جنوب کرمان در معرض خیز جدید کرونا

اصغر مکارم گفت: اگر مراقبت های لازم در خصوص پیشگیری از کرونا صورت نگیرد دچار مشکل شده و این امر می تواند موجب خیز بعدی کرونا در منطقه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز ۲۶ اسفند «اصغر مکارم» در نشست شورای مدیران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، گفت: سالی که گذشت سال پر از دغدغه ای بود از مجموع 6 هزار و ۴۳ بیمار بستری در مراکز درمانی بیش از 255 نفر از همشهریان جنوب کرمان به دلیل بیماری کرونا فوت کردند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تصریح کرد: به دلیل وضعیت اقلیمی جنوب کرمان چرخش ویروس در منطقه ما نسبت به سایر مناطق متغییر بوده و در حال حاضر وضعیت منطقه به لحاظ بیماری کرونا در شیب ملایم است اما این شرایط ثابت نبوده و ما در شرایط خاص این روزها بیشتر از شمال استان در معرض ابتلا به این بیماری هستیم چرا که شمال استان پیک خود را گذرانده و جنوب کرمان در معرض یک خیز جدید قرار داد.


وی با اشاره به موارد موثر در افزایش آمار بیماری کرونا در منطقه، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی فصل بهار مردم به سمت استفاده از وسایل سرمایشی آن هم در محیط های کوچک می‌روند و این خطری است که اگر انتقال بیماری از ویروس جهش یافته انگلیسی باشد، شرایط فوق العاده سخت تر شده و مردم دچار مشکل می شوند بنابراین نیازمند توجه بیشتر است.



مکارم با به صدور بارنامه های بسیار در منطقه به دلیل قرار داشتن در فصل برداشت صیفی، لزوم کنترل و نظارت بر ترددها کامیون ها در راستای پیشگیری از شیوع کرونا در جنوب کرمان، اشاره کرد و افزود: از عوامل دیگر موثر بر افزایش آمار بیماری در منطقه، افزایش سفرها به جنوب کرمان در ایام نوروز است، ما به شدت متاثر از مسافران استان هرمزگان هستیم که باید حواسمان باشد و نهادهای مرتبط همکاری لازم در کنترل تردد ها داشته باشند تا با مراقبت بیشتر طی این ۲ هفته بهار خوبی داشته باشیم.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به برگزاری مجالس عزا، عروسی و دورهمی در جنوب کرمان به عنوان عامل تاثیرگذار در افزایش آمار ابتلا، تاکید کرد: اگر مراقبت های لازم در موارد مذکور صورت نگیرد دچار مشکل شده و این امر می‌تواند، موجب خیز بعدی کرونا در منطقه شود.


وی عنوان کرد: ویروس انگلیسی در استان کرمان در حال چرخش است و در منطقه جنوب کرمان مورد مثبت و ثابت شده ای نداریم اما هر لحظه امکان بروز این مورد وجود دارد و به راحتی قابل انتقال است بنابراین باید خیلی مراقب باشیم همکاران حوزه بهداشت هر چه نیاز است تست گرفته شود تا زنجیره انتقال قطع شده و تعیین تکلیف سریع بیماری و پیگیری لازم بر اساس طرح شهید سلیمانی اتفاق افتد.


مکارم با بیان این مطلب که جانبازان بالای 70 درصد در منطقه واکس کرونا دریافت کردند، ابراز کرد: واکسیناسیون کرونا در جنوب کرمان طی سه مرحله انجام شده است و تاکنون یکهزار و 255  دوز واکسن کرونا به دانشگاه اختصاص یافته که بخش سوم تا فردا کامل می‌شود برای واکسیناسیون شیوه نامه داریم و سلیقه ای عمل نمی شود اولویت ها اعمال اعلامی وزارت می شود ما نیز مکلف هستیم اولین دوز واکسن ها را به افرادی که بیشترین ارتباط را با بیماران دارند تزریق کنیم.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار کرد: علی رغم این‌ که کرونا برای ما مشکلات زیادی ایجاد کرد اما هنر نظام و دولت این بود که با توجه به راه اندازی نهضت واکسن سازی در کشور توانستیم توانمندی خود را به دنیا ثابت کرده و در حال حاضر در دنیا به عنوان کشورهای سازنده واکسن شناخته می شویم.


وی با بیان این مطلب که مردم این چهارشنبه سوری را در منزل بمانند تا جنوب کرمان همچون سال‌های گذشته در چهارشنبه آخر سال دچار مشکل نشود، تاکید کرد: با توجه به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال همگی باید آمادگی داشته لازم را داشته باشیم و به خانواده ها نیز از طریق شبکه های اجتماعی تذکر و آموزش های لازم ارائه می شود.

کد خبر 1038376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha