دعا و نیایش استراتژی فرهنگی امام سجاد (ع) بود/ پس از واقعه کربلا،‌ امام سجاد (ع) پیام آور نهضت عاشورا شد

حجت الاسلام پیکری با اشاره به شرایط خفقان حاکم در دوران امامت امام سجاد (ع) گفت: دعا و نیایش استراتژی فرهنگی امام سجاد (ع) بود. سجده های بسیار و طولانی امام زین العابدین (ع) باعث شده بود تا آن حضرت لقب «سیدالساجدین» بگیرد.

 حجت الاسلام والمسلمین «محمد پیکری» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: حضرت سجاد(ع) در سال 38هجری در مدينه متولد شد و در واقعه جانگداز کربلا حضور داشت ولی به علت بيماری و تب شديد از آن حادثه جان به سلامت برد، زيرا جهاد از بيمار برداشته شده است و پدر بزرگوارش با همه علاقه ای که فرزندش به شرکت در آن واقعه داشت، به ایشان اجازه جنگ کردن نداد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی های اخلاقی و سیره امام سجاد (ع) افزود: مصلحت الهی اين بود که رشته امامت گسيخته نشود و امام سجاد(ع) وارث آن رسالت بزرگ، يعنی امامت و ولايت شود.

 

وی با بیان اینکه امام زین العابدین (ع) به دلیل عبادت زیاد و سجده های طولانی لقب سجاد گرفتند، خاطرنشان کرد: شکیبایی و صبر در برابر ناگواری ها،‌ گذشت و بخشایش، فروتنی، عفو هنگام توانمندی، اطعام نیازمندان، ایمان عبادت،‌ انفاق از ویژگی های بارز امام زین العابدین (ع) است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نماز امام سجاد (ع) گفت: وقتی امام سجاد (ع) برای خواندن نماز وضو می گرفتند، رنگ چهره شان دگرگون می شد. ایشان علت این دگرگونی را اینگونه بیان می کرد که « آیا می دانی که می خواهم به آستان چه بزرگی راه یابم و در برابر چه مقامی قرار بگیرم».

 

حجت الاسلام پیکری درباره سجده های طولانی امام زین العابدین (ع) نیز اظهارداشت: سجده های بسیار و طولانی امام زین العابدین (ع) باعث شده بود تا آن حضرت لقب «سیدالساجدین» بگیرد به طوریکه امام محمدباقر (ع) می فرمایند:« پدرم هیچ نعمتی را به یاد نمی آورد مگر این که با یاد کردن آن به درگاه خداوند سجده می گذارد».

 

وی با بیان اینکه پس از واقعه کربلا،‌ امام سجاد (ع) به همراه حضرت زینب (س) پیام آور نهضت عاشورا بودند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سیاسی دوران امام سجاد (ع) که آکنده از رعب و اختناق شدیدی بود و تسلط شدی و کنترل زیادی توسط حکومت اموی به ویژه بر ائمه اطهار (ع) وجود داشت، امام سجاد (ع) با تدبیری که داشتند برای بازآفرینی جامعه اسلامی و احیا حیات اسلام،‌ افرادی را به صورت پنهانی مورد آموزش و تعلیم و تربیت اسلامی قرار دادند و تلاش کردند تا معدود یاران مورد اعتمادی را که دارند حفظ و حراست کنند.

 

حجت لاسلم والمسلمین پیکیری تصریح کرد: امام سجاد (ع) با توجه به شرایط حاکم بر دوران امامت خود و وضعیت سیاسی و خفقان موجود، شیوه عبادت و دعا را برای تبلیغ و ترویج دین اسلام در پیش گرفتند و مبارزات خود را با شیوه های غیرمستقیم به پیش بردند و برنامه های ارشادی،‌فرهنگی و تربیتی در پیش گرفتند. همچنین امامت خود را به صورت مخفی و با تقیه ادامه دادند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، دعا و نیایش را استراتژی فرهنگی امام سجاد (ع) در دوران امامت ایشان عنوان کرد و گفت: امام سجاد (ع) با توجه به شرایط سیاسی ای که پس از واقعه کربلا در جامعه حاکم شده بود و خفقان شدیدی توسط دستگاه حاکم وجود داشت، از استراتژی دعا و نیایش برای هدایت و تربیت جامعه اسلامی استفاده کرد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1039165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha