سرّ عظمت ماه شعبان/ شعبان؛ ماه کمک و دستگیری از مستمندان است

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: یکی از راه های بهره مندی از برکات ماه شعبان روزه گرفتن است که سیره اهل بیت (ع) نیز محسوب می شود. تجدید بیعت با صاحب الزمان (عج) هم یکی از کارهای خوبی است که مسلمانان می توانند در این ماه پر برکت انجام دهند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَآله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود: شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق علیه‌السلام روایت شده است که چون ماه شعبان فرا می‌رسید، امام زین العابدین علیه‌السلام اصحاب خود را جمع مى‌کرد و مى‌فرمود، اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است.لذا در این خصوص با حجت الاسلام «علی ابراهیمی»، امام جماعت مسجد امام حسین (ع) گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

سرّ عظمت ماه شعبان چیست و چه چیز باعث می شود تا این ماه در مقایسه با دیگر ایام و ماه ها فرصت ارتباط با خدا و بهره مندی به اخلاق و معنویت را بیشتر فراهم کند؟

قطعا با نگاه به روایاتی که از ائمه معصومین (ع) به ما رسیده و فرمایشاتی که نبی مکرم اسلام (ص) در خصوص ماه شعبان دارند، متوجه می شویم که ماه شعبان ماه ورود به ماه مبارک رمضان است. پیامبر اکرم (ص) در این ماه، روزه می گرفتند و آن را وصل به ماه مبارک رمضان می کردند. از سوی دیگر این ماه مصادف است با میلاد با سعادت ابا عبدالله الحسین (ع) که بر عظمت این ماه بیشتر می افزاید. در روایتی دیگر آمده است که ماه شعبان همسایه ماه مبارک رمضان است که همه اینها دلیلی بر عظمت و برکت این ماه بزرگ در نزد مسلمین می باشد.

 

راه های بهره مندی از ماه مبارک شعبان چه راههایی است ؟

یکی از راه های بهره مندی از برکات ماه شعبان روزه گرفتن است که سیره اهل بیت (ع) نیز محسوب می شود. تجدید بیعت با صاحب الزمان (عج) هم یکی از کارهای خوبی است که مسلمانان می توانند در این ماه پر برکت انجام دهند، چون نیمه این ماه تولد منجی عالم بشریت است و راه های بهره برداری از ماه شعبان فراوان می باشد. رسیدگی به فقرا در این ماه آثار و برکات معنوی زیادی برای افراد دارد به ویژه اینکه آغاز سال جدید امسال مصادف با ماه شعبان و تولد ابا عبدالله الحسین (ع)، قمر بنی هاشم (ع) و امام سجاد (ع) شده است لذا بهتر است هموطنان عزیز با تاسی از اهل بیت (ع) و با دستگیری از نیازمندان و فقرا بخشی از آلام و دردهای این خانواده ها را تسکین ببخشند و با تهیه بسته های معیشتی که در طول سال هم به دلیل بحران کرونا انجام شده در آستانه عید نوروز هم به نیازمندان کمک کنند، چون قرب الهی در پی رسیدگی به حال نیازمندان است. این حسن انبیای الهی است. سفارش رسول خدا (ص) و مقام ولایت، محبت به فقرا و همنشینی با آنهاست. اهل بیت (ع) نسبت به مساکین بسیار رسیدگی می کردند. قطع به یقین با این اقدامات می توانیم ارزش و اعتبار خود را نزد پروردگار افزایش دهیم. همچنین دعاهای زیادی از جمله صلوات مخصوصه شعبان بسیار سفارش شده است که ما می توانیم از آنها بهره برداری کنیم.

 

در ماه شعبان مناسبت ها و اعیاد متعددی واقع شده، این مناسبت ها چه ظرفیتی را برای اصلاح سبک زندگی فراهم می کند؟

ماه شعبان تنها ماهی است که هیچ شهادتی در آن نداریم و بیشتر تولد ائمه معصومین (ع) است، آغازش میلاد با سعادت ابا عبدالله الحسین (ع)، قمر بنی هاشم (ع)، امام سجاد (ع) و حضرت علی اکبر (ع) است، نیمه این ماه هم تولد گل سرسبد عالم، وجود مقدس بقیه الله الاعظم امام زمان (عج) است. این بهترین بستر برای بهره گیری از این ماه عظیم است. این بزرگان، پیشوایان ما در عالم هستی و حجت های خداوند بر روی زمین هستند، بنابراین با تاسی از رفتار و سبک زندگی آنها می توانیم زندگی مشابه زندگانی آنها داشته باشیم، اعمال و کردار آنها را در زندگی پیش بگیریم، اهداف این بزرگواران رسیدن به خداوند و مقام عبودیت بود، ما می توانیم با تاسی از اهل بیت (ع) این راه را ادامه دهیم و به موفقیت های زیادی دست یابیم.

 

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر آراستگی به معنویت و اخلاق برای تمدن سازی تاکید کردند. ماه شعبان و مناجات ها و ادعیه اش در این باره چه ظرفیت هایی ایجاد می کند؟

ماه شعبان ماه رسول الله (ص) و ماه رجب منتسب به نام مقدس ایشان است. در بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری نکات بسیار مهمی را برای آینده نظام و انقلاب فرمودند، در راستای همین اهداف انبیا و معصومین (ع) است. اهداف انبیا و پیامبر اکرم (ص) چیزی جز اخلاق نبوده یعنی جامعه ای که در آن اخلاق نباشد، ما نمی توانیم انتظار زیادی از آن داشته باشیم. پیامبر اکرم (ص) فرمودند، من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم؛ بنابراین ما می توانیم با تاسی از اخلاق و کردار این پیامبر بزرگ و سایر ائمه معصومین (ع) که سفارش زیادی از ناحیه این بزرگواران شده، استفاده و در جامعه پیاده سازی کنیم. پیامبر اکرم (ص) به خاطر اخلاق خوب شان مردم را جذب کردند، مردم بیشتر از اینکه به حقانیت اسلام در گروییدن به پیامبر اکرم (ص) و دین مبین اسلام توجه داشته باشند به اخلاق و رفتار خوب ایشان گروییدند و اسلام را پذیرفتند؛ بنابراین اگر ما اخلاق علوی و نبوی را در زندگی خود جاری کنیم، قطعا هم بر منویات رهبری عمل کردیم و هم از اثرات اخلاق اهل بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص) در زندگی خود بهره مند شدیم.

 

با توجه به اینکه تولد سه نفر از معصومین در این ماه مبارک صورت گرفته است لذا می توانیم از شیوه و سبک زندگی این عزیزان در زمینه های همسرداری، تربیت فرزند، چگونگی رفتار با همسایگان و مسلمانان درس های بزرگی بگیریم و آنها را در زندگی خود ساری و جاری کنیم که نقش مهمی هم در تحکیم بنیان خانواده ها دارد.

 

 

کد خبر 1037601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha