سوختگی های  چهارشنبه آخر سال  و گُر گرفتن کرونا

مسئولان نگران هستند که در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اپیدمی کرونا، استفاده از مواد محترقه و انفجاری نیز باعث آسیب به افراد جامعه شود.

خبرگزاری شبستان، گرگان- فاطمه رائیجی؛ با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال صدای مهیب مواد منفجره بیشتر به گوش می رسد و این موضوع بسیاری از مسئولان و خانواده ها را از سلامت فرزندان خود نگران کرده است.

 

حسب قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز و نیز مواد ۶۱۸ و ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی خرید و حمل اقلام انفجاری برای چهارشنبه سوری، آتش زا و ترقه های غیراستاندارد دارای وصف مجرمانه است و دادستان مرکز استان گلستان نیز به فروشندگان و سازندگان مواد محترقه هشدار داده است.

 

ولی با این وجود به دلیل آنکه در سطح بازار به ویژه نوجوانان و کودکان از مواد محترقه استقبال می کنند این اقدام مجرمانه و خرید و فروش مواد محترقه در لایه های پنهان وجود دارد.

 

سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز از افزایش 200 درصدی مصدومان به دلیل استفاده از مواد محترقه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد که این موضوع زنگ خطر حوادث چهارشنبه آخر سال را به صدا در آورده است.

 

در استان گلستان نیز روز گذشته سرپرست فوریت های پزشکی استان گلستان از مجروح شدن دو کودک گلستانی خبر داد.

 

«محمد جواد مقسمی» خواستار آن شد که خانواده ها در این ایام پیشرو بیش از گذشته مراقب فرزندان خود باشند.

 

سرپرست فوریت های پزشکی استان گلستان تاکید کرد: با توجه به اینکه کرونای انگلیسی در جامعه افزایش پیدا کرده است، همچنین هنوز شاهد اپیدمی کرونا هستیم انتظار داریم مردم مثل سال گذشته از برگزاری مراسم های آتش بازی در چهارشنبه آخر سال خودداری کنند.

 

مقسی یادآور شد: برگزاری این مراسم ها ارزش آن را ندارد که انسان سلامتی خود و دیگران را به خطر بیندازد ولی در صورت برگزاری چنین مراسمی قطعا خانواده ها کپسول آتش نشانی و کیف امداد را در کنار خود داشته باشند و در صورتی که فردی آسیب دید با 115 تماس بگیرند.

 

وی افزود: بیشترین آسیب در این شب سوختگی است و درخواست ما این است که روی سوختگی پماد یا موادی مثل سیب زمینی، خمیر دندان و غیره نگذارند و اگر فردی دچار سوختگی شد  10 دقیقه محل سوختگی را با آب سرد شست و شو دهند و اگر چشم آسیب دید نیز نسبت به شستشو با آب سرد اقدام کنند و منتظر اورژانس بمانند.

 

*برخورد قاطع پلیس با متخلفان چهارشنبه آخر سال

«محمد سعید فاضل دادگر» از برخورد قاطع پلیس با متخلفان در چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: برخی از سنت های ما دچار تحریف شده که از جمله آن می توانیم به آیین چهارشنبه سوری اشاره کنیم.

 

فرمانده انتظامی استان گلستان ابراز داشت: در سال های اخیر شاهد آن هستیم که برگزاری این مراسم با چاشنی خشونت همراه بوده و این مسئله آثار نامطلوبی را بر سلامت روان و جسم افراد گذاشته است.

 

فاضل دادگر تاکید کرد: جای نهادهای فرهنگی که مانع از این مسائل شوند خالی است و باید برگزاری چنین مراسم هایی در مسیر درست خود قرار بگیرد.

 

وی افزود: پلیس مخالف شادی مردم نیست بلکه در چهارشنبه آخر سال نگران سلامتی مردم هستیم و و اقدامات ما در راستای امن سازی سلامت مردم است، در سال های اخیر برخی از رفتارهای پرخطر منجر به قیمت از دست رفتن جان مردم تمام شده است.

 

فرمانده انتظامی استان گلستان متذکر شد: پلیس در کنار اقدامات ایجابی و پشیگیری نسبت به برخورد با فروشندگان مواد محترقه اقدام می کند.

 

فاضل دادگر افزود: به طور قطع با آنهایی که در مراسم چهارشنبه آخر سال به دنبال ناهنجاری و رفتارهای پرخطر هستند و رفتارهای ضدارزشی از خود نشان می دهند برخورد خواهیم کرد.

 

وی یادآور شد: اگر شاهد باشیم خودرویی رفتار پرخطر دارد و از خودرو مواد محترقه به بیرون انداخته می شود این خودروها تا پایان تعطیلات فروردین مهمان ما خواهند بود و توقیف می شوند.

 

فرمانده انتظامی استان گلستان  به برخورد با فروشندگان مواد محترقه نیز اشاره کرد و گفت: در این رابطه هشت نفر بازداشت شدند.

 

فاضل دادگر یادآور شد: با هماهنگی های صورت گرفته همچنین ساعت منع تردد خودروها از ساعت 21 تشدید شده و بنا است اصناف زودتر از شب های گذشته فروشگاه های خود را تعطیل کنند.

 

حجت الاسلام «سیدرضا سیدحسینی»  نیز می گوید: در سال های اخیر برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال تفاوت زیادی پیدا کرده و رفتارهای پرخطر رو به کاهش است.

 

دادستان مرکز استان گلستان یادآور شد: در برخی موارد رفتارهای پرخطر، جبران ناپذیر می شود و  انتظار داریم که در چهارشنبه آخر سال خانواده ها نسبت به کنترل جوانان اقدام کنند.

 

وی به آگاهی بخشی به جوانان تاکید کرد و افزود: باید این آگاهی به جوانان داده شود که رفتار آنها می تواند خطری برای اموال و جان دیگران به وجود بیاورد.

 

دادستان مرکز استان گلستان با تأکید بر اینکه خانواده ها باید راه و روش شادی را به جوانان خود بیاموزند، ابراز داشت: استفاده از مواد محترقه منجر به آسیب به دیگران می شود و کسی که از این مواد استفاده می کند ضامن است و باید پاسخگو باشد.

 

حجت الاسلام سید حسینی بابیان اینکه رفتارهای مخاطره آمیز یک عمر پیشمانی می آورد و باید از آن پیشگیری شود، افزود: متاسفانه تقاضا برای خرید مواد محترقه در بازار وجود دارد و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود که مردم این مواد خطرساز را خریداری نکنند.

 

 

کد خبر 1038233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha