کشتار غیرمجاز دام خط قرمز دامپزشکی گیلان

عاقبتی کشتار غیرمجاز دام را خط قرمز دامپزشکی استان گیلان اعلام کرد و گفت: این کار باعث سرایت بیماری تب خونریزی دهنده کنگو از دام به انسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سهراب عاقبتی» امروز (سه‌شنبه، 26 اسفند) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کنگو یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که وجود دارد اظهار داشت: کشتارغیرمجاز دام باعث سرایت بیماری تب خونریزی دهنده کنگو از دام به انسان می‌شود.

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان برخی از بیماری‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد را مشترک بین انسان و حیوان اعلام کرد و بیان داشت:‌ اگر بخواهیم به شکل اختصار تعریفی از این بیماری‌ها داشته باشیم باید بگوییم که این بیماری‌ها می‌توانند از دام به انسان و برعکس آن سرایت کند.

 

عاقبتی با اشاره به اینکه از حدود هزار و 700 عامل بیماری‌زای عفونی نزدیک به 49 درصدشان و از حدود 116 بیماری بازپدید 75 درصدشان بیماری مشترک انسان و دام هستند عنوان کرد: اعداد و ارقام ذکر شده اهمیت بیماری‌های مشترک و خطرناک بودن آن‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

 

وی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یکی از بیماری‌هایی که قابل سرایت به انسان است اعلام کرد و یادآور شد: اصولا ما بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یک بیماری انسانی می‌دانیم برای اینکه این بیماری در دام به غیر از یک تب گذرا هیچ‌گونه علامت بالینی و خاصی را نشان نمی‌دهد.

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را برشمرد و تصریح کرد:‌ در ابتدا باید تاکید کنم که این بیماری یک بیماری شغلی محسوب می‌شود و همه آحاد جامعه با آن مواجه نیستند و برای هر فردی که با دام زنده یا گوشت قرمز سروکار دارد خطرناک است.

 

عاقبتی تماس با کنه‌های موجود در پوست دام در فصول گرم سال را یکی از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان خواند و ابراز داشت: دام‌ها به عنوان مخزن تب کریمه کنگو محسوب می‌شوند بنابراین تماس با ترشحات دام زنده موجب آلوده شدن فرد دامدار خواهد شد.

 

وی اقداماتی که باید برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام شود را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: عدم تماس با کنه‌هایی که در بدن دام زندگی می‌کنند و استفاده از سموم برای سمپاشی محل‌های نگهداری دام از جمله مواردی است که می‌توان با استفاده از آن از انتقال بیماری جلوگیری کرد.

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه این دستگاه مطابق با اعتباراتی که در دست دارد هرساله مبادرت به خرید و در اختیار گذاشتن سموم به پرورش دهندگان دام می‌کند افزود: البته مقدارش به آن اندازه نیست که کل جمعیت دام استان گیلان را پوشش دهد.

 

عاقبتی ضمن توصیه به دامداران استان گیلان مبنی بر اینکه در فصول بهار و تابستان حتما سموم دفع کنه را خریداری کنند اظهار داشت: بدن دام و محل زندگی دام باید در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان که کنه‌ها فعالیت بیشتری دارند چندین بار سمپاشی شود.

 

وی کشتار غیرمجاز دام در خارج از محیط کشتارگاه را خط قرمز دامپزشکی گیلان و یکی از مهم‌ترین راه‌های سرایت تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اعلام کرد و گفت: در استان گیلان کشتارگاه سنتی دام وجود ندارد و تنها سه کشتارگاه صنعتی موجود است که مبادرت به فعالیت می‌‌کنند.

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه کشتارگاه‌های سنتی استان با پیگیری‌های به عمل آمده از دهه 70 تاکنون همگی تعطیل شده‌اند عنوان کرد: هرگونه کشتار دام باید در داخل کشتارگاه‌های مجاز استان گیلان انجام شود از طرفی آنچه که ما را نگران می‌کند کشتارهایی است که در مناطق ییلاقی استان انجام می‌شود.

 

عاقبتی با بیان اینکه کلیه کشتارگاه‌های صنعتی استان گیلان توسط دامپزشکی نظارت و بازرسی می‌شوند خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دستورالعمل‌های دامپزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کنگو این است که از توزیع گوشت تازه کشتار شده جلوگیری می‌کند و این کار باعث غیرفعال شدن عامل ویروس بیماری می‌شود.

کد خبر 1038237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha