پرداخت ماهانه ۲۰ میلیارد تومان یارانه داروی ترک اعتیاد در مازندران

مظفری با اعلام این که حدود ۶۰ هزار نفر در مازندران با داروهای یارانه ای از جمله متادون در حال ترک اعتیاد هستند، گفت: ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان یارانه برای تهیه داروی این افراد پرداخت می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «احمدمظفری» امروز(23اسفند) در نشست خبری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مازندران ضمن تشریح اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در سال جاری درحوزه مبارزه با موادمخدر استان، با بیان اینکه ۵۱ کمپ در مازندران با ظرفیت ۸۵۰ نفر پذیرش در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ هزار نفر در این کمپ ها پذیرش شدند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با بیان اینکه ۷۰۰ نفر از این تعداد با احکام قضایی به کمپ های ترک اعتیاد معرفی شدند، یادآورشد: در کنار این ۱۳ مرکز کاهش آسیب داریم که این مراکز هم ۳ هزار نفر را تحت پوشش قرار دادند. همچنین ۵۹ مرکز درمان سرپایی داریم که ۷ هزار و ۹۸۰ نفر نیز  در این مراکز ساماندهی شدند.

 

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جدی بحث مرکز ماده ۱۶ بوده است متاسفانه هنوز به صورت صد در صدی محقق نشده و با پیگیری‌ها در حال انجام است، اذعان کرد: در سیستم مبارزه با مواد مخدر دستگاه های مختلفی دخیل هستند؛ مجموعه کشفیات ۶ تن و ۶۰۰ کیلو مواد مخدر با رشد ۲۹ درصدی بوده است  که بخش اعظمی از آن مربوط به نیروی انتظامی بوده امسال در اداره اطلاعات بیش از یک تن و ۵۰۰ کیلو با رشد ۵۰ درصدی اتفاق افتاد. که ۵۹ درصد از میزان کشفیات امسال تریاک بوده است.

 

مظفری اظهار کرد: سرجمع ۱۱۸ باند قاچاق مواد مخدر در قالب دو هزار و۲۳۳ طرح و عملیات توسط دستگاه‌های مختلف در استان کشف شده است و با دستگیری بیش از شش هزار خرده فروش شمار دستگیری شدگان به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده است.

 

وی با بیان اینکه روزانه ۳۲ نفر در استان در حوزه مواد مخدر دستگیر می شوند که باید مدیریت شود، گفت:  طرح یاریگران زندگی در هزار و ۲۰۷ مدرسه در حال اجرا است ۳۰ درصد مدارس استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است‌.

 

مظفری با بیان اینکه به مناسبت دهه فجر ۴۲ خانه ورزش روستایی در استان از محل اعتبار ستاد تجهیز شده، یادآورشد: با پنج دانشگاه استان تفاهم نامه در راستای ارائه خدمات مشاوره‌ای داریم.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت: از دغدغه‌های جدی ما زنانه شدن اعتیاد، کاهش سن اعتیاد و درگیر شدن افراد شاغل و جوان به این پدیده شوم است، که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه ۵۹ هزار و ۳۳۰ نفر تحت‌پوشش درمان با دارو هستند، افزود: ۵۴ هزار و ۷۴۰ نفر از این تعداد مرد و ۴ هزار و ۵۹۰ نفر زن هستند.

 

به گفته مظفری در این مراکز ۳۸۸ روانشناس و ۳۷۳مشاور و پرستار همکاری می‌کنند. ما ماهیانه در استان ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان یارانه داروها را پرداخت می‌کنیم‌.

 

وی بیان کرد: در سال ۹۹ تا این لحظه ۵۸ نفر به دلیل سوءمصرف  مواد مخدر جان باختند، که نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۱۲ درصدی نرخ مرگ و میر هستیم. بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به ساری با ۲۲ نفر است.

 

مظفری به فعالیت ۱۴۲ سمن و سازمان مردم نهاد در استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ۶۴ سمن  از این تعداد در حوزه فعالیت های فرهنگی و پیشگیری، ۸۳ سمن در حوزه درمانی و ۶ سمن در حوزه اشتغال فعال هستند‌.

 

وی با بیان اینکه سن میانگین اعتیاد در کشور ۲۴ سال اعلام شده است، اظهار کرد: ۲۰ هزار نفر تحت پوشش برای ترک اعتیاد هستند،براساس برنامه ششم توسعه قرار است شاهد کاهش ۲۵ درصدی نرخ مرگ و میر ناشی ازاعتیاد و افزایش ۲۵ درصدی نرخ مشارکت سمن‌ها باشیم که متاسفانه کرونا مانع از تحقق برخی اهداف شده است.

 

مظفری  اعتیادزایی ، محیط اعتیادآور و انسان اعتیادپذیر را سه عامل اصلی بروز این آسیب اجتماعی برشمرد و افزود : بررسی ها نشان می دهد که ۶۵ درصد همسر آزاری ، ۵۵ درصد طلاق ، ۱۳ درصد کودک آزاری ، ۲۵ درصد قتل عمد ، ۲۳ درصد نزاع و خشونت ، ۳۰ درصد جرائم کیفری و ۱۰ درصد جرائم مالی به خاطر تهیه ، توزیع و مصرف موادمخدر است.

 

وی یادآورشد: قریب به ۵۰ ددصد زندانیان کشور به صورت مستقیم و ۲۵ درصد غیر مستقیم به مواد مخدر ارتباط دارند.

کد خبر 1037342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha