جدال مردم سیستان و بلوچستان با توفان گرد و خاک/ سرعت توفان ۱۱۰ کیلومتر در ساعت

با وجود اینکه مردم سیستان و بلوچستان در فصل گرم سال همواره با توفان دست و پنجه نرم می‌کنند اما هنوز بهار نیامده توفان، خانه های مردم سیستان و بلوچستان را لاک و مهر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، صبح امروز بیشینه سرعت وزش باد در زاهدان به 76 کیلومتر بر ساعت رسیده و گردوغبار حاصل شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به 500 متر کاهش داده است این توفان همه را غافلگیر کرد به گونه ای که  موجب اختلال در برق رسانی، اب رسانی و حتی خدمات عمومی شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه حداکثر میزان مجاز غلظت ذرات معلق با اندازه 10 میکرون در هوا 154 میکرو گرم بر مترمکعب است گفت: صبح امروز این غلظت 6856 واحد یعنی 44.5 برابر حد مجاز شده است.

محسن حیدری افزود: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی وزش باد شدید و توفان گردوخاک امروز در زاهدان و بسیاری از مناطق مرکزی و شمالی استان ادامه دارد اما انتظار می رود در ادامه روز و اوایل شب سرعت وزش باد افزایش یابد.

*کاهش دید و اختلال گسترده در تردد جاده‌ای و ریلی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: تردد در سایر مسیرهای نقاط شمالی سیستان و بلوچستان نیز به دلیل توفان گرد و خاک با احتیاط در حال انجام است.

عباسعلی ارجمندی افزود: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از امروز در شمال، مرکز و برخی نواحی جنوبی استان توفان گردوخاک پیش‌بینی می‌شود که سبب کاهش دید و اختلال گسترده در تردد جاده‌ای و ریلی نیمه شمالی استان و احتمال لغو پروازها در زاهدان و زابل خواهد شد.

وی گفت: حرکت این قطار که قراربود ساعت 13 امروز انجام شود به علت نامساعد بودن شرایط جوی و احتمال بروز خطر در مسیر ریلی، لغو شد.

*فعالیت 338 راهدار به منظور روان سازی ترافیک در محور های سیستان و بلوچستان

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان با تاکید بر رعایت جوانب شرایط ایمنی توسط رانندگان در این شرایط جوی نامناسب گفت: با توجه افزایش میزان کاهش دید در جاده های استان به ویژه محدوده شهرستان زاهدان رانندگان ضمن رعایت سرعت مطمئنه از عجله و شتاب، پارک و توقف نا ایمن در حاشیه جاده و سبقت غیر مجاز در شرایط کاهش دید جدا پرهیز نمایند.

از بامداد امروز شنبه 23 اسفندماه تا ساعت 13:00 امروز 12 مورد ماموریت اورژانس در محدوده وقوع طوفان در زاهدان انجام شده است.

*لغو ۴ پرواز در سیستان و بلوچستان

روابط عمومی فرودگاه بین المللی زاهدان هم اعلام کرد: پرواز شرکت آسمان مسیر برگشت مشهد – زاهدان – تهران و همچنین پرواز شرکت ساها از تهران به زاهدان و بالعکس و پرواز زاهدان گرگان هم به علت این شرایط جوی لغو شد.

 

تاکنون گزارشی از خسارت طوفان به آثار و بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان اعلام نشده است / پایش‌ها ادامه دارد  

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بیان کرد: وزش طوفان شن با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از صبح امروز در سطح استان آغاز شده که نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در حال پایش آثار و مناطق تاریخی هستند.

علی اکوان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت جدی به آثار و بناهای تاریخی اعلام نشده و با توجه به تداوم وزش باد و وسعت استان پایش و بررسی‌ها ادامه دارد و خسارات ناشی از طوفان متعاقبا اعلام می‌شود.

وزش این باد شدید سبب خیزش گردوغبار، کاهش شدید دید افقی، کاهش شدید کیفی هوا و تشکیل توده های توده‌های عظیم گردوغبار و گسیل آن به مناطق وسیع  استان و مناطق خارج از استان می شود و توصیه اکید می‌شود ترددهای غیرضروری در محورهای مواصلاتی شمال استان لغو شود و مردم تا حد امکان از خانه خارج نشوند زیرا با توجه به سرعت وزش باد احتمال سقوط اشیا در شهر زیاد و از سوی دیگر غلظت بالای ذرات غبار برای سلامتی بسیار خطرناک است.

کد خبر 1037333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha