نوروز۱۴۰۰؛ تکرار با تجربه موج همدلی کانون های مساجد

نوروز ۱۴۰۰ تکرار تجربه دار موج همدلی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کمک به اقشار آسیب پذیر، ارائه خدمات بهداشتی و مقابله با بیماری مثل دیگر نهادهای مردمی و اجتماعی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، با شیوع بیماری کرونا از اواخر بهمن ماه سال گذشته تا به امروز، شاهد تغییرات و اقدامات متفاوتی در جامعه بودیم که حضور ارزشمند و هماهنگ این اقدامات فرصت های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است.

 

از اسفندماه سال گذشته به ویژه نوروز 99 تاکنون شاهد جریانی از همدلی و همکاری بین مراکز مردم نهاد مثل کانون های فرهنگی و هنری مساجد بودیم که امروز نیز تداوم این حرکت ها لازم است و مطمنا در نوروز امسال نیز اتفاقات گذشته را در مدل جدید خواهیم دید.

 

نوروز 1400 تکرار تجربه دار موج همدلی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کمک به اقشار آسیب پذیر، ارائه خدمات بهداشتی و مقابله با بیماری مثل دیگر نهادهای مردمی و اجتماعی خواهد بود ولی به مشارک مالی و غیرمالی همگان نیاز دارند.

اتفاقات حوزه همدلی در سامانه بچه های مسجد کشور ثبت شد که نمونه از محبت مردم نسبت به همدیگر بود و چه بسیاری که ثبت نشدند اما در واقع اثرات آن ماندگار شده و حتما اجر آن به صاحبان این واقعیت خواهد رسید و بسیاری از سازمان ها نیز در گوشه و کنارها همدلی کردند.

 

*مشارکت بیش از 300 کانون استان اصفهان در طرح ملی راهکار

 

طرح ملی راهکار با بکارگیری ظرفیت کانون های مساجد در کمک به نیازمندان و فعالیت های فرهنگی دوران کرونا از ابتدای امسال شکل گرفت و گزارشات آن در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسید.

 

تولید و توزیع ماسک، بسته های بهداشتی، کمک های معیشتی، اقدامات فرهنگی و هنری بر بستر فضای مجازی و ارائه خدمات در این حوزه همگی از اقدامات صورت گرفته در مسیر خدمات رسانی بوده است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان گفت: امسال بیش از 300 کانون این استان در طرح ملی راهکار اقدامات خود را به ثبت رسانده اند.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: بیش از هزار و 400 گزارش از این مراکز به ثبت رسیده که البته بسیاری از فعالیت ها نیز ثبت نشده و برای سال آینده نیز ادامه داشته است.

 

وی ادامه داد: تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده علاوه بر اینکه مشکل جامعه را حل کرده، در ایجاد فرصت های شغلی نیز موثر و کارآمد بوده است.

 

حجت الاسلام نیستانی با بیان اینکه 1500 کانون استان در حوزه اطلاع رسانی برای کرونا فعال بوده اند، اضافه کرد: علاوه بر این، در بحث اقدامات جهادی پیرامون کرونا نیز 500 کانون فرهنگی هنری در تهیه ماسک و توزیع بسته ها و اقلام بهداشتی فعال هستند.

 

*نمایش کارکرد مساجد در دوران کرونا

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارکرد مساجد با فعالیت تشکل های مردمی باید تقویت بشود که این ظرفیت در دوران کرونا نشان داده شد.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» ادامه داد: مساجد کارکردهای زیادی در حوزه های اجتماعی، آموزشی، نظامی، سیاسی، حقوقی و خدمت به مردم دارند که باید این ظرفیت ها احیا شود.

 

وی به جایگاه مردمی این نهادها اشاره کرد و اظهارداشت: باید مردم از فعالیت های فرهنگی و عمرانی مساجد حمایت کنند و کارها وابسته به دولت نشود که در دوران کرونا با محوریت این مراکز دینی خدمتگزاری به مردم صورت گرفت.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به  طرح های راهکار، غربالگری شهید سلیمانی، جریان همدلی و کمک به نیازمندان خاطرنشان کرد: کانون های مساجد، بسیج و تشکل های مذهبی مساجد در این حوزه نقش آفرینی کردند.

*ضرورت تداوم فعالیت های کانون های مساجد تا پایان کرونا

 

جریان و رنگ و بوی برخی از فعالیت های مساجد در دوران کرونا تغییر و توسعه پیدا کرد و فعالیت ها متناسب با نیاز مردم پیش بینی و اجرا شد که تداوم فعالیت های کانون های مساجد تا پایان کرونا لازم است.

 

این دسته از فعالیت ها نباید فقط مربوط به کرونا باشد بلکه باید در حوزه و زمان مختلف نیز صورت بگیرد و بیش از گذشته فعالیت های منسجم و هدفمند صورت بگیرد.

کد خبر 1038476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha