طرح «سایه» و «پروانه» مکمل حمایت های صندوق اعتباری هنر است

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به فعالیت های سال آینده این نهاد گفت: اجرایی شدن کامل طرح های «سایه» و «پروانه» فعالیت سال های گذشته ما را تکمیل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست اطلاع رسانی صندوق اعتباری هنر، امروز در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.  «سیدحسین سیدزاده» در این نشست گفت: تاکنون حدو ۴۴ هزار هنر کارت به دست هنرمندان رسیده که با این حساب می توان گفت با اجرای طرح هنر کارت شبکه گسترده حمایتی برای هنرمندان شکل گرفت و بر مبنای آن می توان امکانات رفاهی در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار داد.



مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: امسال به خاطر وقوع کرونا و مشکلات مالی ناشی از آن، مبلغ ۵ میلیون تومان برای هنرمندان دارای درجه یک هنری واریز شد و برای سایر هنرمندان نیز یک و نیم میلیون واریز کردیم.
 

 

وی ادامه داد: ظرف امروز و فردا به همه هنرمندان ثبت نام شده در ساختار هنر کارت مبلغی نیز معادل عیدی کارکنان دولت پرداخت می شود. البته به نظر می رسد این فرآیند زمان بر باشد.


 

سیدزاده همچنین افزود: در سال ۹۹ اصحاب فرهنگ و هنر را تحت پوشش بیمه کرونا «سامان» قرار دادیم که بسیاری از چالش های ناشی از کرونا را برای اعضای صندوق اعتباری هنر پوشش داد. همچنین نزدیک به ۳۷ هزار نفر در سه ماه از سال ۹۹ از بیمه تکمیلی رایگان بهره مند شدند.




وی با اشاره به حمایت های صورت گرفته از مشاغل فرهنگی در شرایط کرونا گفت: در سالی که گذشت به تعداد پرده های سالن های سینمای تعطیل شده، وام ده میلیونی پرداخت کردیم. از سوی دیگر  ۴۵ سالن تاتر تعطیل شده هر کدام ۴.۵ میلیون  وام دریافت کردند.



مدیر عامل صندوق اعتباری هنر اضافه کرد: در ابتدای سال ۹۹ صندوق حدود شصت هزار عضو داشت اما اکنون بیش از هشتاد هزار نفر در صندوق عضو شده اند. یعنی به طور تقریبی ماهی دو هزار نفر به اعضای صندوق افزوده شده است. در حال حاضر هم تعداد زیادی درخواست وجود دارد که در حال بررسی است.



وی تاکید کرد: تلاش می کنیم در ماه های فروردین و اردیبهشت حق بیمه اعضا را از اعتبارات صندوق پوشش دهیم.
 


کارویژه های سال آینده صندوق اعتباری موضوع دیگری بود که سیدزاده به آن پرداخت. وی گفت: سال آینده طرح «سایه» به عنوان مکمل فعالیت صندوق اعتباری هنر آغاز خواهد شد. این سامانه در اختیار همه نهادهای مرتبط با اهالی هنر، نویسندگان و روزنامه نگاران قرار خواهد گرفت تا علاوه بر ارزیابی بهره مندی اعضا از حمایت ها، نهادها را به تعامل بیشتر ترغیب کنیم. این سامانه کمک خواهد کرد تا روند حمایت از اعضای صندوق شفاف تر از گذشته پیگیری شود.



سیدزاده افزود: «پروانه» نام بستر دیگری در صندوق اعتباری هنر است که فعالیت خود را از سال آینده آغاز می کند. پروانه در واقع یک فضای مارکتینگ برای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران است که با ایجاد پروفایل برای هر یک از اعضا، امکان معرفی عمومی آن ها را فراهم می کند. تاکنون نزدیک به نه هزار اثر در سامانه «پروانه» ثبت شده و حتی سفارشاتی نیز در آن ثبت شده است.



وی درباره تفاوت بیمه حرف و مشاغل و بیمه خبرنگاری گفت: بیمه توافقی صندوق اعتباری هنر با تامین اجتماعی بیمه حرف و مشاغل آزاد است؛ به این معنا که صندوق، اعضای خود را به تامین اجتماعی معرفی می کند و بخشی از سهم بیمه را پرداخت می کند. البته در این ساختار مشکلاتی از جنس عدم هماهنگی رخ می داد به همین خاطر در توافقی با تامین اجتماعی قرار شد صندوق سهم بیمه اعضا را جمع آوری و برای تامین اجتماعی واریز کند.



چالش های پیش روی صندوق اعتباری هنر در سال ۹۹ موضوع دیگری بود که سیدزاده به آن اشاره کرد: در سالی که گذشت حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اقدام حمایتی انجام دادیم در حالی که بودجه ای که تاکنون برای صندوق محقق شده حدود ۸۰ میلیارد تومان است. این مساله نشان دهنده تلاش صندوق برای جذب حمایت برای اعضای صندوق از هر راه ممکن است. اگر هنر کارت اجرایی نمی شد حقیقتا نمی شد خرده ای بر صندوق گرفت، چرا که کشور در شرایط خاصی است اما به هر صورت با همراهی نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی، هزینه های هنر کارت را به حداقل رساندیم تا این هزینه ها بر دوش هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران نیافتد.



مدیر عامل صندوق اعتباری هنر درباره وبژگی های بیمه این صندوق و تفاوت آن با بیمه خبرنگاران گفت: در بیمه حرف و مشاغل آزاد، امکان احصا بیکاری وجود ندارد. به همین خاطر در بودجه سال آینده پانصد میلیارد تومان برای بیمه بیکاری اعضای صندوق پیش بینی کرده ایم که امیدوارم محقق شود. درباره خبرنگاران اما موضوع متفاوت است چرا که فرض بر این است خبرنگاران از سوی رسانه خود بیمه می شوند و بیمه آن ها در قالب مشاغل سخت و زیان آور است.



سیدزاده در پایان گفت: صندوق اعتباری هنر، ایجاد شادی برای اعضا را وظیفه خود می داند. از آن جا که شادی پایانی ندارد، وظیفه صندوق هم پایانی نخواهد داشت.



گفتنی است در ابتدای این نشست خبری یاد و خاطره خبرنگاران و روزنامه نگاران درگذشته در ماه های اخیر گرامی داشته شد.

کد خبر 1037661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha