سهم اندک قرآن از موقوفات در خراسان جنوبی

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه قرآن در بحث موقوفات استان سهم اندکی دارد، گفت: امسال ۱۰ موقوفه قرآنی جدید در استان به ثبت رسیده است اما هنوز موقوفات قرآنی اندکی در استان وجود دارد و این موضوع اجرای برنامه های قرآنی را با مشکل رو به رو می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» صبح امروز (26 اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: تاکنون ۹ هزار و ۸۶۰ موقوفه و ۲۰ هزار و ۶۶۷ رقبه در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه متولی، حق دخالت در اصل موضوع موقوفات ندارد، گفت: اکنون مشاهده می شود که بسیاری از افراد موقوفات اولادی را بین خود تقسیم می کنند و بسیاری از موقوفات را به فروش رسانده اند و اوقاف و امور خیریه استان با این موضوع درگیر است و متاسفانه این موضوع به خوبی برای افراد بیان نشده است که وقف قابل فروش و جا به جایی نیست.

 

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی اجرا شده طی سال جاری در خراسان جنوبی بیان کرد: طرح آرامش بهاری در ۱۷ بقعه برگزار شد و در این طرح ۱۲۰ میلیون تومان جهت کمک به محرومین و نیازمندان استان از محل موقوفات هزینه شد.

 

حجت الاسلام بخشی پور در خصوص طرح ضیافت الهی گفت: ۱۷ بقعه متبرکه در استان میزبان اجرای این طرح در استان بودند و در این طرح ۹ هزار و ۲۲ بسته غذایی و ۲هزار و ۴۴ بسته بهداشتی بین نیازمندان استان از محل موقوفات توزیع شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶۱ وقف جدید طی سال جاری در استان به ثبت رسیده است، افزود: این موقوفات با نیات مختلف از جمله کمک به مساجد، مساعدت مزدوجین، عزاداری، امور خیریه و غیره به ثبت رسیده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به طرح بصیرت عاشورایی گفت: در راستای اجرای این طرح، چهار هزار و ۶۲۸ بسته غذایی و ۳۸ هزار و ۷۵۰ پُرس غذای گرم و ۱۶ هزار ۶۷۶ بسته بهداشتی و 30 هزار و 620 بطری آب معدنی بین عزاداران حسینی توزیع شد.

 

وی به طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح 2هزار و 140 بسته غذایی، 650 بسته بهداشتی، ۴۵ دست کفش و لباس، سه هزار و ۸۰۰ عدد ماسک، ۲۳ عدد بخاری و ۹ عدد ویلچر بین نیازمندان در استان توزیع شده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون تومان امسال به حوزه های علمیه استان کمک شده است، ادامه داد: ۷میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات جهت اجرای نیات واقفین خراسان جنوبی طی سال جاری هزینه شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به طرح تبرکات مهدوی گفت: این طرح از هفت اسفند آغاز شده است و اجرای این طرح تا ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و در این طرح بحث توزیع پوشاک، بسته غذایی، بهداشتی و غذای گرم در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۱۷۵ میلیون تومان در این طرح جمع آوری شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ۱۰۵ پرونده جریانی در دادگاه وجود دارد، ادامه داد: تاکنون ۵۰ پرونده به نفع اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی مختومه شده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه ۲۲۱ سند تک برگی برای موقوفات استان امسال صادر شده است، بیان کرد: طی سال جاری ۶۰۱ رقبه در خراسان جنوبی سنددار شدند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با توجه به اینکه امسال ۲۵۷ تنظیم اسناد اجاره رقبات‌ در استان در دستور کار قرار داشته است، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵هزار و ۱۰۹ سند اجاره ای نیز در خراسان جنوبی تجدید شده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور به اجرای پروژه های عمرانی در بقاع متبرکه استان طی سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۱۱هزار و ۳۹۰ مترمربع بحث عمرانی در بقاع متبرکه استان با اعتباری بالغ بر ۴میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی در بحث موقوفات قرآنی بسیر ضعیف است، افزود: امسال ۱۰ موقوفه قرآنی در استان به ثبت رسیده است اما هنوز موقوفات قرآنی اندکی در استان وجود دارد و در راستای اجرای برنامه های قرآنی به مشکل بر می خوریم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به اجرای طرح امین در موقوفات استان گفت: در راستای اجرای این طرح فعالیت های خوبی صورت گرفته است و افرادی که امین، صدیق و خوب باشند می توانند امور موقوفات را در دست بگیرند.

 

حجت السلام بخشی پور با بیان اینکه در سال 1400 طرح آرامش بهاری در 5 بقعه متبرکه سطح یک و شاخص و ۱۵ بقعه سطح ۲ استان برگزار خواهد شد، ادامه داد: در فضای مجازی نیز برنامه های معنوی هر بقعه متبرکه اجرا می شود و در بوذرجمهر قاین و باغ گلشن طبس خیمه های معرفت برپا خواهد شد.

 

وی در پایان بیان کرد: امسال از محل موقوفات مرتبط با بحث درمان و سلامت اعتباری بالغ بر 260 میلیون تومان جهت تامین تجهیزات پزشکی در شهرستان های طبس و بیرجند هزینه شده است.

 

 

کد خبر 1038281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha