آداب و سوم نوروز مغایرتی با اسلام ندارد

جعفری با استناد به روایاتی در مورد نوروز گفت: عید نوروز یک عید ملی است و خانه تکانی، عیدی دادن، نوپوشی و دید و بازدید هیچ مغایرتی با دین اسلام ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دکتر محمود جعفری ده‌حقی، رئیس انجمن ایران شناسی و استاد تمام دانشگاه تهران با برنامه «سوفیا» رادیو گفت و گو در مورد نوروز به صورت تلفنی گفتگو کرد.

وی با اشاره به آفرینش جهان در شش مرحله، نوروز را مصادف با مرحله تولد انسان عنوان کرد و گفت: نوروز در دیدگاه انسان اسطوره ای به معنای مرگ و زندگی است؛ یعنی زمستان دوره میرایی طبیعت و بهار دوره زندگی جدید اوست.

جعفری از دو وجه دینی و ملی نوروز در دیدگاه برخی افراد خبر داد و گفت: نام نوروز برای اولین بار در اواخر دوره ساسانی در متون پهلوی آمده و هر فرهنگ و ملت و دینی، نوروز را با فرهنگ خود منطبق می کند که در فرهنگ ملی به جمشید و در فرهنگ دینی پیش از اسلام به زرتشت نسب داده می شود.

رئیس انجمن ایران شناسی با اشاره به اصل وجود فلسفه نوروز و چهارشنبه سوری از دیرباز بیان کرد: در روز چهارشنبه ایرانیان معتقد بودند که ارواح به دیدن خانواده هایشان می آیند و برافروختن آتش بر پشت بام ها هم به منظور کمک به ارواح بوده است؛ همچنین هفت سین به هفت صفت اهورا مزدا و 12 روز پس از نوروز به 12 ماه سال اشاره دارد.

جعفری با اشاره به عمدی نبودن تحریفاتی که در طول تاریخ متوجه این آیین و رسوم شده، تصریح کرد: اینها همان تغییراتی است که به واسطه تغییرات فرهنگی ایجاد شده است و نوروز باید باعث همبستگی ملت ها به هم شود.

این استاد تمام دانشگاه به استناد با روایاتی در مورد نوروز و عدم مخالفت اسلام با آن، خاطر نشان کرد: عید نوروز یک عید ملی است و خانه تکانی، عیدی دادن ، نوپوشی و دید و بازدید هیچ مغایرتی با دین اسلام ندارد.

در ادامه امیر مرزبان شاعر آیینی با اشاره به همزمانی محرم و نوروز هر 36 سال یکبار، تصریح کرد: در این تقارن زمانی، ایرانیان در عین ادب به معصومین به مراسم نوروز نیز می پرداختند و اولین شعر عاشورایی شیعی شعری است که با اشعاری در مورد بهار شروع شده و در ادامه وارد شعر عاشورایی می شود.

مرزبان روشن کردن آتش در پشت بام و جلوی خانه ها را نوعی به استقبال نوروز رفتن عنوان کرد و گفت: این آیین بعد از اسلام برای اولین بار در قیام مختار دیده می شود که باز به امام حسین (ع) بر می گردد.

 

کد خبر 1038690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha