قیمت میوه تنظیم بازاری؛ فراتر از قدرت خرید مردم/ گرانی به بازار شب عید هم رسید

قیمت هر کیلوگرم سیب تنظیم بازاری امسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم پرتقال هم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده اما شواهد حاکی است این قیمت‌ها فراتر از قدرت خرید مردم به ویژه طبقه ضعیف است.

خبرگزاری شبستان _رشت، سمیه اکبرپور؛ ستاد تنظیم بازار گیلان، قیمت هر کیلوگرم سیب تنظیم بازاری امسال را 10 هزار و 500 تومان و قیمت هرکیلوگرم پرتقال را هم 12 هزار و 500 تومان اعلام کرده در حالی‌که قدرت خرید مردم و قشر آسیب‌پذیر در دو سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است تا جایی که بسیاری از آن‌ها توان تامین میوه شب عید با این نرخ‌های اعلامی را هم ندارند.

 

بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران تورم اقلام خوراکی در 11 ماه ابتدایی سال 99 بیشتر از شاخص مصرف‌کننده بوده و رشد قیمت داشته است، شاخص قیمت مصرف کننده در 11 ماهه امسال حدود 46 درصد رشد داشته اما بسیاری از اقلام اساسی سبد خانوار نظیر گوشت قرمز، تخم مرغ، حبوبات، روغن و لبنیات بیشتر از نرخ تورم عمومی رشد داشته است.

 

هدف از راه‌اندازی ستاد تنظیم بازار و برگزاری جلسات آن، حفظ آرامش بازار مصرف و حمایت واقعی از قشرهای مختلف مردم، حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و نه دلالان است و این در حالی‌است که در یکی دو سال اخیر به ویژه در یکسال گذشته که شیوع کرونا عرصه را بر مردم تنگ‌تر کرده ستاد تنظیم بازار برای حل مشکلاتی مانند کمبود روغن همچنان ناکام مانده و وعده‌هایش عملیاتی نمی‌شود.

 

اما وقتی موج گرانی‌ها بالاخره به بازار میوه شب عید رسید گرچه فشار بر مردم و طبقه ضعیف جامعه مضاعف‌تر گشت اما جامعه از این افزایش قیمت و بی‌سروسامانی روند توزیع میوه دچار شوک نشد زیرا چند سالی است که جامعه گاه و بیگاه با بی‌تدبیری مسئولان و متولیان امر که نظایر آن در تامین روغن، گوشت قرمز و مرغ کاملا مشهود بود نقره داغ شده و قدرت خریدش روز به روز افول می‌کند.

 

«دبیر ستاد تنظیم بازار چند روز قبل در گفت‌وگویی اختلاف میان فصل تولید با فصل مصرف و عرضه برخی میوه‌ها را علت نوسانات قیمت خوانده و گفته بود: هزینه‌های سردخانه و حمل و نقل هم کمی باعث نوسان در قیمت است، اما اگر قیمت‌ها متعادل نشود ممکن است موضوع ممنوعیت صادرات میوه در دستور کار قرار بگیرد.

قبادی در ادامه با تاکید بر اینکه نه تنها مشکلی در تامین میوه شب عید نیست، بلکه انباشت میوه هم وجود دارد، ابراز داشت: در حال حاضر فقط 500 هزار تن پرتقال در شمال کشور داریم؛ همچنین بیش از 500 هزار تن سیب نیز در انبار‌ها داریم که مازاد نیاز کشور است و به دنبال صادرات آن هستیم.»

 

حال پرسش اینجا است که آیا واقعا صادرات میوه یکی از دلایل افزایش قیمت میوه در کشور نیست؟ پرسش بعدی این است که هدف ستاد تنظیم بازار از چنین قیمت‌گذاری در بحث میوه شب عید چیست و اینکه آیا مسئولان ذیربط خبر از جیب مردم ندارند و با علم به چنین موضوعی نسخه میوه تنظیم بازاری را برای شب عید امسال پیچیده‌اند.

 

* هدف ما از توزیع میوه تنظیم بازاری شب عید حمایت از قشر ضعیف است

«محمد فیض» با بیان اینکه به علت شرایط کرونایی سال گذشته، عرضه میوه به آن شکل همیشگی انجام نشد عنوان کرد: طبق برنامه ما قصد نداریم میوه تنظیم بازاری را جلوتر از هفته پایانی سال توزیع کنیم و روند توزیع میوه شب عید به یکی دو روز پایانی موکول می‌شود.

 

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام سازمان صمت در چنین شرایط حساسی صف‌های طولانی را ایجاد نمی‌کند افزود: با مباشران رایزنی کردیم که میوه شب عید در نقاط محروم بیشتر توزیع شود و تمهیداتی را اتخاذ کند تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده و صف‌های طولانی از خریداران شکل نگیرد.

 

فیض قیمت یک کیلوگرم سیب تنظیم بازاری را امسال 10 هزار و 500 تومان و قیمت هرکیلوگرم پرتقال را هم 12 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: کیفیت میوه تنظیم بازاری امسال اعم از سیب و پرتقال بسیار مطلوب است و در سطح بالاتری از بازار قرار دارد.

 

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گیلان با تاکید بر اینکه قیمت میوه‌های تنظیم بازاری که با کیفیت بالا عرضه می‌شود 20 درصد زیر قیمت بازار است تصریح کرد: مباشر استانی ما فردی توانمند است بنابراین در صورت ورود مسافر به گیلان و متعاقب آن کمبود میوه مشکلی در این بخش به وجود نمی‌آید.

 

فیض با بیان اینکه مقدار فعلی میوه تنظیم بازاری گیلان با فرض اینکه نوروز امسال مسافری وارد استان گیلان نشود تامین شده است ابراز داشت: ما برای اینکه اتفافات تلخ سال گذشته تکرار نشود این مقدار را تعیین کردیم از طرفی تمام این موارد و تمهیدات برای جایگزینی میوه در ستاد تنظیم بازار اندیشیده شده است.

 

وی جامعه هدف اجرای طرح‌هایی مانند توزیع میوه تنظیم بازاری را قشر آسیب‌پذیر اعلام کرد و یادآور شد: تمام همکاران ما در حوزه نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان و اتاق اصناف تلاش می‌کنند تا بازار به آرامش برسد و افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود اما باید قبول کنیم که حوزه اقتصاد بسیار وسیع است و ما نمی‌توانیم همه جا بازرس بگذاریم.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گیلان شروع طرح نظارت و بازرسی از 15 اسفند و همکاری اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و سایر نهادها را مورد اشاره قرار داد و گفت: تاکنون پرونده‌های تخلف متعددی تشکیل شده است و اگر تخلفی را مردم به طور مشخص مشاهده کنند می‌توانند به سازمان صمت اطلاع دهند.

 

فیض نظارت بر فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در استان گیلان، برخورد با کم‌فروشی، احتکار و کم فروشی اقلام اساسی را هم یکی دیگر از وظایف سازمان صمت دانست و خاطرنشان کرد: بازرسان سازمان صمت گیلان با هر کجایی که اجناس را بدون توجه به قیمت‌های مصوب آن توزیع کند برخورد لازم را انجام می‌دهند. 

 

* هیچ دلیل منطقی اقتصادی برای افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی سبد خانوار وجود ندارد

«محمد حسین ثابت» مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت اقلام خوراکی و سبد خانوار را برشمرد و عنوان کرد: حذف ارز نیمایی می‌تواند یکی از دلایل افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی و خوراکی باشد اما علل و عوامل داخلی و خارجی دیگری هم در این زمینه دخیل هستند و وضع تحریم‌ها یکی از آن مؤلفه‌ها محسوب می‌شود که در ایجاد وضع موجود و استمرار آن به نوعی تأثیرگذار بوده است.

 

رییس اتحادیه خواربار سقط، لبنیات و چای خشک شهرستان رشت با بیان اینکه به عقیده وی هیچ توجیه و دلیل منطقی اقتصادی برای افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی سبد خانوار در یک سال گذشته وجود ندارد اضافه کرد: متاسفانه سبد معیشت مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود و مسئولان باید تلاش کنند تا شرایط را به سمت بهبود و تعادل هدایت کنند.

 

یادمان نرود که در اسفند سال گذشته و به علت شیوع ویروس کرونا میوه شب عید روی دست توزیع‌کنندگان، انبارداران، سودجویان و دلالان ماند و به فروش نرفت از طرفی فاسد شدن هزاران تن میوه، زیان هنگفت کشاورزان و تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌ها در ورودی کارخانه‌های آب میوه‌گیری همه و همه از جمله خاطرات تلخی است که در اذهان مردم ثبت شد و باقی خواهد ماند.

 

مردم و قشرهای کم‌درآمد از متولیان امر و مسئولان انتظار دارند که حداقل در شب عید کمی از آنان حمایت به عمل آورند تا قضیه توزیع میوه شب عید به داستان توزیع روغن خوراکی که هنوز پس از گذشت حدود سه ماه باز هم به شکل قطره‌چکانی و در صف‌های طویل عرضه می‌شود گرفتار نشود.

کد خبر 1038250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha