جامع، تفصیلی و هادی گفت: بالای 6 یا 7 شهرستان طرح تفصیلی را تمام کرده است و حدود 5 شهر طرح جامع را تمام کرده و بالای 15 شهرها طرح تفصیلی و جامع را تدوین و در شهر مشهد حداقل بالای 15 جلسه ماده کمیسیون ماده 55 برای این منظوز برگزار شده تا عقب ماندگی طرح تفصیلی در شهرها و مشهد به روز برساند .

 

وی اظهار داشت: بیش از 250 پرونده در مدت کوتاه در کارگروه تعیین تکلیف شده است،  درطرح محدوده طوس تعیین تکلیف شده، ویژه طرح های هادی روستایی در تامین زمین برای مسکن و کسب وکارشان با تنظیم یک برنامه تعیین تکلیف شده، بنابراین در بحث طرح جامع، تفصیلی و هادی بروز رسانی ها انجام شده است.


میرجعفریان در خصوص زیرساخت های کشاورزی، صنایع و قنوات و آبیاری نوین در قالب سند سازگاری با کم آبی، بیان کرد:  ۸۵ درصد مصرف آب ما در بخش کشاورزی است که حدود 6 میلیارد متر مکعب سالانه در استان است و از این رقم حدود 550 میلیون متر مکعب آب شرب استان است و الباقی برای کشاورزی و صنایع مصرف می شود.
 

وی افزود: در قالب سند سازگاری این برنامه مدون مورد رصد قرار می گیرد. و یکی از خروجی های این سند مدیریت منابع آب یعنی بحث آبیاری نوین تحت فشار و کم فشار باشد.  جهاد کشاورزی های شهرستان ها یکی از اصلی ترین فعالیت هایشان احیا و مرمت قنوات و آبیاری نوین است. این موجب می شود هم راندمان کشاورزی و هم مدیریت آب را بهینه داشته باشیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه طرح آبخیزداری یکی از برنامه های اصلی ما است و ما اگر بخواهیم هم روان آب ها را بگیریم و هم آب را درست استفاده کنیم با طرح های ابخیز داری است؛ افزود: خراسان رضوی از جمله استان هایی است که بالای 90 درصد تبخیر آب دارد ، سدهای مخزنی خیلی جواب گو نیست و سدهای تغذیه ای و آبخیزداری است که می تواند آب را به چشمه ها و قنات ها تزریق کند.


وی منشا گرد و غبارها را رسوبات باقیمانده از روان آپها دانست و گفت:  اگر این مدیریت شود رشد و شکوفایی را در بخش کشاورزی و تامین آب کشاورزی خواهد داشت.

 

میرجعفریان گفت: درحاشیه شهر برنامه بسیار فشرده با حضور میدانی و محله به مجله استاندار با حضور مدیران و جلسه با تسهیلگران، برنامه جامع برای تامین نیازمندی های زیربنایی و روبنایی به تفکیک محله ها تدوین شود. ما از پراکنده کاری پرهیز و بر مبنای نیازمندی پروژه محور حرکت کردیم. یعنی اگر ما 67 محله و 8 پهنه داریم ، یک پهنه به محله بر مبنای آن فاصله ای که بین طرح جامع و موجودی است، پروژه طرح کردیم که تنها خاص مشهد نیست .

 


وی گفت: در بحث استفاده از ظرفیت های گردشگری استان‌ تاکید شده از این ظرفیت ها در بعد مثبت حداکثر استفاده شود و در روستاها برنامه مفصلی در بحث بوم گردی ها، طبیعت روستا و .. تدوین شده که با کمک شهرداران و بهیاران و شوراها اجرا می شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در خصوص رفع موانع در استقرار مراکز تولیدی و صنوف عمدتا در کارگروه ها مورد توسعه و اقدام قرار گرفته و 54 طرح که تعیین تکلیف شدند؛ گفت: استانداری استان در زمینه ایجاد کسب و کار و فعالیت های تولیدی آماده همکاری است تا از این ظرفیت ها برای ارتقای شاخص های رفاه، آسایش و آرامش و اقتصاد مردم بهره ببریم.

 

وی بیان کرد: خراسان رصوی خدمات آن برای مردم مشهد نیست بلکه مربوط به همه دنیا به واسطه حضور امام رضا (ع) است.
 

 

 

کد خبر 1037321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha