مرکز ملی فرآوری آبزیان سنگاچین احیاء شد

بهمنی با اشاره به احیاء مرکز ملی فرآوری آبزیان در منطقه سنگاچین انزلی گفت :در سال ۹۹ این مرکز را که فعالیتهای آن در حد یک بخش انجام می شد احیا و در آخرین روزهای سال ۹۹ در مشارکت با بخش خصوصی مراحل باز فعالیت آن انجام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان درانزلی، «محمود بهمنی» پنجشنبه( 28 اسفند) در حاشیه پهلو گیری کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما گیلان در اسکله شیلات گیلان در جمع خبرنگاران از ایجاد بانک ژن برای ماهیان استخوانی دریای خزر در استانهای گیلان و مازندران خبر داد و گفت: در بخش ماهیان در خطر انقراض مهمترین کاری که امسال انجام شد ایجاد بانک ژن برای کپورماهیان در استان خوزستان و ماهیان استخوانی دریای خزر در استانهای گیلان و مازندران است و در استان گیلان توانستیم ایستگاه تحقیقات تکثیر پرورش آبزیان را در شولم فومن با اعتبارات تخصیصی ایجاد کنیم و امکان نگهداری گونه های مهم ماهیان استخوانی اقتصادی نظیر ماهی سوف و سایر گونه ها مانند سس و ماش را فراهم کنیم.

 

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: در حوزه آبزی پروری نیز مطالعاتی در رابطه با پرورش گونه های مختلف انجام شد و یکی از این برنامه هایی که امسال با کمک سازمان های اجرایی انجام شد و فاز مطالعاتی و برنامه ریزی در دست اقدام است که امکان مطالعات اصلاح نژاد در ماهی کپور در استان خوزستان و ماهی قزل آلا در استان کهکیلویه و بویر احمد و مازندران را فراهم می کند.  

 

وی اظهار داشت: در سال 99 پروژه های تحقیقاتی در سطح کشور در چهار حوزه مهم اجرا شد که یکی از این حوزه ها بحث ارزیابی ذخایر، بیوماس و یا زیست توده ذخایر آبزیان در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان بوده است که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با استفاده از ناوگان شناورهای تحقیقاتی شمال و جنوب کشور این تحقیقات را انجام داد.

 

وی با اشاره با انجام آزمایشی گشت تحقیقاتی کشتی شیلات با نام گیلان پس از 11 سال، گفت: در جنوب کشور نیز گشت تحقیقاتی با کشتی فردوس 1 در استانهای بوشهر و خوزستان کار خود را به اتمام رساند. انجام این تحقیقات از برنامه های حاکمیتی موسسه می باشد که میزان ذخایر قابل بهره برداری را به سازمان شیلات و دستگاههای سیاست گذار مرتبط اعلام کنیم.

 

بهمنی یکی دیگر از حوزه های برنامه های فعالیتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی را بهداشت و بیماری های آبزیان اعلام کرد و افزود: سالانه بیش از 500 هزار تن فعالیت های تولیدی در بخش آبزی پروری کشور انجام می شود که نشان دهنده اهمیت مطالعات و اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است.

 

بهمنی خاطر نشان کرد: باتوجه تولید سالانه بیش از 47 هزار تن میگو در شرایط پرورشی پژوهشگران و محققان این موسسه توانستند کیت بسیار مهم شناسایی بیماری لکه سفید یا وایت اسپات را در میگو به دست آورند. این دستاورد توسط معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و سازمان های شیلات،  دامپزشکی و تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری استانداری مازندران کسب شد.

 

 وی از انجام فاز دوم پروژه(اس پی اف) قزال آلا در مرکز تنکابن خبر داد و اعلام‌کرد: محققان این بخش توانستند واکسن دوگانه بیماریهای ماهی قزل آلا را در پژوهشکده برای تولید ماهیان عاری از بیماری در گونه قزل آلا را بدست آورند.

کد خبر 1039139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha