سالیانه ۴۶۵ تن پیشم در استان ایلام تولید می شود

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت : سالیانه ۴۶۵تن پشم در استان ایلام تولید می شود که ارزش آن بیش از ۳۰ میلیارد تومان است .

«فرشاد یاسمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: در استان ایلام ۹ هزار و ۸۳۶ خانوار عشایری مشغول فعالیت هستند و این قشر نقش مهمی در تولید گوشت، شیر، فرآورده‌های شیری و لبنی و صنایع تبدیلی و زراعی استان ایلام و حتی کشور دارند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت : جامعه عشایری استان با در اختیار داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سالانه هشت تن کشک هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن شیر، ۴۶۵ تن روغن حیوانی 360 تن و 465 تن پشم تولید و به بازار عرضه می‌کنند

یاسمی افزود: عشایر نقش بسیار مهمی در اقتصادی استان دارند، چرا که ۲۵ درصد اشتغال پایدار استان در اختیار عشایر است.

وی بیان داشت: ارزش تولیدات سالانه عشایر استان ۱۰ هزار میلیارد ریال است و ۳۵ درصد صنایع دستی استان در اختیار جامعه عشایری است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام با اشاره به استقرار یک هزار خانوار عشایری از استان‌های همدان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان در مناطق قشلاقی استان، گفت: بیشتر این عشایر در مناطق قشلاقی دهلران به مدت چهار ماه مستقر می‌شوند.

یاسمی بیان کرد: امسال از محل اعتبارت استانی ۷۲ میلیارد ریال به عشایر استان اختصاص یافته که تاکنون ۵۵ درصد از این اعتبار محقق شده است.

وی به پشم چینی سنتی اشاره کرد گفت : خوشبختانه با هماهنگی که با سازمان بسیج عشایر کشور و سپاه استان صورت گرفته قرار است پشم چینی به صورت مکانیزه برای اولین بار در کشور در استان شهرستان دهلران اجرا شده است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد : متاسفانه تاکنون پشم عشایر به صورت خام فروشی توسط دلال ها در استان جمع آوری و به استان های دیگر صادر می شد که با فرایندی که در حال انجام است با سازمان بسیج عشایر کشور و سپاه استان در تلاش هستم محصولات از پشم به فرش در استان برسند و جلوی خام فروشی گرفته شود.

وی گفت : با تکمیل زنجیره تولید در استان با کمک سپاه نتها پشم از استان خارج نمی شود بله شاهد رونق اقتصادی عشایر در استان خواهیم بود، چرا که پشم تولیدی در استان در سطح کشور بی بدیل است.

کد خبر 1037658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha