بررسی دلایل وقوع قتل/ همبستگی فرد و نظام اجتماعی را نباید نادیده گرفت

سرهنگ پریور با اشاره به اینکه بسیاری از روانشناسان در واکاوی علل قتل بر اختلالات و مشکلات شخصی تمرکز می کنند و جامعه شناسان بر مسال اجتماعی، محیط و ساختارها؛ در این رابطه «همبستگی فرد و نظام اجتماعی» را مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ نشست بررسی دلایل وقوع قتل و خودکشی در کرمان، دوشنبه(25 اسفند) با حضور سرهنگ علیرضا پریور در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

 

 

رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه انسان در شرایط عادی و معمولی میل به جاودانگی دارد اما همین انسان تحت تأثیر عوامل و محیط گاهاً اقدام به سلب حیات از خود و یا دیگران می کند؛ افزود: به طور کلی «متغیرهای تأثیرگذار بر شخصیت» و «طرح واره های ذهنی» منجر به این نوع اقدامات می شود.

 

 

وی ادامه داد: با اینکه  در یک محیط اجتماعی هنجارها، رفتارهای انسان را کانالیزه و بایدها و نبایدها را برای او مشخص می کند اما باز هم رفتارهایی بر خلاف هنجارهای اجتماعی شاهد هستیم که تحلیل وقوع این رفتارها باید ناظر به محیط اجتماعی باشد که فرد در آن قرار گرفته و برای همین نمی توان برای علل وقوع همه قتل ها یک نسخه کلی در نظر گرفت.

 

 

سرهنگ پریور تحقیقات و مطالعات دقیق را حاکی از ارتباط مستقیم وجود سلاح های گرم با ارتکاب قتل دانست و اظهار کرد: گاهی نیز وجود خرده فرهنگ ها که ما توجهی هم به آن نداریم اثرگذار است مثل آنجا که تفکر کاستی فاصله طبقاتی و ایجاد برتری ایلی عشایری مطرح است اما هیچ محققی تاکنون در این مسئله ورود نکرده و بلکه همه با پیش فرض های خود به تبیین و تحلیل های اجتماعی قدم گذاشتند.

 

 

وی در تکمیل این بخش از سخنانش با متذکر شدن این مطلب که وقتی از تئوری های بومی نشده و غیرمطابق بومی و منطقه ای استفاده می کنیم انتظار حل مشکل را نداشته باشیم؛ افزود: در استان کرمان یکی از متغیرهای اساسی و تأثیرگذار تفکر اجتماعی است و برای همین بخشی از قتل ها ناموسی و اخلاقی است.

 

 

رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان با طرح این پرسش چرا کسی که {بدواً} معتقد به عدم سلب حیات است اما آن را مرتکب می شود؟ پاسخ داد: احساس تحقیر هویت و طرح واره هایی که خروجی آن رفتار خشونت آمیز است منجر به سلب حیات از خود و یا دیگران می شود.

 

 

وی راهکارها را عموماً متناسب با شخصیت فردی بزهکار و کمتر متناسب با محیط های اجتماعی دانست و گفت: برای همین است که راهکارها نتیجه بخش نیست و دست اندرکاران را ناامید می کند.

 

 

سرهنگ پریور یکی از متغیرهای دیگری که ارتباط مستقیم با قتل دارد را مسائل اقتصادی عنوان و بیان کرد: اگر ساختار اجتماعی نتواند انسان را به سازگاری عادت بدهد جرم در جامعه افزایش پیدا می کند زیرا فشارهای روانی در رفتار خشونت آمیز افراد تأثیر مستقیم دارد.

 

 

وی ادامه داد: از سویی دیگر چنانچه جامعه دچار اضمحلال اخلاقی شود باید بپذیریم که جرم در آن جامعه افزایش پیدا می کند و خشونت روی خود را نشان می دهد.

 

 

رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان ابهام از آینده و ناامیدی را از دیگر متغیرهای اثرگذار بر ارتکاب قتل دانست و گفت: این ابهام از آینده باعث عدم پایبندی به اصول اخلاقی و بلکه فروپاشی اخلاقی است زیرا نظام اجتماعی و دولتی که باید شرایط را فراهم کند تا افراد امیدواری بیشتری به جامعه پیدا کند اما کوچکترین قدمی برنمی دارد نتیجه آن ابهام و ناامیدی از آینده است که به طور مستقیم بر خشونت و قتل اثر می گذارد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: احساس بی عدالتی و محرومیت باعث وقوع جرم است لذا نظام اجتماعی که وظیفه خود را در ساماندهی و ایجاد عدالت انجام نداده، مسئول رفتارهای مجرمانه است که یکی از آنها خشونت و قتل است و این سئوال مطرح می شود که آیا برای رسیدن به اهداف مشروع که همان زندگی و امکانات حداقلی است آیا راه های مشروع هم وجود دارد؟!

 

 

سرهنگ پریور با بیان اینکه وقتی ساختارهای اجتماعی نمی توانند به وظیفه عمل کنند، نظام اجتماعی را به هم می ریزند، تصریح کرد: چرا ساختارهای ناکارآمد اجتماعی نادیده گرفته می شود؟ در حالیکه فرد آن را می بیند، احساس می کند و رفتار می کند و به خود حق می دهد از اجتماع احقاق حق کند.

 

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از روانشناسان در واکاوی علل قتل بر اختلالات و مشکلات شخصی تمرکز می کنند و جامعه شناسان بر مسال اجتماعی، محیط و ساختارها؛ در این رابطه «همبستگی فرد و نظام اجتماعی» را مورد توجه قرار داد و افزود:  وقتی فرد در نظام اجتماعی نیازهای او اراضا نشده و احساس می کند مورد تهدید است و برای خرید آب معدنی هم نمی تواند اعتماد کند یا انتظار پیوند قوی افراد و اعتماد آنان با نظام اجتماعی را داریم؟

 

 

رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان در پایان، آموزش را نکته مهمی عنوان و بیان کرد: اما آموزش و پرورش ما با 60، 70 سال قبل هیچ تفاوتی نکرده و بچه های ما برای 200 سال قبل تربیت می شوند نه برای آینده و تا زمانی که ساختارها اصلاح نشود و مسئولین نپذیرند، کاری نمی توان کرد.

 

وی بررسی دلایل خودکشی را به نشست دیگری موکول کرد.

کد خبر 1037954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha