قرآن کریم با معارف خود در عقل‌ها و با هنر خود در قلب‌ها نفوذ می‌کند

حجت الاسلام محمدی گفت: قرآن کریم با معارف خود در عقل‌ها و با هنر خود در قلب‌ها نفوذ می‌کند، اتفاق بزرگی که می‌تواند در یک تمدن بیافتد این است که مردم آن جامعه نقطه‌های تلاقی بخش‌های معارف و هنری قرآن را بیابند و آن را به هم متصل کنند.

 

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم اختتامیه جشنواره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آیات با ابراز خوشحالی از برگزاری سومین جشنواره آیات گفت: از اینکه پس از سال‌های سال جشنواره آیات قرآن کریم بازآرایی و در‌سطح ملی و بین‌المللی اجرا شد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون قرآن و عترت کمال تشکر دارم.

وی ادامه داد: به علت وقفه‌ای که در برگزاری این جشنواه افتاد خیلی از اتفاقات مهم این جشنواره ایستا شد اما خوشبختانه با از سرگیری مجدد این جشنواره شاهد‌ خلق آثار خوب هنری قرآنی هستیم.

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: قرآن کریم با معارف خود در عقل‌ها و با هنر خود در قلب‌ها نفوذ می‌کند، اتفاق بزرگی که می‌تواند در یک تمدن بیافتد این است که مردم آن جامعه نقطه‌های تلاقی بخش‌های معارف و هنری قرآن را بیابند و آن را به هم متصل کنند، مردم ایران با تاریخ غنی و داشتن قرآن کریم توانسته این دو محور یعنی معارف و هنر را در‌ هم بیامیزند و در قالب نمایشگاه قرآن و جشنواره آیات آن را بروز دهند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: وقت این دو بعد اساسی در ‌کشور ایران به هم می‌رسد خالق جشنواره‌ها و آثار برگزیده می‌شود که نمونه آن هم در دنیا نخواهید دید. البته این افتخار یک مسئولیت را هم برای ما ایجاد می‌کند به این معنا که باید این ظرفیت به دنیا منتقل شود.

وی افزود: دنیا امروز عطش هنر قرآنی دارد و از آنجایی که دچار پوچی در دنیا هستیم و مسیر غربی‌های به پوچی رسیده این نیاز را برای ما ایجاد می‌کند که در قالب این ظرفیت محتواهای خود را به این افراد منتقل کنیم و می‌توان حجم بریده‌ شده‌های غربی از دنیا را تحت پوشش این هنر قرار داد.

 



حجت الاسلام محمدی یادآور شد: خوشحالیم که مردان و زنان هنرمندی داریم که در ابعاد مختلف هنر می‌توانند حرف اول در سطح جهان بزنند و اگر موانعی بر سر راه هنرمندان با وجود تحریم‌ها نبود و اسیر سانسورها نبودیم می‌توان گفت ایران به تنهایی می‌توانست دنیا را به سر منزله هنری قرآنی برساند اما علیرغم همه این تحریم‌ها هنوز در هر نقطه‌ای از جهان وارد‌ می‌شویم هنر ایرانی زبان‌زده دنیا است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عالی‌ترین متولی برای ترویج هنرهای قرآنی است که این پرچم با قدرت در دست گرفته و علیرغم محدودیت‌های کرونایی این جشنواره را برگزار کردند.

 

 


بنابراین گزارش؛  عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم اختتامیه جشنواره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آیات با بیان اینکه این مراسم به عنوان اختتامیه تکمیلی ۱۰ جشنواره فرهنگی هنری رسانه‌ای آیات برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر برگزار می شود، گفت: قرآن کتاب عقیده و عمل است و آموزه‌های ناب الهی در گذر تاریخ فراتر از همه کتاب های آسمانی پیشین به پیامبر اکرم رسید و رسول خدا با برخورداری از ظرفیت بی مانند توانست آنها را عینا در قالب هنر و ادبیاتی فاخر به جامعه انسانی تقدیم کند.

 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در معاونت قرآن و عترت ماموریت یافتیم این آموزه ها را متناسب با ذائقه نسل جدید و نیازهای نو در روزگار خود بر بال هنر بنشانیم و عرضه کنیم.

 

 

در بخش پایانی این آئین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران وزارتخانه متبوع از نفرات برگزیده تجلیل شد.

 

اسامی نفرات برگزیده به شرح ذیل است:

* جشنواره بین المللی پویانمایی خانوادگی

بزرگسال: سید معین فاطمی از اصفهان

نوجوان: علیرضا کرمی از اصفهان

کودک: مرتضی مولازاده از استان مازندران

 

* جشنواره عکس و عکس نوشت

عکس: یاسر محمدخانی از استان مرکزی

عکس: سعید قاسمی از استان آذربایجان شرقی

عکس نوشت: سید روح الله هاشمی از استان تهران

 

* جشنواره فیلم و رسانه

کارگردانی داستانی: سید مهدی موسوی برزکی از استان اصفهان

کارگردانی مستند: احسان کمالی فر از خراسان شمالی

 

* جشنواره ملی فیلم

پویانمایی: راضیه محمدی از فارس

کارگردانی نماهنگ: علیرضا خالدی از استان قم

 

* جشنواره چلچراغ آسمانی

تولید انیمیشن: علیرضا خوشکام از تهران

تولید و توزیع انیمیشن: محمد ابوالحسنی از تهران

تولید و توزیع نرم افزار تلفن همراه: حمید افضلی از تهران

تولید و توزیع صفحه و کانال: سید هادی موسوی از قزوین

توزیع نرم افزار تلفن همراه: حجت الاسلام محمد کاظم رحیمی از قم

 

* جشنواره ملی داستان‌نویسی

بخش ویژه: فاطمه رهبربار از خراسان جنوبی

داستان کوتاه: ابراهیم غلامی از همدان

داستان بلند: محسن کلهر از همدان

 

* جشنواره ملی شعر

بخش بلوچی: فاروق دامنی از استان سیستان و بلوچستان

بخش فارسی: احمد رفیعی از استان چهارمحال و بختیاری

 

* جشنواره نغمه‌های محمدی

تولیدهای استودیویی: بهرام پاییز از تهران

بخش نواحی: سیدجلال محمدی از مازندران

 

 *جشنواره ملی هنرهای نمایشی

بازیگر برگزیده زن: آزاده حیدرزاده از خراسان شمالی

بازیگر برگزیده مرد: هاشم پورمحمد از کرمانشاه

کارگردانی: مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه

 

* جشنواره آواها و نغمات

بخش ویژه شهید سلیمانی: گروه محراب

بخش کرونا: گروه شمیم بهشت

 

 

 

کد خبر 1037374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha