دگراندیشان در ابراز عقاید آزاد هستند/ دشمنی و تضعیف نظام خط قرمز است

مرندی با تصریح بر اینکه دگراندیشان در ابراز عقاید و نظارت خود آزاد هستند، در عین حال یادآور شد: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که دگراندیشی نباید منجر به دشمنی و تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص موضع نظام اسلامی در خصوص دگراندیشان با نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب با دکتر سید محمدرضا مرندی کارشناس مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

سید محمدرضا مرندی در تبیین مفهوم دگراندیشی گفت: دگراندیشی به معنی داشتن دیدگاه و نگاهی متفاوت از دیدگاه رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران است. در واقع کسانی که دگراندیش هستند در گفتمانی متفاوت از گفتمان موجود قرار می‌گیرند. البته در هر جامعه مردم سالاری، دگراندیشان وجود دارند.

وی درباره سخنان مقام معظم رهبری در خصوص دگراندیشی در روز عید مبعث بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 95 نیز در این باره مطالبی را بیان کرده و فرموده بودند که دگر اندیشی جرم نیست. دلیل تاکید ایشان آن بود که برخی افراد خودی، دگراندیشی را جرم تلقی می‌کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تصریح بر اینکه آنچه نهی می‌شود دشمنی کردن دگراندیشان است اظهار کرد: در هر نظام و جامعه دموکراتیکی اندیشه‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی قابلیت عرضه دارند اما این مهم تا زمانی محقق می‌شود که تضارب افکار به تضارب افراد و تضعیف نظام سیاسی کشور منجر نشود.

وی اشاره کرد: رسانه‌های خارجی از طرق مختلف خیلی روی موضوع دگراندیشی مانور می‌دهند و به دروغ مطرح می‌کنند که دگر اندیشان در ایران با محدودیت‌ها و موانع بسیار زیادی روبرو هستند و آزادی ندارند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بارها در روزنامه ‌ها و نشریات مختلف تحلیل‌ها و نظرات متفاوتی از دگراندیشان به چاپ رسیده است که در بعضی از آن‌ها سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران و حتی رهبر انقلاب نیز مورد نقد قرار می‌گیرند.

مرندی آزادی در ایران را بسیار زیاد دانست و عنوان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که دگر اندیشی نباید منجر به دشمنی و تضعیف نظام شود. در دوره‌های مختلف انتخابات که تاکنون در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، بارها شاهد حضور دگراندیشان بوده‌ایم. به طور مشخص در دهه 70 در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی دگر اندیشان حضور فعال و گسترده‌‌ای داشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی با یادآوری اینکه در مجلس ششم کسانی به خانه ملت راه یافتند که با بسیاری از مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران زاویه داشتند، گفت: در مجلس ششم 78 نفر از نمایندگان به نوعی با نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران مشکل داشتند و حتی اقدام به تحصن نیز کردند.

کد خبر 1039067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha