دانش‌آموزان موفق در اجرای طرح کوچ تجلیل شدند

دانش‌آموزان موفق و فعال در اجرای طرح کوچ با حضور مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در مدرسه تربیت ناحیه یک سنندج تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، رشید قربانی مدیرکل آموزش و پرورش استان در آیین نمادین طرح کوچ و تجلیل از دانش‌آموزان موفق در اجرای این طرح که در مدرسه تربیت ناحیه یک سنندج همراه با غرس نهال توسط دانش آموزان انجام شد، با تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: در سند تحول بنیادین، شش ساحت برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در نظر گرفته است که سلامت بدنی و تربیت زیستی یکی از این ساحت‌های تربیتی است.

 

وی از ابلاغ 25 بسته تحول آفرین توسط وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها خبر داد و اظهار داشت: طرح کوچ یا کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان یکی از این بسته‌های تحولی است.

 

افشین خوش گوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان نیز در این مراسم، با بیان اینکه عارضه چاقی، نسل آینده ما را تهدید می کند؛ گفت: یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش به عنوان متولی تربیت نسل آینده ساز کشور، سلامت روحی روانی و جسمی دانش‌آموزان است.

 

وی در ادامه به بیان گزارشی از اهم اقدامات معاونت تربیت بدنی و سلامت استان در اجرای طرح کوچ، کنترل وزن دانش‌آموزان، پرداخت و گفت: طرح کوچ به عنوان مهم ترین و اصلی‌ترین برنامه این معاونت در سال تحصیلی جاری با هدف کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان در پنج مرحله تدوین شده که چهار مرحله آن اجرایی شده است.

 

وی افزود: در مرحله اول پایش قد و وزن دانش‌آموزان جهت تعیین شاخص توده بدنی(BMI) آنان انجام شد که در این مرحله 97 درصد دانش‌آموزان استان معادل 279 هزار و 16 نفر پایش شدند که از این نظر جز 5 استان برتر کشور قرار گرفتیم.

 

معاون تربیت بدنی و سلامت استان در مورد تحلیل وضعیت وزنی دانش‌آموزان بر اساس غربالگری اولیه گفت: با توجه به BMI مشخص شده هر دانش‌آموز، تحلیل‌ها نشان می‌دهد 27.7 درصد دانش آموزان استان، شامل 77 هزار و 365 دانش‌آموز در محدوده وزنی دارای اضافه وزن و چاق قرار گرفته‌اند. همچنین 1.74 درصد معادل 4 هزار و 858 نفر دارای کمبود وزن و 4.31 درصد شامل 12 هزار و  22 نفر دانش آموز در محدوده لاغر قرار دارند.

 

خوش گوار از قرار گرفتن 66.20 درصد دانش‌آموزان استان در دامنه وزنی طبیعی یا نرمال خبر داد و گفت: این درصد، معادل 184 هزار و 771 دانش آموز است.

 

وی خاطرنشان کرد: مراحل دوم و سوم طرح کوچ یعنی شناسایی و مداخله و مشاوره نیز در این راستا تعریف و اجرایی شده است و در این مرحله وضعیت وزنی دانش‌آموزان به والدین و خانواده‌های آنان اطلاع داده شده است.

 

وی با بیان اینکه در مرحله چهارم غربالگری مجدد و ثانویه قد و وزن تمام دانش‌آموزان انجام شد؛ نقش خانواده‌ها در پایش و محاسبه دقیق قد و وزن و ارسال به موقع آن به مدرسه در تحلیل نتایج بسیار مهم و تأثیر گذار دانست.

 

خوش گوار اجرا و موفقیت طرح کوچ را مستلزم همکاری و تعامل بخش‌های درون و برون سازمانی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در مجموعه آموزش و پرورش با تدبیر و حمایت و سایر بخش‌ها همراهی بسیار خوبی وجود دارد و بخش‌های برون سازمانی مرتبط با موضوع نیز همچون دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان نیز تعامل مطلوبی با آموزش و پرورش داشته‌اند.

 

ادریس دست باز دانش‌آموز دبیرستان ناحیه منفصل شهری ننله موفق شد در قالب طرح کوچ وزن خود را از 218 کیلوگرم به 95 کیلو گرم برساند.

 

در پایان این مراسم از دانش آموزان موفق در اجرای طرح کوچ تجلیل شد و در اقدامی نمادین دانش آموزان چند نهال را غرس کردند.

 

کد خبر 1037736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha